Gå til innhold

Hvor mye er egentlig vanlig å tjene?

Anbefalte innlegg

Gjest shoppeguri
Skrevet

Hvor mye er egentlig vanlig å tjene?

Jeg er en dame på 32 år, og merker at alle venner/søsken/brødre osv tjener myye mer enn meg. Jeg er alltid blakk to uker etter lønn.

Men jeg kan ikke skjønne at jeg tjener sååå daårlig heller, har ca 600 000 i grunnlønn. Har da aviser, nett og tlf gtatis i tillegg.

Er dette så håpløst? Eller har jeg bare for "rike" venner og dyre vaner??

Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg tjener langt i fra det, og sitter alltid igjen med penger neste måned .Jeg syns det høres ut som du har lagt an noen dyre vaner. Bor du dyrt kanskje?

• Liker 13
Skrevet

Du har GOD lønn! Hvis du bruker opp den lønna der på to uker bruker du for mye penger på ganske mye. Ta rev i seila,gå gjennom økonomien din og stram deg opp.

Gjest shoppeguri
Skrevet

Ja, jeg bør ta meg sammen! Skal prøve rasjonere ut neste mnd.

Men er lett å bli revet med når alle venner handler dyrt og spiser mye ute.

Vi har huslån på ca 20 000 i mnd,

Gjest Purple Haze
Skrevet

Lukter Luksusfellen lang vei. Med en sånn inntekt burde du kunne leve veldig godt og likevel ha penger til overs som går til sparing hver måned.

• Liker 12
Gjest shoppeguri
Skrevet

Lukter Luksusfellen lang vei. Med en sånn inntekt burde du kunne leve veldig godt og likevel ha penger til overs som går til sparing hver måned.

Vel, jeg er nok ikke akkurat noen luksusfellenkandidat.

Jeg har ikke noe gjeld/kreditt utover huslån og studielån.

Har og verdier for langt med enn total gjeld.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Vel, jeg er nok ikke akkurat noen luksusfellenkandidat.

Jeg har ikke noe gjeld/kreditt utover huslån og studielån.

Har og verdier for langt med enn total gjeld.

Du sier du er blakk to uker etter lønn? Om du har grei økonomi, skjønner jeg ikke hvorfor det skjer?

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at "normal lønn" i Norge på mann i gata ligger rundt 3-400 000 i året. Mulig jeg tar feil?

Skrevet

Du blander kortene litt her. Hva man tjener og hva man har igjen to uker etter lønning er to helt forskjellige ting. Du tjener mer enn godt nok, og er du blakk midtveis i måneden, bruker du for mye penger, enkelt og greit. Din omgangskrets tjener nok ikke myyye mer enn deg, men de har nok bedre styring på økonomien sin.

Anonym poster: 39265184a306b67bc437a7728c1b3281

• Liker 5
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Du sier du er blakk to uker etter lønn? Om du har grei økonomi, skjønner jeg ikke hvorfor det skjer?

Hun kaller seg for shoppeguri da, så kanskje noe av svaret ligger der ;)

• Liker 7
Gjest Purple Haze
Skrevet

Hun kaller seg for shoppeguri da, så kanskje noe av svaret ligger der ;)

Sannsynligvis :)

Men om hun har grei økonomi og ingen kreditter, så burde hun selv forstå at hun bruker for mye på tull og fjas. Det har liten hensikt å spørre om hva gjennomsnittsinntekt i Norge er, når hun selv er blakk halve måneden og ikke skjønner hvorfor.

• Liker 3
Skrevet

trur navnet "shoppeguri" forklarer hvorfor du er blakk etter 2 uker.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Alt for lite info tilgjengelig her er jeg redd.....

Men, la oss si dere deler huslånet likt (50/50), det betyr at du betaler 10" per mnd. på lånet.

Så kommer 50% av alle andre løpende utgifter.

Er de 600000, - brutto inntekt ?

Uansett så bør du, siden dere er to (du sier "vi" om huslånet), så har du det ikke vondt.

Jg lurer på om du ikke lider litt av status-syke.... den som som diagnostiseres utifr ønske om å materialistisk være på samme nivå som venninnene... :klo:

• Liker 2
Skrevet

At du er blakk etter to uker og vennene dine er ikke så betyr ikke det at de tjener myyyye mer enn deg. Det betyr at du er et brødre uten økonomisk innsikt. Jeg har myyyyyyyyye mindre enn deg og selv jeg er ikke blakk etter to uker. Herregud...

Skrevet (endret)

Betal alle faste utgifter, del det du har igjen på fem eller seks, og bruk kun en slik del pr uke.

Rydd gjerne resten vekk fra brukskontoen din, slik at du ikke blir for fristet.

Du har ennå råd til å shoppe og spise ute. Du må bare planlegge litt mer først. Og du slipper å "være blakk" i en lengre periode enn en dag eller tre i slengen.

En kan fort få inntrykk av at andre har så mye bedre råd enn en selv. Men det er ikke sikkert det er samme venninna som spiser ute hver gang? Har du fem venninner som spiser ute en dag i uken hver, blir det fort dyrt å holde tritt med den akkumulative effekt.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Skrevet

Du har samme alder og økonomi som meg, og jeg sparer 10-15.000 pr mnd... Lån på leilighet, bil og studielån. Lever godt synes jeg

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

En venn av mine foreldre delte engang i tiden befolkningen inn i 3 kategorier.

Han og fruen bodde på et lite sted.

Kategoriene var som følger:

• 'Fiffen' - altså 'de bemidlede'
  • 'Plysjen' - de som spiste grøt 5 dager i uken for å ha råd til å menge seg med 'fiffen' i helgene
  • 'Resten' - som han tilhørte selv. Resten var begrepet på 'normal folk flest' som satte tæring etter næring og ikke kontinuerlig higet etter å bli ansett som del av laget 'over'.

Jeg synes disse betegnelsene fremdeles er svært treffende, og noterer meg at i alle fall i mitt distrikt har 'plysjlaget' blitt mye tykkere ;)

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

Gjennomsnittsinntekt ligger på 470 000.

Om du tjener brutto 600 000, så ligger du over gjennomsnittet, og burde ta deg selv inakken om du bruker opp lønna på 2 uker. Det var slikt vi kunne gjøre da vi var 16 -17 år, ikke når vi er voksne, ansvarlige mennesker. Skerp deg!

Anonym poster: 3628921af4bb94099edc161b152f8b8a

Skrevet

600000 er på ingen måte en GOD lønn som noen vil ha det til. Det er ok selvsagt, men det er drøyt å kalle dette for en god lønn.

Jeg vil si at 850k og oppover nærmer seg GOD lønn.

Jeg forutsetter selvsagt her at man har en utdannelse. I dag er jo ikke uvanlig at ufaglærte tjener 400000-500000. Da er ikke 600k spesielt bra med tanke på at man gjerne har 3-10 års lengre utdannelse enn de ufaglærte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...