Gå til innhold

Hvordan lager du grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det virker som "de fleste" lager grøt av 40 gram og 1 dl melk. Synes det høres litt lite ut! Selv bruker jeg 1.5 dl korn og 3.5 dl væske (halvt om halvt med soyamelk og vann).

Jeg veier ikke kornet, har faktisk ikke en matvekt og føler ikke jeg har noe behov for det heller. Er det noe som folk flest gjør, er det en normal ting å gjøre, veier hvor mye de spiser?

Anonym poster: c724a1d12906e1876a5c132f7aec72c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når jeg lager havregrøt veier jeg aldri. Jeg slumper både på havregryn, melk og vann (lager 50/50). Det blir som regel ganske mye grøt, men jeg er som regel ganske sulten også. Det er i hvert fall langt mer enn 40 gram eller 3 spiseskjeer som jeg så her i en tråd.

Endret av Glynis
Skrevet

Lager grøt av 1 dl havrekli (mye mer mettende og proteinrikt enn havregryn), 2 dl vann og 0,5 dl ekstra lett melk + 1 ts honning. Det blir en passelig porsjon og holder som regel fram til lunsjtider.

Skrevet

Jeg bruker 1-1,5dl havregryn og ca. 2-3dl væske. Synes det er greit å måle opp gryn - tar jeg det på øyemål blir det som regle for mye og jeg greier ikke spise opp..

Et annet tisp jeg har fått er å legge grynene i bløt i litt vann på kjøkkenken over natta. Da blir minealer som kalsium og jern med tilgjegelig pga aktivering av fytase :) Men er litt usikker på hvor stor effekt det har.. noen sier at det for lite fytase i havrge til at det egentlig gjør noen forskjell.

Nanne70: synes det var et godt tips med havrekli og jeg kunne tenkt meg å blande havrekli og havregryn.Men hvis jeg får flisepsikke litt så innehoholder havrekli kun 0,9g mer protein pr 100g sammenlignet med havrgryn så proteinforskjellen er ganske minimal.. Fiberforskjellen er 2,4g i favør av avrekli. http://www.matvaretabellen.no/

Skrevet

Jeg bruker 1-1,5dl havregryn og ca. 2-3dl væske. Synes det er greit å måle opp gryn - tar jeg det på øyemål blir det som regle for mye og jeg greier ikke spise opp..

Et annet tisp jeg har fått er å legge grynene i bløt i litt vann på kjøkkenken over natta. Da blir minealer som kalsium og jern med tilgjegelig pga aktivering av fytase :) Men er litt usikker på hvor stor effekt det har.. noen sier at det for lite fytase i havrge til at det egentlig gjør noen forskjell.

Nanne70: synes det var et godt tips med havrekli og jeg kunne tenkt meg å blande havrekli og havregryn.Men hvis jeg får flisepsikke litt så innehoholder havrekli kun 0,9g mer protein pr 100g sammenlignet med havrgryn så proteinforskjellen er ganske minimal.. Fiberforskjellen er 2,4g i favør av avrekli. http://www.matvaretabellen.no/

Sier du det? Hmm, jeg mente da at jeg hadde funnet ut at det var nesten dobbelt så mye protein i havrekli som i havregryn, jeg. Sikkert bare lest feil et sted :) Men - jeg opplever i alle fall at grøt på kli er mer mettende og mindre "klissen" enn jeg synes grøt på havregryn er :)

Skrevet

Jeg bruker litt under en dl store havregryn, en dæsj kruskakli, et par ss linfrø og en ss solsikkefrø - 2 dl styrk melk og en klype salt og koker opp.

Blander med eplemos og cottage cheese når den er ferdig. Yum :spise:

Skrevet (endret)

Jeg bruker 30-40 gram havregryn og 100-150 gram melk. I mikron i 2 minutter, med kanel og sukrin. Smaker nesten litt som julegrøten. :-)

Edit: hadde skrevet sukker istedet for sukrin..

Endret av barista
Skrevet

40 g havregryn, litt melk og mest vann. Har også eple, banan eller rosiner i grøten. Dette blir en liten porsjon, holder meg mett i underkant av to timer. Burde nok laget en større porsjon, men føler det blir så mye når "alle" andre lager på 40 g... hehe

Anonym poster: 64f3980470de027c82d825e318472c30

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 35-40 gram, vann så det holder (måler ikke) og koker opp, enten i mikro eller på ovn. Siden jeg bruker ganske lite gryn fyller jeg på med annet, oppkuttet eple, banan og litt rosiner feks. Gjerne litt melk på også. Og sukrin :)

Skrevet

til frokost: 70 gram havregryn kokt opp meg ca 3 dl vann, når den er kokt opp blander jeg i 1 dl soya sjokolademelk, 40 gram puffet havre. Og noen ganger erstatter jeg soyamelka med proteinpulver :) sjokolade, vel og merke!

Anonym poster: 5780032aeab995755f1c901403608410

Skrevet

Hm, aner ikke hvor mange gram havregryn jeg koker, men 3-4 ss hørtes da veldig lite ut. Jeg har oppi ca tre never gryn til meg og ungen (som ikke spiser stort), 2-3 dl lettmelk, 1 ss linfrø, et par spiseskjeer solsikkekjerner og en teskje vaniljesukker (skikkelig, ikke sånn med vanillin). Spiser den med rikelige mengder kanel, noen ganger mandler eller nøtter, samt rosiner eller gojibær. Elsker grøt!

• Liker 1
Skrevet

Slumper til med havregryn og melk, mengden ser jeg an etter hvor sulten jeg er og hvor lenge det er til lunsj. Slenger det i mikroen sammen med rosiner, blåbær og annet jeg måtte ha lyst på, og spiser grøten med kanel og en liten skje smør på. Nam, nå gleder jeg meg til frokost i morgen.

Skrevet

Det enkle er ofte det beste -- heller havregryna i en liten kjele og fyller på med vann, koker noen minutter ikke for lenge så det blir limete. salt sukker, kanel og smør event rosiner nam

Skrevet

Jeg lager grøt med den største fornøyelse.

:danse:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...