AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Det har seg slik at samboer og jeg for tiden passer på pengene til en bekjent for en periode. Og det er snakk om en halv million kr, og det ligger åpent på en konto vi har laget. Samboer har i skjul tyvlånt litt og litt penger derfra og jeg er glad jeg fersket han før det gikk lenger. Og nå ønsker vi å "låse" de pengene, slik at det ikke er mulig å ta ut noe derfra. Og da tenkte vi å skaffe ett nytt bankkort (vi har lenge tenkt på å skaffe oss "matkort" som er et bankkort vi bare kan bruke til å handle mat) men nå tenkte vi at vi foreløbig kunne hatt de pengene som vi passer inni det kortet fram til eieren skal ha de tilbake og vi da kan benytte det som matkort. Noen tips og råd? Kan man bestille via nettet? Vi bruker sparebank1. Anonym poster: 2ecd771da943e0d7c7bd224c12c3bf81
L'amie Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Hvorfor i all verden "passer" dere på pengene til en bekjent? Det er fullt mulig å lage en konto som dere ikke kan ta ut penger fra uten godkjennelse av begge to. Antageligvis må dere ordne det i banken.
Gjest Eld Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Jeg stiller spørsmålstegn til hvorfor dere passer på noen andres penger, det virker veldig suspekt. 6
Shady Lady Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 (endret) Er dere gale i hodet? Hva tenker dere med, dere passer på en halv million kroner, hvorfor gjør dere egentlig det, samboeren din har tatt av de pengene, hvilket er helt sjokkerende, og nå skal dere pakke de pengene inn på en konto dere skal ha minibankkort til og kalle det for "matpenger"? Er du helt sprø? Dere har da null kontroll over hvor mye dere faktisk bruker av penger som ikke er deres. Her er hva du skal gjøre, om du ikke kan levere tilbake pengene sporenstreks, så skal du og samboeren betale tilbake hver krone dere har brukt av de pengene, så skal pengene på en sperret konto og IKKE røres mer av dere. En halv million er mye, hvorfor passer dere de pengene for noen, er det snakk om skatteunndragelse, svindel? Endret 12. november 2012 av Chill i Nøtta 5
Gjest barista Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Dersom kontoinnehaver ringer banken, kan kontoen settes i en "sperret for uttak" status. Slik kan ikke pengene røres. Dere bør derimot, komme opp med ett kodeord, eller lignende for å kunne åpne kontoen igjen.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 TS her. Det er et familiemedlem vi passer pengene for. Og det er på hans side, så jeg er ikke 100% sikker på hvorfor vi passer pengene, men han sier det er fordi den personen har mottat en del penger (forsikring eller noe fra barndommen hans ish) og så mottar han også trygd, og hvis banken ser at det står så mye penger på kontoen hans får han ikke trygd, noe som er nødvendig. Jeg vet ikke så mye hvordan det der fungerer, så jeg prøver å ikke blande meg for mye inn i det der. Men det jeg mente som "matpenger" var selvfølgelig ikke at vi skal bruke de pengene til mat. Selvfølgelig ikke. Jeg mente at jeg har lenge tenkt å skaffe oss et eget bankkort som man bare bruker til å handle mat ikke sant? Men før vi gjør det, kan vi putte de pengene inn på det kortet og la kortet stå ubrukt fram til personen som eier pengene skal ha de tilbake. Da er matkortet tomt igjen, og vi kan fylle på våre egne penger som da skal gå til mat. DET mente jeg. Men man kan jo også låse kontoen da, det har jeg også tenkt på. Samboer er bare ikke helt der, hvor han tar intitiativ og ordner det. Det er jo tross alt han som passer pengene, det er han som har pengene på SIN konto, ikke jeg. Jeg har sagt ifra til personen om at samboer har brukt litt av pengene, og han svarte med at han skjønte nok det, men ikke er sint og skal ta en prat med samboeren min. De har et nært forhold, så jeg tror ikke det er noe problem egentlig. Men de pengene samboer har lånt skal selvfølgelig tilbakebetales. Det er ikke snakk om mye penger heller. Jeg er ikke helt idiot heller. Hadde det vært jeg som hadde passet pengene for en, så hadde jeg låst kontoen fra dag èn. Anonym poster: 2ecd771da943e0d7c7bd224c12c3bf81
Horge Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 hvis banken ser at det står så mye penger på kontoen hans får han ikke trygd, noe som er nødvendig. Vel, hvis han har en halv mill til overs, er det da egentlig nødvendig med trygd? På vegne av alle som betaler skatt her i landet, så vil jeg gjerne ha et ærlig svar på akkurat dette. Jeg vet ikke så mye hvordan det der fungerer, så jeg prøver å ikke blande meg for mye inn i det der. Nei, bedre å lukke øynene og toe sine hender, da blir nok alt så mye bedre. Hvis det ikke hjelper, så prøv også å stikke hodet i sanden. Du er forresten klar over at dere trolig bidrar til trygdesvindel? Noen fra NAV her som kan fortelle litt om strafferammene for slikt? Jeg er ikke helt idiot heller. Sikker? 5
Rubies_ Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Denne personen dere holder pengene for er tydeligvis en svindler på en eller annen måte. En som benytter seg av trygdesystemet, på tross av at han har masse penger på konto. Det er utrolig respektløst overfor oss andre som betaler skatt! Jeg foreslår at du tar deg en prat med myndighetene om dette. Om du ikke blander deg utfører du ikke din plikt som samfunnsborger, etter min mening. Dette er helt tydelig suspekt, og du nekter å gjøre noe. Forferdelig irriterende!! 3
Shady Lady Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 TS her. Det er et familiemedlem vi passer pengene for. Og det er på hans side, så jeg er ikke 100% sikker på hvorfor vi passer pengene, men han sier det er fordi den personen har mottat en del penger (forsikring eller noe fra barndommen hans ish) og så mottar han også trygd, og hvis banken ser at det står så mye penger på kontoen hans får han ikke trygd, noe som er nødvendig. Jeg vet ikke så mye hvordan det der fungerer, så jeg prøver å ikke blande meg for mye inn i det der. Anonym poster: 2ecd771da943e0d7c7bd224c12c3bf81 Du har ingen idé om hvor ille ute dere er..... Hvis NAV finner ut av det, så blir dere mest sannsynlig medskyldige i trygdesvindel, og er det noe NAV slår ned på, så er det nettopp de som svindler til seg penger fra staten.... Om jeg var deg, så hadde jeg tatt en prat med samboer og fått disse pengene vekk fra dere så fort som mulig, helst tilbake dit de kom fra. 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 TS her. Det er et familiemedlem vi passer pengene for. Og det er på hans side, så jeg er ikke 100% sikker på hvorfor vi passer pengene, men han sier det er fordi den personen har mottat en del penger (forsikring eller noe fra barndommen hans ish) og så mottar han også trygd, og hvis banken ser at det står så mye penger på kontoen hans får han ikke trygd, noe som er nødvendig. Jeg vet ikke så mye hvordan det der fungerer, så jeg prøver å ikke blande meg for mye inn i det der. Men det jeg mente som "matpenger" var selvfølgelig ikke at vi skal bruke de pengene til mat. Selvfølgelig ikke. Jeg mente at jeg har lenge tenkt å skaffe oss et eget bankkort som man bare bruker til å handle mat ikke sant? Men før vi gjør det, kan vi putte de pengene inn på det kortet og la kortet stå ubrukt fram til personen som eier pengene skal ha de tilbake. Da er matkortet tomt igjen, og vi kan fylle på våre egne penger som da skal gå til mat. DET mente jeg. Men man kan jo også låse kontoen da, det har jeg også tenkt på. Samboer er bare ikke helt der, hvor han tar intitiativ og ordner det. Det er jo tross alt han som passer pengene, det er han som har pengene på SIN konto, ikke jeg. Jeg har sagt ifra til personen om at samboer har brukt litt av pengene, og han svarte med at han skjønte nok det, men ikke er sint og skal ta en prat med samboeren min. De har et nært forhold, så jeg tror ikke det er noe problem egentlig. Men de pengene samboer har lånt skal selvfølgelig tilbakebetales. Det er ikke snakk om mye penger heller. Jeg er ikke helt idiot heller. Hadde det vært jeg som hadde passet pengene for en, så hadde jeg låst kontoen fra dag èn. Anonym poster: 2ecd771da943e0d7c7bd224c12c3bf81 Dette er ulovlig. Må være sosialtrygd han mottar, noe han absolutt ikke trenger eller har rett på med en halv million stående på konto. Anonym poster: c5b56f5ef252fc286adc417abb5604bb
Nada Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 og om en ser bort i fra at dette er trygdesvindel og at dere kan bli straffet for dette.....hvordan slår 500 000 ut rent skattemessig for samboeren din? Vil det ikke bli regnet som formue som han må skatte av? 2
Karmosin Skrevet 13. november 2012 #12 Skrevet 13. november 2012 Trygdesvindel og usmakelig snusk til side, som Nada sier vil samboeren din bli lignet for dette beløpet om det står på konto i hans navn per 31. desember, TS. Bankene har også rutiner for å rapportere mistenkelige transaksjoner. Det skal foretas kontroll ved store beløp som er uvanlige for kontoen, uten at jeg husker hvor grensene går. Hvis man for eksempel har arvet har man også meldt arven til skattevesenet, og det er lett å sjekke, men å plutselig få en halv million inn på konto uten å melde fra om gave eller arv kan bli undersøkt nærmere etter hvitvaskingslovverket. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 Grøss! Jeg ble helt paff da jeg leste dette. Han mottar trygd og har en halv million på konto? Kjenner jeg blir sint, best jeg ikke sier hvor mye!!! FY!!!! Anonym poster: 35d3546628597a8e01a77f4a305f6cb1
Østlandet Skrevet 13. november 2012 #14 Skrevet 13. november 2012 Grøss! Jeg ble helt paff da jeg leste dette. Han mottar trygd og har en halv million på konto? Kjenner jeg blir sint, best jeg ikke sier hvor mye!!! FY!!!! Anonym poster: 35d3546628597a8e01a77f4a305f6cb1 Man har til og med lov til å ha millioner og samtidig motta trygd. Ingen ting i veien for det. Men trygden ts snakker om må være en trygd ut fra visse andre forutsetninger. Da kan det være svindel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå