Gå til innhold

Puls og jogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og jogger en del for tiden - men er forholdsvis ny, så har bestemt meg for å følge et nybegynnerprogram.

Per nå er jeg på det steget at jeg går 2 min, jogger 8 min og gjentar tre ganger.

Har fulgt med litt på pulsen, og har lagt merke til at det nå tar lengre tid før pulsen blir veldig høy. Dvs, de to første "intervallene" med jogging så ligger pulsen på ca 120-130, mens litt uti den siste intervallen så ender den på 170-180. Da merker jeg at jeg blir såpass sliten at jeg ikke klarer spesielt mye mer.

Tidligere tror jeg pulsen har kommet opp i 170 mye raskere.

Hva forteller dette? Bør man egentlig ligge på høyere puls hele tiden? Betyr det at formen har bedret seg? Fortell meg om hvordan man forholder seg til det med puls, jeg kan ikke så mye.

Kan si at jeg er 27 år og derfor er vel min makspuls på rundt 190?

Anonym poster: c55d3c8b324fbde610886658bc70d651

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at formen har bedret seg eller at du løper saktere. Hvis du løper den samme distansen, på samme tid med lavere puls har du sannsynligvis bedret hvor effektivt du løper. Du bruker da mindre energi og kan holde på lengre eller raskere.

Skrevet

Det betyr at formen har bedret seg eller at du løper saktere. Hvis du løper den samme distansen, på samme tid med lavere puls har du sannsynligvis bedret hvor effektivt du løper. Du bruker da mindre energi og kan holde på lengre eller raskere.

Det er snakk om akkurat samme hastighet ja.

Hva vil være best for videre utvikling - å øke hastigheten, eller distansen?

Skrevet

Hvordan går det an å jogge med en puls på bare 120- 130?

Skrevet

Hvordan går det an å jogge med en puls på bare 120- 130?

Hvorfor er det rart?

Men poenget mitt var jo nettopp det, at i begynnelsen så lå jeg på en puls på nærmere 180 hele tiden, men nå har det altså sunket og jeg får ikke såpass høy puls før jeg har jogget en stund - og jeg derfor lurer på om det er på tide å øke hastigheten..

For jeg blir jo ikke spesielt sliten av de første to intervallene med jogging lenger (pga lav puls), men tidligere hadde jeg høyere puls på de to første intervallene også og ble mye mer sliten.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig å ha så lav puls. Jeg har nå trent 3 ganger i uken siden i vår og de gangene jeg presser meg til jeg kan spy er pulsen oppe i 210.

Anonym poster: 551507ff024116a139eb06f90a81fefc

Skrevet

Har du så lav puls når du jogger TS, kan du sette opp farten. Og det noe kollosalt. Jeg begriper fremdeles ikke hvordan det er mulig å jogge med så lav puls. Jeg har jogget i 4 år og ligger mellom 145- 160 i puls.

Vil jeg trene hardere, setter jeg selvsagt opp farten og dermed blir pulsen høyere.

Skrevet

Jammen les det jeg skriver da. Jeg er ikke supergod form enda. Og har inntill nylig løpt sånn at jeg nestne spyr/svimer av og da ligger pulsen på oppunder 180. Men når den ligger på det nivået klarer jeg ikke så lenge. I begynnelsen nådde jeg den pulsen etter få minutter, men siden jeg har holdt på på samme hastighet/distanse en stund så har formen da tydeligvis bedret seg slik at det nå tar tre ganger så lang tid før jeg kommer opp i høy puls.

Og ja, da skjønner jeg jo at det er for "lett" for meg og at jeg må sette opp farten og at det da etter din bok sikkert ikke kan karakteriseres som jogging..LENGER.

Men det er jo en definisjon som vil flytte seg etterhvert som man blir i bedre form. For noen helt ferske som aldri har løpt før så er det jogging og meget krevende å ha en fart på 7,5 km/t, mens for andre som har trent og løpt i mange år så må man kanksje opp i en hastighet på 10-11-12 for at det skal være jogging og krevende nok for å kalles trening.

Skrevet

Dersom makspulsen er 190 så er 130 rundt 70% Det er ikke så usannsynlig at det går an å jogge med så lav puls? Trener man med et enormt volum har man god nytte av å trene i det pulsområdet.

Det som er for meg litt merkelig er at du ikke klarer å jogge mer enn 8 minutter på så lav puls? Hva med å droppe intervallene og bare løpe i det tempoet i en times tid?

Med det sagt så er det et tips rettet mot langdistanseløpig. Om du kun løper for å oppnå helsemessige fordeler av å trene så er det sprinttrening som gir mest "bang for the buck".

Da snakker vi intervaller på 10> sekunder med hastighet (ikke puls) oppmot 100%

Når det gjelder puls vil den være så høy at du da jobber anaerobt og primært med forhåndslagret ATP, kreatinfosfat og hvis du har nok intervaller melkesyre. Pausene bør være 2-5 minutter dersom du vil trene deg god i sprint eller kortere pauser hvis du bare skal trene for å trene.

I tillegg får man ganske mye av å løpe kortintervaller, som til tross for navnet, er lengre enn sprintintervallene. Da jobber du med intervaller på mindre enn 1 minutt og pauser på halvparten av aktivitetstiden.

Og man kan gjøre det i oppoverbakker, trapper, skogsvei, sti etc.

En kombinasjon av langdistanse og naturlig intervall er også ganske bra trening. Da løper man i naturlig kupert terreng der man prøver å holde oppe farten i oppoverbakker. Sti er utmerket for dette formålet.

Skrevet

Holder det vel gående i kanskje 20 min på den pulsen, og så bikker det over.

Men jeg startet jo som ekstremt utrent da. Så syns ikke det er så rart, når man aldri før har løpt i sitt liv :P

Skrevet

Det med å dele det opp litt handler for meg både om motivasjon og om å klare å holde litt lenger, ved at jeg får et par min "pause" innimellom. Etterhvert kan jeg jo sikkert kutte de, evt gjøre de litt mindre, men sånn det er nå er de litt nødvendige

Skrevet

Du bør nok øke intensiteten på treningsøkten om pulsen nå bare ligger på 120-130. Du må presse kroppen om du vil komme i enda bedre form. Men du har jo hatt en klar fremgang - det er jo gøy. Utrolig motiverende å trene med pulsklokke. Du må bare lese kroppen/klokken, og tilpasse treningen.

Løp hardere du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...