AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Hei, Vi skal anskaffe oss en katt, og lurer i den forbindelse hvilke utgifter vi må regne med. Tenker da på utgifter i det den kommer og årlig. Må jo ha: kastering/sterilisering vaksiner ID-merking m/tatovering kattetoalett matskåler kvalitetsfor Skal ha en korthåret katt, er det da noen store utgifter på pelsstell? Vanlig huskatt er typen vi tenker på. Har en leilighet på 60 kvm, altan og mulighet for å være ute. Har sett ann nabolaget og det er en katt som henger på vår tomt. Kan dette bli et problem? Tenker at katten som bor her ikke får være alene ute før den er 8 mnd, er det nok tid til å få markert området som sitt? Er det lurt å ta den med på tur i bånd før den vandrer selvstendig? Hvor i leiligheten bør jeg sette toalettet? Har muligheten til å sette den i et "avhuk" i gangen, er dette bra? Kattepass har vi ordnet med, så vi har noen som kan komme og bo i leiligheten om vi reiser bort. Er det noe mer vi må huske på før vi får katten i hus? Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd
Fantomina Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 (endret) . Endret 25. juni 2015 av Fantomina
Gjest Lille-pus Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Ville kjøpt et skikkelig klore- og klatreststiv også jeg - og et tips kan være å ha et serveringsbrett i plast under vannskålen. Da vil det meste av vannsøl havne på brettet, ikke på gulvet). Noen katteleker er fint å ha. Du kan lage selv, for eksempel dusker i gilde farver, eller kjøpe noen Lurt å ta gåturer med pus i sele og deg i snor. Da er det pus som bestemmer hvor dere skal gå, hvor fort dere skal gå, og nårtid dere skal stanse. Det er helt annerledes å gå ut med katt i sele enn å gå tur med hund
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 @Lille-pus: vi tenkte å lage en klorestamme, også ev. en kattehylle i et hjørne på veggen siden vi har mulighet til det. Brett var lurt, vi har nemlig parkettgulv @Fantomina: ledninger ja, får holde det ryddig. Men kan det være farlig for katten om den gnager på noe? Vet dere noe om hvor mye jeg må ut med hos veterinæren? Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd
ninuska_ Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 (endret) Er det hann eller hunnkatt? Jeg betalte 2500kr for kattungepakke hos min dyrlege for vaksine (med oppfølgingsprøyte), chip og kastrering + ormekur Husk forsikring på pus! Endret 11. november 2012 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Drømmen er en korthåret hunnkatt med rød pels. Men må se hva vi faller for. Følger med på finn.no og fod sine sider. Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd
CathFoto Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Forsikring er en god idé, men synes dere hadde en grundig og fin liste.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Hva vil en slik forsikring dekke? Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd
ninuska_ Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Vetrinærutgifter hvis pus er ute for uhell, f.eks. Agria er fin å ha
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Hva koster det hos veterinæren om katten f.eks. brekker et bein? Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd
summerrain Skrevet 11. november 2012 #11 Skrevet 11. november 2012 Hvis du kjøper katt fra dyrebeskyttelsen koster dette 1000kr og det er da inkludert første vaksine, chipping og kastrering/sterilisering. Så det blir faktisk billigere og du gjør en god gjerning Noe jeg bruker endel penger på som jeg ikke hadde regnet med er kvalitets kattesand! Men det er virkelig verdt det.
Dolly-Duck Skrevet 11. november 2012 #12 Skrevet 11. november 2012 Kan vre lurt med kattegress siden katten skaø være inne en god stund. Da får du kanskje ha plantene dine i fred:) Husk å kast planter som er giftige, fredsliljer, julestjerner osv:)
ninuska_ Skrevet 11. november 2012 #13 Skrevet 11. november 2012 (endret) Hva koster det hos veterinæren om katten f.eks. brekker et bein? Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd Det vet jeg ikke... det varierer litt fra dyrlege til dyrlege. Tror det er en her inne som har hatt en historie om en katt med brukket bein...? Min katt hadde "fremmedlegeme i magesekk/tarm" etter å ha spist en... eh... olivenstein... Nå husker jeg ikke den eksakte summen, men det kostet rundt 8000 (?) for røntgen, kontrastvæske, undersøkelse og kontroll.. Dette var uten en eventuell operasjon, som på toppen av det ville kostet ca 8000-10.000kr, hvis den olivensteinen hadde vært synlig på bildene, som den heldigvis ikke var (så pus slapp påkjenningen - han var smart nok til å tygge den før han spiste den). Jeg betalte rundt 1.500 i egenandel. Jeg var ganske glad for forsikring, ja.... Støtter også ideen om kvalitet-kattesand! Endret 11. november 2012 av ninuska_
Emas Skrevet 11. november 2012 #14 Skrevet 11. november 2012 Viss dokke bur i nærheita av Bergen ts, har eg ein snill, korthåra, svart katt vi desverre må omplassere, som er knapt 1,5 år, om dokke er interessert
Dolce Skrevet 11. november 2012 #15 Skrevet 11. november 2012 Lurt å ta gåturer med pus i sele og deg i snor. Da er det pus som bestemmer hvor dere skal gå, hvor fort dere skal gå, og nårtid dere skal stanse. Det er helt annerledes å gå ut med katt i sele enn å gå tur med hund Skriver under på den. Men det var morsomt å gå tur i Frognerparken med pus i bånd for noen år siden. Masse oppmerksomhet fra turister og andre, fordi: Pus ville bare gå i ring på et område på ca. 1x1 meter. I nesten 1 time. Katten er sjefen når man går tur. Helt klart! Til TS: Husk at du kan lage masse katteleker selv. Du trenger ikke å kjøpe. Mine elsker: Q-tips, baller laget av aluminiumsfolie, vinkorker, bruskorker.
Brunhilde Skrevet 12. november 2012 #16 Skrevet 12. november 2012 Jeg er ihvertfall sikker på at katten vil få det bra hos dere som forbereder dere SÅ grundig før den kommer! Lykke til med å finne den rette pusen for dere!
tøydokka Skrevet 12. november 2012 #17 Skrevet 12. november 2012 Jeg blir så glad når jeg ser folk som faktisk tenker seg om før de går til anskaffelse av et dyr! Veldig mange som tenker at "det er da ingen jobb med en katt, de er jo så selvstendige og klarer seg selv.."Mange katter som må lide for den innstillingen. Lykke til med jakten på den rette pusen!
Thorn Skrevet 12. november 2012 #18 Skrevet 12. november 2012 Du har ei veldig bra liste! Prisene varierer jo hos de ulike veterinærene og dyrebutikkene, dette koster det her i området: Kastrering hunnkatt koster ca 2000, kastrering hannkatt ca 1200 Vaksiner: rett under 700 kroner, husk at katten må vaksineres to ganger med ca en måneds mellomrom første gang. ID-merking m/tatovering, ca 600 kroner Kattetoalett trenger ikke koste mer enn hundrelappen, kommer an på om du vil ha en enkel åpen kasse eller om du vil ha typen med lokk, dør og filter for å stenge inne litt lukt. Jeg kjøpte en slik da frøkna mi sparker sanden overalt, men herremannen min har litt klaustrofobi og tør ikke gå på den. Dermed står lokket ubrukt i boden... Matskåler koster vel fra tyve-tredve kroner i plast og femtilappen om du vil ha porselen eller stål Kvalitetsfor lønner det seg å kjøpe i store sekker. Jeg kjøper ti kilos sekker fra Royal Canin, de koster 650 per stykk og holder i vel to-tre måneder til mine to. Ellers vil jeg anbefale en god kattesand, min kattedo står også i en huk i gangen, og kattesanden fra Everclean er gull verdt når det gjelder lukt! Jeg har prøvd mange som er billigere, og har alltid gått tilbake til Everclean. Jeg betaler 235 for en eske kattesand, men får fem for prisen av fire hos dyrebutikken. Veldig greit! Forsikringprisen kommer litt an på hvor høy dekning du vil ha, hvor høy egenandel du vil betale og den slags. Mine er forsikret i Agria, jeg betaler 650 per katt i året. Da er de forsikret for 30.000 for sykdom og skader, i tillegg har jeg forsikring som dekker medisiner med 3000. Egenandelen er på 1800 kroner, om jeg ikke husker helt feil. Du får ti prosent rabatt om katten er chipmerket Et enkelt klorestativ koster rundt 200 og opp, og er greit å ha fra dag 1! Mitt kom i hus et par dager etter herremannen, og da hadde han allerede bestemt seg for at dørkarmen inn til vaskerommet var det beste kloremøblet som finnes... Det er ikke mye karm igjen nå etter fem år Jeg hadde stor suksess med å gå med frøkna i bånd de første ukene før hun fikk gå alene, men herremannen min gikk bokstavlig talt baklengs med en gang båndet kom på. Så der gikk vi uten bånd, men jeg var med ham de første gangene han var ute. Han var en supernervøs mammadalt, så han hang i beina mine hele tiden. Han hadde litt problem med nabokattene i starten og var nabolagets hakkekylling de første månedene. Etterhvert ble han venn med den ene katten, og det gikk seg til med de andre kattene. Frøkna mi var sjef på haugen fra dag en, og har ikke hatt noe problem med å ta kontroll over sitt eget revir. Så det der er veldig forskjellig fra katt til katt! Begge mine er korthårede og selvstelte, så de to børstene jeg kjøpte før kattene kom i hus har blitt liggende ubrukte. Men en furminator er fantastisk i røytesesongen! Syns det høres ut som en veldig gjennomtenkt start du får på katteholdet ditt! Den er heldig, den katten som får eie deg
Gjest Badebuksa Skrevet 12. november 2012 #19 Skrevet 12. november 2012 Hva koster det hos veterinæren om katten f.eks. brekker et bein? Anonym poster: 4b5b3f3bbc720947b33e0e46c802f1bd Det kan fort koste godt over 20 000 kr.
Dolly-Duck Skrevet 12. november 2012 #20 Skrevet 12. november 2012 Ang kattetoalett så ville jeg kjøpt et med lokk og filter, da splipper du mye av lukten. Eller så vil jeg anbefale peewee dø og sand, det er billigere og miljøvennlig og lukter ikke vondt i det hele tatt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå