Gå til innhold

Hvorfor er noen treningsøkter tyngre enn andre, uten at endringer i programmet er gjort.

Anbefalte innlegg

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Vanligvis har jeg to styrkeøkter i uken, men denne gangen ble det dessverre slik at jeg måtte hoppe over en økt, og det førte til at jeg fikk en ny erfaring som jeg håper noen kan gi meg en forklaring på)

Jeg hadde energi nok, men alt var så tungt, og musklene brant, selv om jeg ikke hadde økt vekt på øvelsene. Det kjentes så tungt at jeg på en øvelse hadde problemer med å "finne" musklene jeg skulle trene, og på knebøy reduserte jeg faktisk vekten.

Og i dag er jeg stiv og støl i hele kroppen, noe jeg ikke engang var da jeg først startet med styrke.

Jeg kan vel ikke ha "forfalt" så mye ved å la det gå 6 dager mellom to økter for en gangs skyld, og at det er forklaringen på at alt var så tungt?

Endret av Trolltausa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du stiller et veldig godt spørsmål! Jeg har ikke noen skikkelig vitenskapelig forklaring på dette med henvisninger til kliniske tester, men jeg har mye erfaring på akkurat dette.

Hvor godt man presterer på trening (og spesielt konkurranse) er avhengig av mange faktorer. De viktigste er hvor godt restituert du er etter forrige økt, søvn og kosthold. I tillegg så opplever jeg rett som det er at dagsformen ikke er der selv om jeg har spist bra, sovet godt og det er lenge siden forrige økt.

Akkurat hvorfor det er sånn klarer jeg ikke helt å svare på, men det er sånn. Noen ganger får man ikke til treningen så bra som man ønsker. Da er det egentlig bare å bite tennene sammen, godta det, og fortsette.

Hvis man derimot stagnerer over lang tid og det blir bare verre og verre, så er det i nesten alle tilfeller noe gale med treningsprogrammet og/eller frekvensen. Da gjør man endringer og fortsetter. Har man mye trening på baken er det som oftest mindre endringer som skal til.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Takk for at du delte din erfaring med meg, det var nyttig lesing. :)

Litt morsomt, men da jeg gikk inn på startsiden nå, så jeg overskriften "Så fort forfaller kroppen", og da jeg gikk inn på siden, så jeg at artikkelen omhandlet nettopp mitt spørsmål.

Der sto det blant annet:

Slutter man å trene, går det dessverre nedover med formen mye fortere enn man skulle ønske, sier personlig trener ved Mykjemeir Ronny Døhli.

- Det kommer naturligvis noe an på hvor lenge du har trent, men ofte vil man merke at formen blir dårligere hvis man har et opphold i treningen på en uke eller to,

Det betyr at du må regne med at treningstimen blir litt tøffere etter juleferien eller et lengre opphold om sommeren.

Med mindre du er på toppnivå. Da vil det gjerne ta litt lengre tid før

du merker at formen synker.

Så, den ukens opphold, kombinert med generelt stress i den uken, kan være årsaken, selv om jeg følte meg i fin form da jeg dro på trening i går.

Skrevet

Hvordan kroppen fungerer kommer jo helt an på ting som

- søvn

- matinntak

- restitusjon

- stress

- sykdom/infeksjoner

osv osv. Det er helt normalt og naturlig at formen varierer på trening. Vi er ikke maskiner. Har du sovet litt lite en dag kan det påvirke formen dagen etter. Har du ikke spist riktig slår det ut.

Anonym poster: eecef3580a6b7df0f1d3b2f28fd3f852

Gjest Trolltausa
Skrevet

Hvordan kroppen fungerer kommer jo helt an på ting som

- søvn

- matinntak

- restitusjon

- stress

- sykdom/infeksjoner

osv osv. Det er helt normalt og naturlig at formen varierer på trening. Vi er ikke maskiner. Har du sovet litt lite en dag kan det påvirke formen dagen etter. Har du ikke spist riktig slår det ut.

Anonym poster: eecef3580a6b7df0f1d3b2f28fd3f852

Takk for svar, og beklager at det har tatt så lang tid før jeg fikk svart deg.

Jo, jeg er klar over alt dette du skriver her, men som sagt opplevde jeg dette som uvanlig.

Jeg hadde sovet godt, spist godt, hadde mye energi, men likevel var alt veldig tung, og jeg ble mer støl enn jeg tidligere hadde vært.

Men jeg ser jo at dette ikke er uvanlig selv om det var første gangen jeg opplevde dette. :)

Gjest Darthoven
Skrevet

Erfaringsmessig etter mange år som aktiv styrkeløfter, så må jeg si, uten at jeg har noen vitenskapelig bakcup på det -kun empirisk, at når du avbryter en rutine så kan du fint ende opp med å føle deg litt svakere enn sist økt. Kombinert med at avbrytelsen av treningsrutinen ofte også avbryter andre rutiner, som søvn, kosthold osv. Om grunnen til at du måtte droppe treningen var fordi du skulle på skogtur, måtte jobbe overtid eller skulle i bryllup, så kommer du litt ut av balanse. Ikke at det spiller noen rolle i det lange løp, og man skal absolutt ikke bli hysterisk fordi man ikke får spist optimalt i blandt, eller restituert optimalt, men det kan være greit å ha i bakhodet slik at man ikke noier. Personlig pleier jeg bare å kjøre en helt "annen" type økt dersom jeg skjønner at dette ikke går (at jeg ikke øker, eller orker rutinen min). Om jeg f.eks skulle ha 3X8 i benkpress, og jeg kjenner at f.eks 80kg kjentes unormalt tungt ut, så gjør jeg noe radikalt annerledes..feks 30 rep på 60 eller pushups, eller bare noe helt annet enn jeg vanligvis ville gjort. Da glemmer man dessuten at man følte seg litt svak, og man blir kanskje heller overrasket over at man klarte 30 rep på 60..eller noe i den duren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...