Capricorn Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Jeg har litt problemer med hvordan jeg skal forholde meg til venner som ikke liker dyr. Har full forståelse for at det går an å ikke like dem, men man skulle da tro at de har en human side som ikke vil se dem lide. Blir litt sjokkert når de kan bagatellisere grusomme historier ved å si at det bare er et dyr. F,eks. den hunden som ble slept etter trikken så har jeg ei venninne som bare trakk på skuldrene og kunne ikke skjønne problemet. Samme venninna syns også dyrebeskyttelse er bortkastet tid og penger. Hun ser vel litt ned på de som bryr seg om dyr tror jeg. Bortsett fra dette så har hun masse gode egenskaper. Hun bryr seg mye om folk og vil at alle skal ha det bra. Er morsom, snill og hjelpsom. Hun har altså mye jeg liker, men vi kolliderer ofte siden jeg er veldig engasjert i dyras velferd. Pga dette så orker jeg ikke å snakke om dyrevern i nærheten av henne. Har også prøvd å forklare henne hvor mye dyr betyr for folk og at hun må gi dem en sjans. Forlanger ikke at hun skal ha noe med dem å gjøre, men bare at hun kan prøve å forstå hvor viktig det er at de ikke lider. Har dere slike venner? Hvordan forholde seg til så store meningsforskjeller? 4
Gjest badeand1 Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Slike personer hadde jeg ikke blitt venn med om jeg fant det ut tidlig. Hadde en venn sagt det du nevner så hadde h*n blitt dumpet.. 4
Capricorn Skrevet 11. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2012 Slike personer hadde jeg ikke blitt venn med om jeg fant det ut tidlig. Hadde en venn sagt det du nevner så hadde h*n blitt dumpet.. Glemte å nevne at vi også jobber sammen. Det blir litt vanskelig. I tillegg gikk det ganske lang tid før vi kom inn på slike temaer og jeg skjønte hvordan hun er. Hun virket så utrolig snill så jeg ble veldig overrasket da hun viste den siden av seg selv. En periode ville jeg "omvende" henne. Har nemlig venner som tidligere ikke har vært så glad i dyr, men som har gitt etter fordi ungene har masa. Nå er de mer engasjert i dyra enn ungene med dressurkurs og stell av dem. Ei venninne gikk fra hysteri for røyting og gris til å ha både hund og katt. Så det går an!
Musken Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Ja, har noen venner med lignende holdninger. Det er kjempeslitsomt! Én ting er å ikke være kjempebegeistret for alle dyr, det er helt greit, men å la være å bry seg om f.eks. dyretesting på kosmetikk, pelsindustri ol, samt å ikke få vondt inni seg når man hører om hunder som blir slept etter trikken - vel det er uforståelig for meg! Jeg prøver å unngå og snakke om slike tema med folk jeg kjenner som ikke bryr seg, da det alltid ender med uenigheter og dårligere stemning. Vi diskuterte hvalfangst en gang, og en venninne og en kompis av meg var enige om at det var helt greit at hvalene blir pint og blir fanget selv om de er utrydningstruet, fordi det er "naturlig". Akk, blir irritert bare jeg tenker åp det. Så ja, jeg unngår det bare, selv om debatter bare er sunt i ny og ne. 3
Gjest badeand1 Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Jeg hadde rett og slett begynt å være avvisende mot henne. Sikkert dårlig gjort og det dårligste tipset du kan få men sånne mennesker vil jeg ikke kjenne. Det enkleste er vel å se på de positive sidene hennes og ikke nevne noe som har med dyr til henne.
Capricorn Skrevet 11. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2012 Har noen andre rare venner også. De er veldig engasjerte i hunder, men HATER katter. Katter er til for å skytes sier de. Hvordan kan man i utgangspunktet være glad i en dyreart, men hate et annet? Jeg tenker jo at er man glad i dyr så er man det. Er ikke veldig glad i slanger, men nåde dem som plager dem!! Jeg er altså glad i alle dyr, selv de jeg ikke liker så godt. 3
Gjest barista Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Jeg forstår at det er vanskelig, men er det noe som må tas opp? Selv er jeg ikke vilt begeistret for dyr. Er ikke spesielt glad i å kose med noen dyr, og har ikke ett ønske om dyr per dd. Jeg synes ikke samtaler vedr. dyrevern er noe jeg ønsker å prate om i stor grad. For all del, jeg er for alt som har med dyrebeskyttelse, og hadde det vært opp til meg hadde vi også hatt en form for dyrepoliti. Jeg hører etter når venner prater om deres dyr, og hva de opplever. Men.. Det er ikke noe som interesserer meg i den store grad at jeg gidder å høre på det dag inn og dag ut. Jeg brenner ikke for dyr, og er redd rett og slett redd dyr. Alt fra hunder, til katter og hester. Jeg har lest om hunden som ble dratt etter trikken, og synes det er forferdelig, men det er ikke noe som opptar meg i stor grad. Ikke fordi det ikke er grusomt, men fordi det begynner ¨å bli dagligdags. Hele tiden har noen dødd, skadet (både mennesker og dyr), og man blir litt immun mot det. Dersom du ønsker respekt for ditt ståsted og dine meninger, burde du starte med å respektere henne. Og hvis du ikke kan respektere henne, så kanskje du ikkje fortjener hennes respekt. Vær åpen, og glad for at alle har ulike meninger og brennpunkter. Meg f.eks. brenner veldig for alt som har med rusmisbruk å gjøre pga. familiære årsaker. Men flere av mine nære venner ser ikke problemet med å ta en joint i blant. Det gjør ikke dem til mindre dårlige venner, vi ser bare ulikt på dette. Og derfor prater vi lite/ingenting om det. Jeg må respektere dem, og de respekterer meg. Jeg kan ikke endre dem, eller styre dem.
Capricorn Skrevet 11. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2012 Jeg forstår at det er vanskelig, men er det noe som må tas opp? Selv er jeg ikke vilt begeistret for dyr. Er ikke spesielt glad i å kose med noen dyr, og har ikke ett ønske om dyr per dd. Jeg synes ikke samtaler vedr. dyrevern er noe jeg ønsker å prate om i stor grad. For all del, jeg er for alt som har med dyrebeskyttelse, og hadde det vært opp til meg hadde vi også hatt en form for dyrepoliti. Jeg hører etter når venner prater om deres dyr, og hva de opplever. Men.. Det er ikke noe som interesserer meg i den store grad at jeg gidder å høre på det dag inn og dag ut. Jeg brenner ikke for dyr, og er redd rett og slett redd dyr. Alt fra hunder, til katter og hester. Jeg har lest om hunden som ble dratt etter trikken, og synes det er forferdelig, men det er ikke noe som opptar meg i stor grad. Ikke fordi det ikke er grusomt, men fordi det begynner ¨å bli dagligdags. Hele tiden har noen dødd, skadet (både mennesker og dyr), og man blir litt immun mot det. Dersom du ønsker respekt for ditt ståsted og dine meninger, burde du starte med å respektere henne. Og hvis du ikke kan respektere henne, så kanskje du ikkje fortjener hennes respekt. Vær åpen, og glad for at alle har ulike meninger og brennpunkter. Meg f.eks. brenner veldig for alt som har med rusmisbruk å gjøre pga. familiære årsaker. Men flere av mine nære venner ser ikke problemet med å ta en joint i blant. Det gjør ikke dem til mindre dårlige venner, vi ser bare ulikt på dette. Og derfor prater vi lite/ingenting om det. Jeg må respektere dem, og de respekterer meg. Jeg kan ikke endre dem, eller styre dem. Jeg har full respekt for at folk ikke liker dyr eller ikke er så veldig engasjerte i dyrevern. Det jeg ikke klarer å respektere er at de sier det er helt greit at de lider. En slik holdning gir ikke akkurat en bedre verden. 1
Gjest barista Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Jeg har full respekt for at folk ikke liker dyr eller ikke er så veldig engasjerte i dyrevern. Det jeg ikke klarer å respektere er at de sier det er helt greit at de lider. En slik holdning gir ikke akkurat en bedre verden. Beklager, da mistolket jeg deg.
Rucula Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Jeg hadde aldri, aldri, aldri kunne omgått mennesker som synes det er greit at andre uskyldige skapninger lider! Det er onde mennesker uten empati rett og slett! 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #11 Skrevet 11. november 2012 Mange av de såkallte dyrevernerne er over-the -top engasjert og har ofte ikke så mye peil på hva de snakker om . Jeg er dyrevenn men på et fornuftig plan vil jeg si . Jeg ser f.eks at dyrehold har økonomiske sider som må ivaretaes . Anonym poster: a0e4e164371f1cad1ac17fc447baf7d0
summerrain Skrevet 11. november 2012 #12 Skrevet 11. november 2012 Jeg har noen slike venner... Unngår å snakke om dette med dem, men de vet at jeg er veldig engasjert i dyrevern og i dyrebeskyttelsen og det har de full respekt for For meg er det egentlig bare viktig at de har respekt for mine valg og meninger, på samme måte som jeg har respekt for at kanskje ikke alle andre har samme meninger som meg om ting...
Rubies_ Skrevet 11. november 2012 #13 Skrevet 11. november 2012 Jeg klarer ikke å la være å tenke at mange som ikke liker (respekterer) dyr har noe kraftig feil i topplokket. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå