Djungelvrål Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Har åpnet oppvaskmaskinen når den har gått en liten stund noen ganger for å slenge i mer etter at den er startet. Da har jeg sett at oppvasktabletten har ligget i bunnen av maskinen. Hvordan i all verden blir middelet fordelt på oppvasken når den ligger i bunnen av maskinen??
Gjest Erm Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Den løser seg jo opp etter hvert og blir med vannet rundt kopper og kar.
Djungelvrål Skrevet 11. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2012 Men det kommer jo bare rent varmt vann utav de roterende armene, hvordan blander middelet seg med vannet?
Kamikatze Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 (endret) Ved at den er vannløselig og at vannet sirkulerer forbi den? Det er det samme vannet som sirkulerer. Først pumpes det en liter vann inn, eller så. Deretter sirkulerer en pumpe vannet ut gjennom de roterende dysene, samtidig som vannet varmes opp. Lunkent vann spyler over kjørlene en stund, siden pumpes vann og smuss ut. I neste omgang pumpes inn en ny liter vann og rommet med vaskepulver/tablett åpnes og middelet faller til bunnen av maskina. Vannet sirkulerer og oppvarmes til innstilt temperatur, og sakte blandes vaskemiddelet som stort sett er lut med vannet som spruter over tabletten. Når du åpner døra slutter det å sprute. Åpner du flere ganger, kan du se hvordan tabletten løser seg opp. Etterpå pumpes vannet med vaskemiddel ut, og opptil flere skyllinger gjennomføres. Skjønte du det? Vannet kommer ut av de to roterende dysene, samler seg i bunnen av oppvaskmaskina, og pumpes derfra gjennom dysene igjen, og igjen, og igjen... En oppvaskmaskin bruker kanskje bare en liter vann til forvask, en til hovedvask, og noen få til etterskylling, hvorav kun siste skyllevann med varme. Derfor bruker du mye mindre energi på oppvaskmaskinvask enn om du vasker for hånd, der du bruker en mye større mengde varmtvann. Endret 11. november 2012 av Kamikatze 1
Djungelvrål Skrevet 11. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2012 Så middelet blander seg med varmt vann og pumpes ut i dysene i armene? Tror jeg skjønner det nå ja...
Gjest Gaby Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 På eldre oppvaskmaskiner anbefaler leverandørene at man bruker pulver og vanlig glansemiddel, fordi tablettene blir liggende på bunnen og ikke blir oppløst skikkelig. Nyere oppvaskmaskiner har som oftest en egen plass der tabletten havner når den faller ut av luka, f.eks en liten "skuff" foran på overkurven. De er laget for bruk av tabletter
Gjest barista Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Beklager å "stjele" tråden din. Men da har jeg ett spørsmål.. Dersom min oppvaskmaskin ikke har den "skuffen" som tabl. kan havne i. Burde jeg bruke pulver i stedet for tabl? Det er en smal oppvaskmaskin som ble kjøpt brukt. Vet ikke hvor gammel den er egentlig, noen år gammel sikkert, men ser ikke veldig brukt og gammel ut.
Gjest Gaby Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Flere av leverandørene av oppvaskmaskiner anbefaler da bruk av pulver, ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå