AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Hva gjør den, hvor ofte skal man bruke den (hvordan bruker man den?), og når vet man at man trenger en? Er det noen hårtyper som ikke trenger det f.eks? Litt mange spørsmål på likt, men tar gjerne imot noen råd og tips til merker. Føler vel jeg har litt mye 'build up' i håret til tider, og kunne vært godt med en rens... Anonym poster: 3152c36c17a650040440de7edb8722fd
Chocoholic Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Jeg er ikke frisør, men jeg liker å tro at jeg har relativt god peiling på hår i og med at jeg er over gjennomsnittet interessert i hårpleie og dette er ihvertfall hva som funker for meg: Det finnes to typer rensesjampoer, de som har chelating i navnet og de som har cleansing/clarifying i navnet. Førstnevnte er av den mer heavy typen, og binder til seg metaller og mineraler som deretter renses ut. Dette innebærer typen man finner i klorbasseng, hardt vann (inneholder eksempelvis mye kalsium og magnesium) +++. Nummer to, cleansing/clarifying er en "vanlig" rensesjampo som tar bort opphopning av produkter. Hvis man gjerne bruker flere kurer/sjampoer med mye fuktighetsgivende agenter i seg, eller bruker mye stylingsprodukter, så vil dette kunne la seg fjerne med en slik cleansing sjampo. Jeg vet at jeg trenger en runde med rensesjampo (bruker nr. 2) når produktene mine ikke virker av en eller annen grunn, eller håret blir fett samme dag som jeg har vasket det, håret ser matt-ish ut +++. Da vasker jeg håret to ganger med rensesjampoen, og avslutter med balsam som normalt. Hvor ofte du bruker den ene eller den andre avhenger av behov, men felles for begge er at man ikke bør bruke de for ofte fordi de stripper håret for fukt og kan gjøre vondt verre. Jeg bruker dette 1 gang annenhver måned cirka fordi jeg bruker ikke så mye produkter. Unntaket er de gangene jeg går ut og krøller håret, og da bruker jeg først rensesjampo og avslutter med en hårkur. Vet ikke om det er noen hårtyper som ikke trenger det, det avhenger vel litt av sebumproduksjon, produktbruk osv., men jeg tror de fleste har godt av en god rens en gang i blant. Av første type synes jeg den fra Lee Stafford er veldig bra, men den kan være ganske hard mot håret så den skal absolutt ikke brukes for ofte. Nummer to, og kun den jeg bruker per nå, finnes det ganske mange eksempler. Jeg liker den fra Redken, men favoritten er faktisk en fra kanebo. Hadde aldri prøvd noe derfra før, men kanebo sin renser godt samtidig som håret ikke føles tørt etter bruk. Men som sagt, det finnes mange gode der ute. Og det er verdt å bruke litt ekstra penger på det, og til gjengjeld har du den lenge; den skal jo ikke brukes for ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå