Gå til innhold

Et kjæledyr er IKKE en bra julegave!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at de fleste som annonserer katter og hunder på Facebook og på Finn, og skriver i annonsen "lyst å gi en søt liten kattunge/valp i julegave til noen?", mener det godt. Jeg forstår at folk som kjøper en kattunge eller en valp i julegave til noen mener det godt. Men det er så ufattelig vanskelig å forstå hvordan noen ikke tenker lenger enn det. Hvordan er det mulig å ikke se at et kjæledyr IKKE er en julegave.

Folk bør begynne å tenke seg om. "Lyst å gi en nydelig liten kattunge i gave til noen?" - ja selvfølgelig! Men å kjøpe et kjæledyr skal ikke være en forhastet beslutning. Man skal heller ikke kjøpe et kjæledyr til noen andre enn seg selv. Det trengs nemlig nøye omtanke og planlegging om man tar steget med å kjøpe seg et dyr som man blir ansvarlig for i mange år. Ingen andre kan ta den beslutningen for deg.

Selvfølgelig - ønsker du å gi faren din en valp til jul, fordi han ved flere anledninger har sagt at han skal kjøpe seg ny valp, etter at hunden hans gjennom 15 år døde ifjor vinter. Ja, da er det en helt annen situasjon. Her snakker vi om noe helt annet.

Bare husk nå dette: Et dyr er ikke en bra julegave. Et dyr er et levende vesen, et familiemedlem, som trenger omsorg og kjærlighet fra en person som selv har valgt å ta vare på dette dyret.

Dette er tendenser man ser før hver eneste jul. Annonser der dyr blir fremstilt som perfekte julegaver, og folk som ikke tenker lenger enn til sin egen nesetipp. Noe annet som skjer hver eneste jul, er at tusenvis av dyr blir forlatt ute i kulden fordi eieren skal til syden, eller hjem til familien på juleferie, og lar dyret dø ute i kulden. Det er ansvarsløst, uetisk, respektløst, patetisk, grusomt, (jeg kan sikkert ramse opp hundrevis av andre adjektiver, men dere skjønner tegninga). Så vær så snill og tenk deg om!!! Dyret ditt har bare deg i denne verdenen. Du har makt over dette dyret som bare ønsker å leve med deg og elske deg. Om det frister for deg, din jævla drittsekk, å hive katten eller hunden ut før du drar på juleferie - prøv i hvert fall å få den omplassert hos en ny familie som vil elske denne hunden eller katten som et familiemedlem.

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, har ikke sett dette på finn, men det er vel vanlig vett at man ALDRI skal gi bort et dyr i gave.

Skrevet

Uff, har ikke sett dette på finn, men det er vel vanlig vett at man ALDRI skal gi bort et dyr i gave.

Ja, man skulle jo tro det. Likevel er det tydeligvis folk som trosser vett og fornuft.

Skrevet

Jeg HATER når folk gjør dette. Ser nå på denne tiden hvert år at det ligger utallige annonser på finn.no med katter/hunder på litt over ett år som gies bort eller skal omplasseres. Mister at maaaaange av disse er dyr som har blitt gitt bort i julegave og som ikke lenger er små og søte.

Skal innrømme at jeg selv fikk valpen min som en for tidlig bursdagsgave, MEN dette har vært veldig gjennomtenkt og planlagt i mange mnd:) Skulle egentlig betale den selv, men så sa mamma at hun heller kunne gjøre det og så ble det gaven min ;)

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Til egne barn syns jeg at dette er kjempe fine julegaver. Det er få ting de fleste små unger blir mer glad for, og sålenge det er foreldrene som gir så er det jo underforstått at de har ansvaret.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at de fleste som annonserer katter og hunder på Facebook og på Finn, og skriver i annonsen "lyst å gi en søt liten kattunge/valp i julegave til noen?", mener det godt. Jeg forstår at folk som kjøper en kattunge eller en valp i julegave til noen mener det godt. Men det er så ufattelig vanskelig å forstå hvordan noen ikke tenker lenger enn det. Hvordan er det mulig å ikke se at et kjæledyr IKKE er en julegave.

Folk bør begynne å tenke seg om. "Lyst å gi en nydelig liten kattunge i gave til noen?" - ja selvfølgelig! Men å kjøpe et kjæledyr skal ikke være en forhastet beslutning. Man skal heller ikke kjøpe et kjæledyr til noen andre enn seg selv. Det trengs nemlig nøye omtanke og planlegging om man tar steget med å kjøpe seg et dyr som man blir ansvarlig for i mange år. Ingen andre kan ta den beslutningen for deg.

Selvfølgelig - ønsker du å gi faren din en valp til jul, fordi han ved flere anledninger har sagt at han skal kjøpe seg ny valp, etter at hunden hans gjennom 15 år døde ifjor vinter. Ja, da er det en helt annen situasjon. Her snakker vi om noe helt annet.

Bare husk nå dette: Et dyr er ikke en bra julegave. Et dyr er et levende vesen, et familiemedlem, som trenger omsorg og kjærlighet fra en person som selv har valgt å ta vare på dette dyret.

Dette er tendenser man ser før hver eneste jul. Annonser der dyr blir fremstilt som perfekte julegaver, og folk som ikke tenker lenger enn til sin egen nesetipp. Noe annet som skjer hver eneste jul, er at tusenvis av dyr blir forlatt ute i kulden fordi eieren skal til syden, eller hjem til familien på juleferie, og lar dyret dø ute i kulden. Det er ansvarsløst, uetisk, respektløst, patetisk, grusomt, (jeg kan sikkert ramse opp hundrevis av andre adjektiver, men dere skjønner tegninga). Så vær så snill og tenk deg om!!! Dyret ditt har bare deg i denne verdenen. Du har makt over dette dyret som bare ønsker å leve med deg og elske deg. Om det frister for deg, din jævla drittsekk, å hive katten eller hunden ut før du drar på juleferie - prøv i hvert fall å få den omplassert hos en ny familie som vil elske denne hunden eller katten som et familiemedlem.

Du har så evig rett!!

Folk tenker ikke over at et dyr skal du ha i mange år, gjennom ferier og tider som krever ekstra planlegging. Skulle ønske det ble stillt krav til dyrekjøpere der alle måtte bevise at de har den nødvendige forståelsen av hva det betyr å eie et dyr.

Jeg har gjennom årene overtatt en rekke dyr av folk som har blitt lei av dem. Hos meg har de fått leve resten av sitt naturlige liv. Den fantastiske hunden min kom fra noen som hadde blitt lei av den og derfor skulle avlive den. Overtok den som en nervøs unghund, og vi har hatt et herlig tiår sammen.

Skrevet

Til egne barn syns jeg at dette er kjempe fine julegaver. Det er få ting de fleste små unger blir mer glad for, og sålenge det er foreldrene som gir så er det jo underforstått at de har ansvaret.

Er ikke enig med deg der.. Barn blir raskt lei av dyr, og da sitter ofte foreldrene med ansvaret, som i utgangspunktet ikke hadde så lyst på dyr. Da sitter masvinet der i buret sitt, og får kanskje komme ut en gang i uken. Jada, det får rent vann og mat, men det er ikke nok.

Barn bør ikke få dyr med mindre foreldrene også VIRKELIG ønsker seg det, og har tenkt nøye igjennom det.

• Liker 8
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Er ikke enig med deg der.. Barn blir raskt lei av dyr, og da sitter ofte foreldrene med ansvaret, som i utgangspunktet ikke hadde så lyst på dyr. Da sitter masvinet der i buret sitt, og får kanskje komme ut en gang i uken. Jada, det får rent vann og mat, men det er ikke nok.

Barn bør ikke få dyr med mindre foreldrene også VIRKELIG ønsker seg det, og har tenkt nøye igjennom det.

Ja, altså de må på alle måter være forberedt på å ta all jobben, men om de er villig til å ta en jobb med et dyr de i utgangspunktet ikke virkelig ønsker seg må de da kunne vurdere selv. Jeg kunne feks fint tatt vare på en av disse små-gagerne som bare lever et år eller to selvom jeg ikke syns stort om dem. Tror ikke dverghamsteren er så opptatt av om den er "oppriktig elsket".

• Liker 1
Skrevet

Du har så evig rett!!

Folk tenker ikke over at et dyr skal du ha i mange år, gjennom ferier og tider som krever ekstra planlegging. Skulle ønske det ble stillt krav til dyrekjøpere der alle måtte bevise at de har den nødvendige forståelsen av hva det betyr å eie et dyr.

Jeg har gjennom årene overtatt en rekke dyr av folk som har blitt lei av dem. Hos meg har de fått leve resten av sitt naturlige liv. Den fantastiske hunden min kom fra noen som hadde blitt lei av den og derfor skulle avlive den. Overtok den som en nervøs unghund, og vi har hatt et herlig tiår sammen.

Så flott at du har fått deg en super hund :) Helt fantastisk at du kunne redde den fra døden på den måten. Og igjen er det helt forferdelig sørgelig at mennesker holder på på denne måten.

Ja, det finnes jo unntak som jeg nevnte i hovedinnlegget. Problemet er bare at mange foreldre med barn som ønsker kjæledyr kan gi etter for barnas ønsker akkurat i julen, når de kanskje ikke egentlig har lyst på det ansvaret i mange år. En hund lever i gjennomsnitt i 15 år, og da er forferdelig trist om foreldrene tok en litt forhastet beslutning til jul fordi den eneste julegaven barna ønsket seg var en hund.

Det er mye problematikk rundt juletider, også for dyrene. Så ta ekstra godt vare på dyrene deres i jula! :)

Skrevet

Veldig bra post! Det finnes mange korttenkte idioter i verden, unskyld meg, og det eneste man vi kan gjøre er å spre kunnskap. Det "flotte" i Norge er at dyr må kjøpes fra oppdretter eller adopteres fra dyrevern, hvilket gjør prosessen litt vanskeligere. I mange land, inkludert USA, UK og mange land i EU selges dyr i dyrebutikkene. Dermed kan en hvilken som helst tulling gå inn og kjøpe en valp eller 3 kattunger på et par minutter. Ikke bare blir det enklere å kjøpe dem som julegaver, men businessen som støttes ved å kjøpe dyr her er den grusomste av det grusome. Folk! Tenk dere om!!

Skrevet

Veldig bra post! Det finnes mange korttenkte idioter i verden, unskyld meg, og det eneste man vi kan gjøre er å spre kunnskap. Det "flotte" i Norge er at dyr må kjøpes fra oppdretter eller adopteres fra dyrevern, hvilket gjør prosessen litt vanskeligere. I mange land, inkludert USA, UK og mange land i EU selges dyr i dyrebutikkene. Dermed kan en hvilken som helst tulling gå inn og kjøpe en valp eller 3 kattunger på et par minutter. Ikke bare blir det enklere å kjøpe dem som julegaver, men businessen som støttes ved å kjøpe dyr her er den grusomste av det grusome. Folk! Tenk dere om!!

Jepp det har du rett i. Å selge dyr over disk er noe av det jævligste jeg vet. Personlig er jeg imot all salg av dyr over disk (inkludert små gnagere) - kanskje ikke gullfisk da. Men jeg syns det er ekstra jævlig når det er snakk om små valper som trenger å vokse opp i et sosialt hjem, ikke i et bur i en butikk!! Så ja, du har rett.

Det er dessverre fortsatt lett for folk her i Norge å få tak i en kattunge eller en valp, just like that. Fordi det er så mange useriøse mennesker som ikke steriliserer katten sin, og folk som overavler på hundene sine, slik at det fins så mange valper og kattunger som trenger et hjem raskt, og ofte er ikke etterspørselen stor nok. Da gis de bort gratis eller selges fort til personer som kanskje egentlig ikke har tenkt så godt over om de er i stand til å ta vare på et kjæledyr.

• Liker 1
Skrevet

Syns det er ille selv om det er snakk om marsvin, kaniner og dverghamstere også jeg. Fikk helt vondt inni meg da det i fjor sto plakat på ene hamsteren på lokale dyrebutikken - "reservert, hentes 24.12". Og så kommer de på salg rett under jul også! Nei, her skal det ikke kjøpes dyr i gave noen gang - skal vi ha dyr, så blir det en felles avgjørelse utenom bursdag og høytider.

• Liker 1
Skrevet

Dyr er ikke gaver. Punktum.

Det er da en sannhet med modifikasjoner!

Jeg har gitt bort en kattunge i gave, etter avtale med foreldrene til h*n som fikk den. Det var den beste fødselsdagsgaven og katten ble 13 år før den takket for seg. ;)

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Jepp det har du rett i. Å selge dyr over disk er noe av det jævligste jeg vet. Personlig er jeg imot all salg av dyr over disk (inkludert små gnagere) - kanskje ikke gullfisk da. Men jeg syns det er ekstra jævlig når det er snakk om små valper som trenger å vokse opp i et sosialt hjem, ikke i et bur i en butikk!! Så ja, du har rett.

Er helt enig, dyr burde ikke selges i butikk i det hele tatt. Jeg synes dog det er hakket verre å selge dyr som MÅ gå løst i butikk, for de har jo ikke noe særlig plass å gå på (i tillegg til at det blir vel lite av nødvendig av nødvendig trening, mentalt og fysisk).

Ilder er faktisk noe som det tidligere har blitt solgt mye av i butikk, og litt enda, noe jeg virkelig ikke kan forstå. De er overhodet ikke burdyr og de må dotrenes og bitetrenes som valp. Ikke rart mange mennesker tror ildere er aggressive, de fra dyrebutikk er som regel det - de fra oppdretter er som regel ikke det.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Dersom hele familien har et sterkt ønske om dyr, og de voksne har tilegnet seg basiskunnskapene knytte til den aktuelle dyrearten så kan det gå bra.

Jeg kjenner jo det 'lugger litt' med tanken på at dyret skal komme som julegave, men meg om det.

Viktig vil det være å merke seg at barn i skolelalder kan ønske og mase til foreldrene blir grønne i fjeset, og barna lover, - på tro og ære, at de skal ta hånd om dyret.

Og barna mener det når de lover det, - de har bare ikke alltid den fulle innsikt i hva de har lovet der og da.

Ei heller tilstrekkelig forståelse for at en katt fint blir 15,16, 17, 18 år gammel.

Og hvordan i alle dager skulle et barn på 10-12 år ha en forståelse for en slik tidshorisont ?

Cluet er at hele familien må inneha det samme ønsket, og de voksne må vite hvem som har det overordnede ansvaret, hvem som betaler vetrinærutgiftene, hvem som betaler pensjonatplassen, hvem som gjør ditt og hvem som gjør datt.

Med dyr som normal sett oppnår en god alder er det også viktig å huske at barn blir større, de vil ettehvert kanskje få kjæreste, ønske å være tenåring til fulle, - og at Passop da ikke lenger har den samme prioritet på barnets agenda.

Just my 5 cent.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Med andre ord, dyr kan være flotte gaver. :)

Anonym poster: 56e692d23d659ae02680242f0e333124

Skrevet

Syns det er ille selv om det er snakk om marsvin, kaniner og dverghamstere også jeg. Fikk helt vondt inni meg da det i fjor sto plakat på ene hamsteren på lokale dyrebutikken - "reservert, hentes 24.12". Og så kommer de på salg rett under jul også! Nei, her skal det ikke kjøpes dyr i gave noen gang - skal vi ha dyr, så blir det en felles avgjørelse utenom bursdag og høytider.

Om du ser hamstere/gnagere/kaniner/fugler på salg, så rapporter det til mattilsynet, det er ikke lovlig overhodet å ha salg på dyr. Med unntak av fisk.

Skrevet

Om du ser hamstere/gnagere/kaniner/fugler på salg, så rapporter det til mattilsynet, det er ikke lovlig overhodet å ha salg på dyr. Med unntak av fisk.

Virkelig? Hvordan i all verden er det mulig for 90% av alle dyrebutikker å selge dyr da? Da brde jo mattilsynet jevnlig besøke butikker.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg så grilla kylling på salg for 29,-, skal jeg rapportere det og?

Nei, men jeg synes også at det burde bli forbudt å selge dyr over disk. Stakkars kaniner blir helt ødelagte, tatt fra moren når de er 4 uker og plassert i et lite bur i en dyrebutikk der unger kan gå og skrike, hyle og skremme dem. Det er ikke dyrevelferd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...