ladyluna Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Leier leilighet. Her er alle veggene, utenom på badet, dekket med hvit (malt?) strietapet av denne typen. På kjøkkenet er dette et stort problem, særlig rundt komfyren. Fettdåper som havner på veggen i forbindelse med matlaging er tilnærmet umulige å få av. Det kan hende problemet hadde vært mindre dersom v hadde vasket av veggene oftere, men nå er altså "skaden" skjedd. Vi har mange gul-orange prikker på veggen som vi har trøbbel med å få av. Det eneste som nytter er å skrape bort hver flekk manuelt med neglene e.l. Vi har prøvd zalo, potetmel med vann (kjerringråd fra internett) og 2clean (et vaskemiddel som vi opplever at tar ALT annet av vanskelig skitt)..Noen som har tips eller triks som kan hjelpe oss å fjerne disse flekkene på en enklere måte?
Kamikatze Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 (endret) Bland en halv kork salmiakk i en kopp flytende grønnsåpe. Smør på, eller dekk med flak av kjøkkenpapir, dynket i denne blandingen som du klapper på plass. La dette stå på og virke en stund. Spray eventuelt en utvannet rest av denne blandingen med et kvarters intervall,, slik at det holdes fuktig, og flekkene får tid til å løses/mykgjøres. Grønnsåpas funksjon er å holde det seigt/fuktig lenger, sånn at salmiakken får lengre kontakttid. Gå til sist over med varmt vann og mikrofiberduk. Mister malingen litt glans kan du jukse litt ved å svampe over med en sånn der vaskesvamp til bil, med "innebygget" vokssjampo. Etterpå ville jeg dekket veggen ved komfyren med noe. Tynn plexiglassplate, aluminiumsfolie, eller kontaktpapir? Fliser du rammer inn selv, eller en ferdigkjøpt bilderamme? Bruk fantasien. Endret 11. november 2012 av Kamikatze
ladyluna Skrevet 12. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2012 Takk for tips. Dette skal prøves
Pinkee Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Prøv med avfettingsmiddel for biler, min erfaring er at det tar det meste.
Brunhilde Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Prøv med avfettingsmiddel for biler, min erfaring er at det tar det meste. Jeg leste "avføringsmiddel for biler" og lurte veldig på hva det kunne være. Ellers går jeg for Katten sitt forslag, salmiakk tar det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå