Gå til innhold

hvilken periode med barn er mest hektisk og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og når blir det roligere tider?

det er vel mest arbeid i starten eller blir det bare mer og mer? hvordan er det å ha tenåringer i forhold til småbarn?

Anonym poster: fb4faa6b4c0894feac57a3d387f5efdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småbarnsperioden er en drøm i forhold til tidlig tenåringsperioden.

Jeg synes det ble bare mer og mer travelt etterhvert som de ble eldre med skolearbeid og fritidsaktiviteter. Først. nå når eldste er 17 roer det seg litt med henne, da hun kommer seg mer rundt selv.

Skrevet

Fra de er 0 til de blir 18, ca.

• Liker 1
Skrevet

og når blir det roligere tider?

det er vel mest arbeid i starten eller blir det bare mer og mer? hvordan er det å ha tenåringer i forhold til småbarn?

Anonym poster: fb4faa6b4c0894feac57a3d387f5efdb

Jeg synes akkurat det med arbeid har variert. Altså på den måten at det ikke er SAMME slags arbeid i ulike aldre. Men mye er det hele tiden!

Med småbarn må man følge med, være på beina, ha øyne i nakken, aktivisere dem, lære dem osv.

Med skolebarn er det lekser, fritidsaktiviteter (kjøring, dugnader, være med på stevner/kamper osv).

Når de blir tenåringer er de ikke like avhengig av foreldrene til praktiske ting, men man må følge med, veilede dem, osv. Motivere, følge opp grunnlag for videre utdanning, gi dem hjelp til å bli selvstendige osv. Jeg har kanskje LIKT tenåringstiden best, selv om det til tider var tøft når ungdommen f.eks stakk av til byen, og vi ikke visste hva h*n gjorde osv. Det er slitsomt psykisk. Samtidig er det da jeg har sett "hvem" de blir som voksne, og det er da vi har knyttet andre bånd enn mor/barn-båndet.

Nå har jeg voksne barn, og ser at alt vi som foreldre har gjort/ikke gjort, hva de har opplevd, hva de har lært osv, gjennom hele oppveksten, fra de var helt små, har hatt innvirkning på dem som voksne.

Så det er viktig å tenke langsiktig helt fra ungene er små.

Gjest Trollmor
Skrevet

Det er hektisk på ulike sett. I småbarns-perioden er det hektisk hjemme. Når de blir eldre er det hektisk med lekser, fritidsaktiviteter og mer kjøring.

Jeg foretrekker den sistnevnte, nå kan jeg i det minste sitte i fred å kaffe og sove hele natten og frampå om morgenen.

Skrevet

Hver alder har sin sjarm. Husker nyfødt perioden, det gikk i ett bankenes. Jeg var dritredd hønemor, ingen fikk passe babyen og jeg var ikke ute om dør uten babyen på 1 år, hehe. Hysterisk førstegangsmamma ja. Så kom de i skolealder og da ble det mye lekser og mye oppfølging der. De er flinke på morgenen da, vi kan sove til 9 i helgene og det er flott. Har ikke tenåringer enda, men tipper den tiden blir bekymring og litt nerver hvor de er, og hva de gjør. Hele foreldrerollen er travel i seg seg, men akk så kjekt og. Bra jeg ikke har fulltidsjobb utenfor hjemmet, fordi det er ganske fulltidsjobb her hjemme og ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...