Gå til innhold

Majones

Fremhevede innlegg

Skrevet

Majones er en saus som er nesten like utskjelt som ketsjup. Jeg har sett mye grelt misbruk i mitt liv, men mener likevel at denne blandingen, som opprinnelig kommer fra Menorca, har en plass på den kulinariske paletten. Noen bruker aldri majones, andre dynger det på alt fra jordbærsyltetøy til fleskepannekaker (satt litt på spissen, men jeg tviler ikke på at det forekommer).

Jeg synes selv jeg har et avslappet forhold til stoffet. I dag hadde jeg majones til kokt egg og tomat, noe jeg mener må tolereres. Tomat/agurk (gjerne begge deler samtidig) med salt, pepper og majones er godt som pålegg. Aioli passer til mye, ikke minst sjømat. Her i huset lager vi en litt lettere variant med én del majones og to deler gresk joghurt (lettrømme går også bra). Det hender jeg lager en påleggssalat med samme blandingsforhold og finsnittet kål, raspet gulrot og eple, sylteagurk og sennep.

Så da spør jeg, i ekte KG-ånd, hva er DITT forhold til majones?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å spise lunsj på en kafe der det er ubegrenset tilgang på majones. Sunt, fett og godt ;)

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg liker majones, men i moderate mengder. Kun i kombinasjon med enkelte matvarer som pålegg. Jeg vil tro at jeg har et sunt forhold til det, men prøver likevel å begrense meg så mye som mulig.

Skrevet

Har aldri kjøpt majones selv (flytta ut hjemmefra for tre år siden), men synes det kan være godt av og til og spiser det av og til når det er tilgjengelig.

Gjest blixkrieg
Skrevet

Hu ene jeg jobba med før spiste loff med bananskiver og majones på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker majones, men bruker det lite i hverdagslivet. Vi snakker om en skikkelig kaloribombe. Jeg ser at noen med fordel kunne redusere sitt forbruk.

Anonym poster: 76d81be1bccd26d22bc2b298d8b47f3a

Skrevet

Majones er godt!

Majones til pommes frites, majones på brødskive med tomat eller eple, currymajones, hjemmelaget majones, majones med hvitløk, majones til kyllingvinger.

MAJONES :rodmer:

Anonym poster: b2f2a10535362d21089966531000e759

Skrevet

Jeg har ingenting imot majones, særlig ikke min egen hjemmelagde.

Liker aïoli til godt brød når vi feks har fiskesuppe med middelhavssmaker, eller til å dyppe saltkokte poteter i. Eller til å smøre på ristede skiver til BLTs. Eller til å dyppe potetbåter i når vi har moules frites (obligatorisk!).

Når man lager majonesen selv, kan jo også smaken varieres i det uendelige, med feks chiliflak i aiolien, eller rosmarinolje, eller ristede mandelskiver, eller safran... Eller til mer nordiske smaker kan man blande ramsløkpuré eller revet pepperrot i majonesen (i sistnevnte litt rømme i tillegg). Og til stekt småflyndre vil jeg ha kapers og hakkede friske urter (feks dill og persille) i majonesen. :)

Jeg liker også å lage egen rekesalat av hjemmelaget majones, ferske nypillede reker, kokt egg, masse hakket og masse friskpresset sitron. Ikke hver dag, men til fest!

Forresten er jeg ikke enig i at majones er like "utskjelt" som ketchup. Majones er mildt og har en ren smak som passer til å fremheve mange andre smaker, men ketchup pga det høye innholdet av sukker og eddik slår ihjel alle andre smaker. Stor forskjell! Det er jo også forferdelig vanlig etter hvert å få brød og mild aïoli som ventemat på restaurant, til og med på finere restauranter. Ketchup i samme setting er utenkelig, med mindre det gjøres bevisst som en gimmick (hjemmelaget ketchup kan jo også gjøres bra).

Henviser for øvrig til den store ketchuptråden her som hovedkilde på emnet. :nigo:

Anonym poster: cc4b2fcb702d2785f95e28da6e29897d

• Liker 4
Skrevet

Elsker majones! Derfor har jeg det ikke i hus unnatt til helt spesielle anledninger som jul og påske og slik . Og hvis jeg har reker ,MÅ jeg ha det . Er godt men en kaloribombe dessverre .

Skrevet

Jeg tåler ikke smør, så da bruker jeg majones som en erstatning for det på brødskiva.

Skrevet

Har sjelden majones i kjøleskapet, men synes det er godt på rekesmørbrød. Det er heller ikke dårlig med små mengder majones på brødskiver med skinke eller salami :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting imot majones, særlig ikke min egen hjemmelagde.

Liker aïoli til godt brød når vi feks har fiskesuppe med middelhavssmaker, eller til å dyppe saltkokte poteter i. Eller til å smøre på ristede skiver til BLTs. Eller til å dyppe potetbåter i når vi har moules frites (obligatorisk!).

Når man lager majonesen selv, kan jo også smaken varieres i det uendelige, med feks chiliflak i aiolien, eller rosmarinolje, eller ristede mandelskiver, eller safran... Eller til mer nordiske smaker kan man blande ramsløkpuré eller revet pepperrot i majonesen (i sistnevnte litt rømme i tillegg). Og til stekt småflyndre vil jeg ha kapers og hakkede friske urter (feks dill og persille) i majonesen. :)

Jeg liker også å lage egen rekesalat av hjemmelaget majones, ferske nypillede reker, kokt egg, masse hakket og masse friskpresset sitron. Ikke hver dag, men til fest!

Forresten er jeg ikke enig i at majones er like "utskjelt" som ketchup. Majones er mildt og har en ren smak som passer til å fremheve mange andre smaker, men ketchup pga det høye innholdet av sukker og eddik slår ihjel alle andre smaker. Stor forskjell! Det er jo også forferdelig vanlig etter hvert å få brød og mild aïoli som ventemat på restaurant, til og med på finere restauranter. Ketchup i samme setting er utenkelig, med mindre det gjøres bevisst som en gimmick (hjemmelaget ketchup kan jo også gjøres bra).

Henviser for øvrig til den store ketchuptråden her som hovedkilde på emnet. :nigo:

Anonym poster: cc4b2fcb702d2785f95e28da6e29897d

#1: Jeg skrev nesten like utskjelt. Og jeg liker majones, men ikke til alt, og ikke i overdoser. (Du har forresten mange gode forslag når det gjelder å variere majonessmaken. Hvis du, når du leser dette, bare har én pluss, så vit at den var fra meg. )

#2: Ketsjuptråden var inspirasjonskilden!

Skrevet

Jeg liker majones. Synes f.eks. det er veldig godt som hamburgerdressing, til reker og krabbe, på smørbrød med f.eks. ost, skinke og tomat, til egg eller i eggesalat, og på leverpostei og sardiner i tomat. Jeg liker både min egen hjemmelagede majones, og Hellman's. Jeg foretrekker ikke det ene fremfor det andre, for det er ganske ulike ting, og begge deler er godt, synes jeg. :)

• Liker 2
Gjest HunterLady
Skrevet

Mildt sagt så hater jeg majones. Spist det ved uhell da jeg ikke har visst at sanwichen/baguetten og lignende har inneholdt dette. Jeg er lettere irritert over at nesten alt man får kjøpt på kaféer av sanwicher og baguetter inneholder denne motbydelige matvaren.

Jeg bestilte også en pastasalat for en stund siden og fikk servert en stor dæsj med pasta som så ut som det var blandet inn i noe som lignet rekesalat. Jeg forsøkte å være positiv og smakte, men det hele var uspiselig.

Majones og de fleste dressinger er forferdelige.

Skrevet

Jeg liker majones, men bruker det stort sett bare når jeg spiser skalldyr, og da i stedet for smør. Jeg klarer ikke begge deler.

Aïoli lager jeg alltid selv, og på ingen måte skal det yoghurt i den, verken gresk eller annen! Bruker aïoli ved siden av tapas eller blåskjell og reker.

:heks:

Skrevet

Smaken på majones er ikke så ille, men konsistensen er jo fryktelig. I likhet med Hunterlady kan jeg ikke forstå hvorfor alt av ferdigsmurt må fylles med denne guffa. Det ødelegger jo all maten. Jeg sliter virkelig om jeg får servert noe med mye majones på, får akutt brekninger av å få det i munnen.

Majones er rett og slett det jeg liker absolutt minst.

Skrevet

Jeg liker majones veldig godt, spesielt til pommes frites!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et ganske godt forhold til majones, det vil si tar du fra meg majonesen tar du også fra meg livskvaliteten min.

Jeg bruker majones på ganske mye,

*Makrell i tomat og majones

*Røkelaks, eggerøre og majones

*Leverpostei, rødbeter og majones

*Ost, kokt skinke, agurk, paprika og majones

*Dype potetbåter i

*Alt av kjøttpålegg må ha majones på seg

*krabbe og majones

*kokt egg, kaviar og majones

*Og reker uten majones?? Er du galen

Om kjøleskapet mitt er aldri så fullt men mangler majones er det tomt.

Jeg er en stolt majonesbruker og om det er utskjelt eller ikke så står jeg for at majones er digg :rodmer:

Skrevet

Hu ene jeg jobba med før spiste loff med bananskiver og majones på.

Interessant :fnise: Høres jo ganske urk ut egentlig..

Skrevet

Er glad i majones, men spiser det ikke ofte.

Bruker som regel bare på medisterkaker og egg. Om jeg ikke har kaviar til egg.

Før spiste jeg brødskive med gulost og majones eller salami og majones, eller makrell i tomat og majones. Synes det er like godt uten, så da dropper jeg like gjerne.

Hadde brukt majones, om jeg ikke hadde brukt remulade på pommes frites da det er nesten det samme. Majones kan i nød også brukes som dressing til kjøttmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...