Merete87 Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 hei! er det noen som har litt peiling på lån og renter. Samboer tok ett lån i mai forrige år på 130.000 som han har kjøpt atv for. så har jeg tittet på rentene og det for lenge og syntes det var dyrt, noe han sa det ikke var. sett på det nå igjen for tror det er veldig dyrt. står i ett brev at det er 7,90 % rente p.a. som jeg nå fant ut at er veldig mye, fordi p.a betyr jo per år:( uff. og under står det at ny effektiv rente på lånet vil være 10,02. effektiv rente er vel inklusiv omkostninger? fordi omkostninger er 85 kr pr regning!!! lånet betales ved at det betales mer og mer avdrag og mindre og mindre renter for hver mnd. dette er vel annuitetslån dette? tror vel egentlig jeg fant ut det når jeg skreiv nå åssen type lån det er. men er det noen som vet hvor mye han egentlig betaler i rente??. han tror han har lånet på 7 år...
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Effektiv rente er det du faktisk betaler for lånet. Det er inkludert omkostninger og termingebyr. Anonym poster: 8d711264a8985d31b1148ef173b9b829
Myntkast Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Spørsmålet ditt avhenger også av hvor mange terminer per år det er bestemt, men med en effektiv rente på ca. 10% over syv år, vil det innebære ca. 50000 i rene renteutgifter når lånet er nedbetalt. Hvis du har mer informasjon om lånet, kan vi sikkert svare mer. 1
Lista Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 (endret) Noe som er smart (hvis man klarer å sette av nok penger hver måned) er å ordne med kvartalsvise avdrag. Da sparer man jo en del gebyrer Ihvertfall hvis det er snakk om boliglån over 30 år. Endret 12. november 2012 av Lista
Merete87 Skrevet 12. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2012 det er 12 terminer pr år. ja jeg har "tippet" meg fram til noe rundt 50.000. betaler rundt 2800 hver mnd., og da er jo bare rentene på rundt 800 kr. det blir mye!
Myntkast Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Med utgangspunkt i det du har skrevet, burde dere hatt en utgift på rundt 2200 kr/mnd, men uansett så ser jeg poenget ditt. Rentene dere betaler per måned avtar fra ca. 1000 mot 0, avhengig av hvor langt dere er i perioden Jeg vet ikke i hvilken situasjon dere er i, men eier dere bolig? Hvis det er tilfellet, kan dere forhøre dere om boligkreditt i banken deres. Er dette mulig, vil det jo være mye mer lønnsomt å bruke boligkreditten til å betale ned forbrukslånet.. men dette vet du vel muligens allerede. Tenkte jeg allikevel ville nevne det 1
Merete87 Skrevet 13. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. november 2012 takk for tipset. :)men leier bolig, hvis ikke så hadde vi ikke hatt det lånet nei:( skal prøve å få det over til en annen bank. de vi har det hos er jo ett helt ukjent firma. takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå