Gå til innhold

Pusse opp badet - vanskelig nabo? Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg er iferd med å pusse opp badet mitt. Det er gammelt, slik at sluk osv. må byttes ut. Jeg bor i blokk, og det vil si at rørleggerfirmaet må inn i leiligheten under meg for å ordne og fikse i takket hennes. Det tar ca tre dager, sier de.

Naboen ønsker å være hjemme mens det skjer, altså vil hun ta seg fri fra jobben for å ... se på (?), og hun ønsker at jeg skal dekke hennes tapte arbeidsfortjeneste.

Synes dere det er urimelig å kreve å få være hjemme og få dekket tapt arbeidsfortjeneste?

Det gangner jo henne at sluket "vårt" blir byttet ut for å unngå lekkasjer etc, og det blir veldig dyrt for meg hvis jeg skal betale henne flere tusen for å sitte der. Hun kan bruke badet 100 prosent mens arbeidet er i gang, så hun blir ikke sittende uten do/dusj.

Normal praksis er vel at rørleggerfirmaet - som er pålitelige og har alt av forsikringer i orden - bare hadde fått lånt en nøkkel av henne? Andre som har erfaringer fra slikt som dette? Setter veldig pris på svar.

Anonym poster: 6e91d4e122bd209a6fc4f15f3017a6d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres spesielt ut. Jeg vet ikke om hun er overhysterisk over at fremmede skal gå inne i leiligheten hennes, eller om hun rett og slett prøver å få seg en liten "ferie". Prøv å godsnakk med henne, hun har ikke krav på det med pengene

Anonym poster: daeca6f93330c4aa0b7a1ee3b078ec2a

• Liker 4
Skrevet

Dette tviler jeg meget sterkt på at hun kan kreve. Her ville jeg dobbeltsjekket lovverket rundt - jeg tror nemlig noen ser en utmerket anledning til å ta ut sykedager og få dobbelt betalt + kunne klage etterpå ("de skitnet til gulvet mitt - du må betale for rengjøringsfirma" o.l.) og forsøke å kreve enda mer penger av deg urettmessig. Og ja, disse menneskene finnes faktisk..

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke likt å hatt fremmede mennesker i min leilighet, uansett hvor flinke og ærlige de hadde vært.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg hadde nektet de å slippe inn, med mindre oppussingen var i forbindelse med rehabilitering av alle badene i regi av borettslaget/sameiet, bestemt av flertallet på generalforsamling.

Det meste burde være mulig å gjennomføre fra din leilighet, men det er mer kronglete/arbeidskrevende/dyrere.

Dette burde du ha avklart med nabo, med passende kompensasjon, før du begynte oppussingen. Du vil ikke få tilgang til denne leiligheten nå med mindre du betaler henne denne kompensasjonen. og husk at å få pigget opp taket sitt på badet er ikke bare-bare, og skaper en del ulemper. Husk at du vil være ansvarlig for at alt er i minst like god stand som før oppigging hos naboen. Støv og dritt sprer seg lett i hele leiligheten, så det kan også være du må betale for rundvask av leiligheten hennes.

Endret av Rosalie
  • Liker 13
Skrevet

Jeg hadde ikke likt å hatt fremmede mennesker i min leilighet, uansett hvor flinke og ærlige de hadde vært.

Jeg hadde nektet de å slippe inn, med mindre oppussingen var i forbindelse med rehabilitering av alle badene i regi av borettslaget/sameiet, bestemt av flertallet på generalforsamling.

Alt skal kunne fikses fra din leilighet, men det kan være svært kronglete/arbeidskrevende/bli mye dyrere.

Samme her, ville ikke gitt vekk nøklene mine fordi naboen fikk lyst å renovere badet sitt.

En ting om hele borettslaget -måtte- renovere, men i privat regi...ikke tale om.

Mitt hjem, jeg vil ikke ha fremmede der uten at jeg er der.

• Liker 11
Skrevet

Det meste burde være mulig å gjennomføre fra din leilighet, men det er mer kronglete/arbeidskrevende/dyrere.

Dette burde du ha avklart med nabo, med passende kompensasjon, før du begynte oppussingen. Du vil ikke få tilgang til denne leiligheten nå med mindre du betaler henne denne kompensasjonen. og husk at å få pigget opp taket sitt på badet er ikke bare-bare, og skaper en del ulemper. Husk at du vil være ansvarlig for at alt er i minst like god stand som før oppigging hos naboen. Støv og dritt sprer seg lett i hele leiligheten, så det kan også være du må betale for rundvask av leiligheten hennes.

Samme her, ville ikke gitt vekk nøklene mine fordi naboen fikk lyst å renovere badet sitt.

En ting om hele borettslaget -måtte- renovere, men i privat regi...ikke tale om.

Mitt hjem, jeg vil ikke ha fremmede der uten at jeg er der.

Ditto.

Men det du spør om er jo ikke hva vi syns om fremmede i hjemmene våre uten at vi er der. Det du lurer på om hun kan kreve penger for å være hjemme.

Hva om vi snur på flisa, kan du kreve at fremmede mennesker skal få adgang til hjemmet hennes i hennes fravær, kun fordi du ønsker å pusse opp i din egen leilighet? Dette er faktisk en ulempe for henne som kun skyldes at du vil ha det penere hos deg selv.

Jeg har tidligere vært håndverker, og de aller aller fleste er profesjonelle som ikke finner på noe tull, men innimellom er det noen som ødelegger for de andre. Har f.eks hatt en tidligere kollega som innrømte at han likte å snoke.

Så er det dette med hvordan det blir seende ut i leiligheten hennes etterpå.

Malingsflekker, småskader, etc. Ting som det koster for håndverkeren å ordne opp, som de ikke kan fakturere deg for. Blir gjerne slik at de går inn for å "overse" sånt de ikke kan tørke bort i full fart.

Jeg har også hatt erfaringer fra borettslaget jeg bor i, som da de leide inn billigste malere til å male hagegjerdet. Greit nok det i seg selv, hagegjerder er ikke intrikate ingeniørbragder som krever spesialkompetanse, men det medførte at det ble noen jævla muppets som dreit fullstendig i at bilen min sto parkert ved gjerdet (Styret hadde ikke informert om at gjerdet skulle males, hadde jeg vært klar over det ville jeg ha parkert den et annet sted).

Heldigvis skulle jeg ut med bilen mens de holdt på, så jeg kom dit mens malingen fortsatt var våt. De helvetes kladdesmurfene prøvde faen flyndre meg å bruke fingrene til å gnikke malingsflekkene ut over lakken og vinduene, og påstå at det måtte være greit!! Det ble noen ukvemsord fra min side som i hovedsak dreide seg om deres mentale kapasitet, fagkunnskaper, og yrkesetikken deres. Så fjernet jeg malingsflekkene selv etter råd fra et billakkverksted jeg dro til.

Hva noen tilsvarende folk kunne gjort i mitt hjem i mitt fravær har jeg ikke lyst til å tenke på engang. Så nei, det skal ikke noen fremmede inn i mitt hjem uten at jeg er der.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde nok sagt at det var ok dersom jeg ikke mente at naboen var en nabo fra hel***. Jeg hadde bare låst av alle rom. Jeg tror på godt naboskap og det betyr å være smidig. Denne naboen er ikke smidig, men kan ikke se at du har noe valg annet enn å betale henne for tapt arbeidsfortjeneste. Jeg hadde aldri i verden giddet å bruke sykedager/feriedager fordi naboen pusset opp.

Anonym poster: 48cda3f0b15463e3eeefe16838c13ff3

Skrevet

Du har ikke rett til å kreve at håndverkerne får tilgang til hennes leilighet. Så lenge det er du som har bestemt deg for å pusse opp badet, og ikke noe borettslaget har bestemt, har du ingen som helst rett til å kreve noe slikt. Naboen din sier rett og slett ifra hvilke krav hun stiller for at håndverkerne skal få lov til dette. Så er det opp til deg om du vil betale eller ikke. Hun er i sin fulle rett til å nekte dem tilgang, og i sin fulle rett til å gi betingelser på hva som skal til for at de får tilgang.

Jeg pusset opp badet mitt for fem år siden. Etter å ha sett hvordan disse oppførte seg ville jeg ALDRI gått med på slippe håndverkere jeg ikke engang hadde valgt selv inn i leiligheten min om jeg kunne unngå det. Jeg bodde ikke i leiligheten da de var der, det var før jeg flyttet inn, så det var ingen ting i leiligheten. Jeg var innom og sjekket hver dag hvordan det så ut, og en av dagene jeg kom, en fredags kveld etter de var dratt, sto altandøren på vid gap, med gardinene flagrende. Det høljet, så gardinene var søkkvåte, og det hadde blåst masse vann inn på parketten... De hadde også trakket rundt med våt sement på gulvet, uten å legge utover papp som de lovet. Jeg hadde tapet igjen dørene til rom de ikke hadde noe med å gå inn i, som soverommene. De hadde flerret av tapen, dørene her sto på vid gap, og rommene var så fulle av støv og skit at det var til å grine av, og jeg måtte vaske ned absolutt hele leiligheten igjen. De hadde laget flere hakk i parketten, brent et hull i kjøkkenbenken, og tydeligvis snoket i skapene mine - det eneste jeg hadde der var en gammel radio jeg hadde brukt da jeg gjorde litt annen småoppussing, denne hadde de tatt ut og den sto på...

Så jeg skjønner naboen din veldig, veldig godt...

Anonym poster: 927c1a6ff29611b05e35805b5dd18d36

• Liker 8
Skrevet

Synes du bare bør være glad for at hun inngår et kompromiss med at fremmede faktisk får slippe inn i leiligheten hennes i flere dager og gjøre ting i taket, som angår DEG, ikke henne selv.

Selvfølgelig har hun en rett til å ikke ville ha fremmede i sitt eget hjem, hun har også fullt lov til å si NEI, noe jeg ville gjort med glans enten naboen virka ålreit eller ikke.

Du bør selvfølgelig betale henne for tapt arbeidsfortjeneste når hun tilbyr seg å være hjemme fra jobben for å se til at folk ikke stjeler/snoker/ødelegger i leiligheten sin. Det er helt normalt å ville ha kontroll på slike ting, særlig når disse folkene kommer via deg og ikke henne.

Som sagt, selv ville jeg sagt nei med god samvittighet. Du sparer jo mye penger på at det ikke blir gjort fra din leilighet. Og mye møkk og drit som sprer seg i leiligheten også.

Synes i det hele tatt du virker utrolig urimelig og bortskjemt som blir "sur" fordi naboen under deg ikke vil slippe inn fremmede i leiligheten sin i flere dager i regi av deg selv og ditt bad. Haha, det er nesten latterlig. Slikt er langt fra vanlig.

Anonym poster: 7be58a80e6fcd24ed6863e8e1d16a8a2

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med styret.

Jeg synes det er helt latterlig at man skal være så vanskelig.

Anonym poster: 3115e8b8020177dddf6495567b86a219

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med styret.

Jeg synes det er helt latterlig at man skal være så vanskelig.

Anonym poster: 3115e8b8020177dddf6495567b86a219

Så lenge man velger å gjøre dette i egen regi, har ikke styret noe de skulle sagt i forhold til å pålegge naboen å åpne leiligheten sin. Det hadde vært annerledes om det hadde vært i borettslagets regi.

Og hvem er vanskelig her egentlig? Den som ikke ønsker å ha fremmede ubevoktet i leiligheten sin eller den som forlanger dette?

Anonym poster: d6984ccf5c7d5fa1875b2887b4bc391b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her var det mange kjipe folk må jeg si... snakk om å være egoistiske og vanskelige? Jeg synes hun kunne vært litt mer samarbeidsvillig. Skjønner likevel at hun kan ønske å være hjemme og passe på, kanskje har hun kjæledyr som er redd for fremmede, mange verdisaker, eller annet som gjør at hun synes det er ubehagelig å forlate leiligheten for fremmede - selv profesjonelle håndtverkere. Men hvis hun har en jobb hun bare kan velge å være borte fra noen dager, kanskje kan hun også ha hjemmekontor eller liknende, har du spurt henne om det? Det letteste er nok å betale henne, men du kan jo høre om hun er villig til et kompromiss der du betaler halvparten eller noe..

Endret av SoftKitty
  • Liker 2
Skrevet

Nytter ikke å ha hjemmekontor når det pusses opp i både naboleilighet og leiligheten du selv er i. Too much noise! Jeg hadde selv kunnet ta tre dager ulønnet permisjon for dette, om det var avtalt med sjefen i forholdsvis god tid (jobber selvstendig, ingen som gjør jobben min når jeg er borte), men det hadde jeg da forventet å få kompensert av den som ville ha tilgang til leiligheten min. jeg hadde også forlangt rundvask av leilighet, samt at alt av byggerot, som malingsflekker eller lignende ble dekket av naboen.

Anonym poster: d6984ccf5c7d5fa1875b2887b4bc391b

• Liker 5
Skrevet

Her var det mange kjipe folk må jeg si... snakk om å være egoistiske og vanskelige? Jeg synes hun kunne vært litt mer samarbeidsvillig. Skjønner likevel at hun kan ønske å være hjemme og passe på, kanskje har hun kjæledyr som er redd for fremmede, mange verdisaker, eller annet som gjør at hun synes det er ubehagelig å forlate leiligheten for fremmede - selv profesjonelle håndtverkere. Men hvis hun har en jobb hun bare kan velge å være borte fra noen dager, kanskje kan hun også ha hjemmekontor eller liknende, har du spurt henne om det? Det letteste er nok å betale henne, men du kan jo høre om hun er villig til et kompromiss der du betaler halvparten eller noe..

Hun er allerede tilstrekkelig samarbeidsvillig og kompromissvillig. Hun går med på å la noen tilfeldige håndverkere komme inn i hjemmet hennes for å rote, støve, og kanskje lage småskader mot at hun får dekket tapet av lønn for å være hjemme og passe på.

Det aller beste for henne hadde vært å ikke bli involvert i det hele tatt, men nå går hun med på noen ulemper mot at det ikke skal koste henne noe. Jeg syns du er urimelig om du mener det er å være vanskelig og egoistisk?

Det virker jo som at du har i alle fall litt forståelse for hennes situasjon, så prøv litt hardere og se hvilke erfaringer andre som har postet her har hatt, spesielt AB#9. ;)

Det koster mye å pusse opp bad. De kronene det vil koste å la henne være hjemme er nok ikke en stor del av regnestykket totalt sett.

Betale halvparten, hva er det for noe tull?

"Hei, jeg tenkte å gjøre det utrivelig hjemme hos deg i tre dager, og tenkte det ville være en grei kompensasjon om du får bare halvparten av den vanlige inntekten din de dagene det står på. Kom igjen'a ikke vær kjip."

Men du har jo helt rett i at det går an å spørre. Går hun med på det er det jo greit nok.

• Liker 2
Skrevet

Halvparten for at HUN må ta konsekvensene og bakdelen ved at TS vil pusse opp? Nei, vet du hva! Hadde det vært jeg som hadde skulle pusset opp hadde hun fått for tapt arbeidsfortjeneste OG jeg hadde rundet opp til nærmeste 1000 lapp. Det blir GARANTERT jobb for henne med rot O.l. Regner med at du er villig til å betale vask etterpå!

• Liker 2
Skrevet

"proffesjonelle håndverkere" betyr ingenting. Les erfaringene til flere her! Om "profesjonelle håndverkere" som innrømmer at de liker å snoke i ting, som tråkker rundt på parketten med våt sement, ødelegger billakk etc.

Jeg kjenner noen som etterlot huset sitt til profesjonelle håndverkere mens de var på ferie. Håndverkerne skulle bytte gulv i hele huset (fjonge folk, dette).

Da huseierne kom hjem, var ikke gulvet byttet. Men balkongen var revet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mente ikke TS sin nabo når jeg sa "snakk om å være egoistisk og vanskelig", jeg refererte til en del av de som svarte i tråden her som mente at de ville nekte adgang i det hele tatt om de var i naboens sted.

Jeg synes forøvrig man skal kunne strekke seg litt for å hjelpe og være grei mot andre, selv om det bare er naboen din.

• Liker 1
Skrevet

hun MÅ jo ikke være hjemme da.. så jeg synes det er drøyt å betale "full lønn" for at hun skal sitte og følge med. TS skal du være hjemme selv? Da kan du jo tilby deg å "passe på " dem.

TS kan også be naboen om å låse alle andre dører, og rulle ut papir/plast slik at det ikke blir noe søl.

Hadde vært verre om jeg ikke kunne ha brukt badet mitt på 3 dager, da hadde jeg nok blitt irritert.

Skrevet

Jeg har selv brukt tusenvis av kroner og flere kvelder og netter på å rette opp etter håndverke. Jeg vil ikke riksikere å bruke flere tusen til, bare for å "strekke seg" for naboen.

For ikke bare koster det pengern å fikse det en håndverker eventuelt måtte ødelegge, det koster meg også mye tid, og det er et veldig irritasjonsmoment.

Jeg syntes naboen til TS strekker seg godt jeg, ved å tilby seg å være hjemme i tre dager for at naboen skal pusse opp badet sitt. Skal bare mange at hun ikke skal gå i økonomisk tap også!

Jeg vet ikke hva med naboen til TS jobber med, men jeg vet at jeg ikke har mulighet for å ta ut tre dager fri fra jobben min sånn uten videre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...