Gå til innhold

Hva må til for å kunne bli fosterforeldre?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Muslingen

Hva må til for å kunne bli fosterforeldre? Hvilke krav stilles det? Jeg bare undres litt idag jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var kjekt at du lurte på det,Annbjørg!!

Det du trenger for å bli fosterforeldre er:

*Stabilt liv

*stabil økonomi

*et soverom til fosterbarnet.

*ekstra overskudd.

*og sunn fornuft!!! :wink:

Du trenger ikke noe spesielle papirer eller utdannelse, for å bli foresatte i statens barnevern...

Håper du ble mer nygjerrig nu!!!Det er mange som trenger et nytt og varmt hjem!!

Hilsen Raija.(Fostermor til ei på 15 år) :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være godkjent av barnevernet i den kommunen som du kunne tenke deg å jobbe for. Konkrete krav som stilles er at du er samarbeidsvillig i forhold til tverrfaglige team du til enhver tid skal samarbeide med, har et diiiiigert hjerte og har anledning til å ta deg av et barn som sannsynligvis krever mer enn ditt eget barn.

Fosterbarn kommer i alle aldre, med alle bakgrunner og etnisiteter, sykdommer, krav og spesielle behov. De finner de beste foreldrene til det konkrete barnet. Ikke et barn til foreldrene.

Mange kommuner og/eller fylkeskommuner kjører PRIDE-kurs. Dette er et opplæringsprogram for fosterforeldre, som du absolutt bør ta. Det er faktisk et kurs alle foreldre burde ta...

Uansett, tar du dette kurset, blir du/dere veiledet og intervjuet og fulgt opp av kursledere, som etter endt kurs, vil anbefale dere - eller ikke. Og du/dere vil også kunne ta stilling til om dette er det du eller dere vil.

Blir dere anbefalt, er det barnevernet i den aktuelle kommunen som tar kontakt på bakgrunn av rapporten som skrives av PRIDE-kurslederne.

Dersom det ikke kjøres PRIDE-kurs der du bor, er det uansett barnevernet som godkjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

MÅ fosterbarn ha eget soverom? Mange barn deler da rom, kan ikke fosterbarn dele med andre barn, eller om de er små, med fosterforeldrene?

Bare lurer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ fosterbarn ha eget soverom? Mange barn deler da rom, kan ikke fosterbarn dele med andre barn, eller om de er små, med fosterforeldrene?

Bare lurer jeg...

Mange ganger settes det krav til hva slags familie det aktuelle fosterbarnet skal ha. Ikke søsken, yngre søsken, eldre søsken (søsken=barn i familien) osv. Jeg kan ikke tenke meg at det er ok at et fosterbarn sover på rommet til fosterforeldrene, men sammen med andre barn? Hvorfor ikke? Vet ikke jeg, det jeg VET er at det tas hensyn til akkurat det barnet. Og hvis akkurat DET barnet trenger et eget rom, så må du ha et eget rom til det.

Alt handler om fosterbarnets behov. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Vet om et fosterbarn under skolealder som sover på foreldrenes soverom, ikke noe problem for kommunen. Men han er alvorlgi syk og trenger tett oppfølging. Har sjelden sett et barn med så vond bakgrunn som er så høyt elsket og blomstrer frem!! Men når han begynner på skolen tror jeg planen er å pusse opp et eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Mange ganger settes det krav til hva slags familie det aktuelle fosterbarnet skal ha. Ikke søsken, yngre søsken, eldre søsken (søsken=barn i familien) osv. Jeg kan ikke tenke meg at det er ok at et fosterbarn sover på rommet til fosterforeldrene, men sammen med andre barn? Hvorfor ikke? Vet ikke jeg, det jeg VET er at det tas hensyn til akkurat det barnet. Og hvis akkurat DET barnet trenger et eget rom, så må du ha et eget rom til det.

Alt handler om fosterbarnets behov. Heldigvis.

Ja, heldigvis handler det om barnet, og barnets behov, det er selvsagt meningen. Jeg bare tenkte på at det ville være rart om man kanskje hadde 2-3 barn selv, som måtte dele rom for at et fosterbarn skulle få eget rom, at det ville virke kunstig, og ikke "integrerende" i familiesituasjonen.

Jeg og min bror delte jo rom med våre foreldre i ganske mange år grunent bosituasjonen, og delte deretter rom vi to i en periode før jeg flyttet på eget rom rundt skolealder. Synes ikke det er så rart jeg, om barn under skolealder deler rom med andre barn. At de skulle sove på fosterforeldrenes rom måtte jo gjelde SMÅ barn da, opp til 3-4 år?, men jeg har følelsen av at de fleste fosterbarn er over den alderen?

Uansett, fokus skal selvsagt være barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev innledningsvis, så kommer fosterbarn i alle varianter av kjønn, alder, etnisitet etc. De som har godkjent fosterhjemmet, vet hva slags boforhold en evt fosterfamilie har og dette blir det tatt hensyn til når man vurderer hjem for et barn

Vanligvis vurderes to-tre hjem for et barn, og så blir hjemme spurt om de kunne tenke seg nettopp dette barnet, svarer på det og så blir det vurdert hvilket av hjemmene som passer best.

Eget soverom for barnet er kun én av de mange, mange tingene som vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dette har du langt mer peiling på enn meg uansett.

Men, elvsagt, barnet i fokus, det er det viktigste, og at barnet skal kunne få en trygg og god oppvekst. Da trur jeg nok mange ting er viktigee enn antall rom i huset egentlig, og det er helhelten som tas hensyn til antar jeg, at barent skal få det så bra som mulig.

All mulig honør til de som er fosterforeldre i alle fall. Det er noe jeg har tenkt litt på... men jeg er nok ikke skapt for denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...