Gjest Anonym nå Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Kort fortalt; far drikker alt for mye når barna er der. Han er regelrett dritings hver bidige gang. Det blir da krangling og slossing med samboeren, og mye styr som da barna får oppleve. Noen helger når barna er der, er det litt roligere, men dog fyll. Alle tre barna er såpass gamle at de kan bestemme selv, yngste og eldste er mest forskånet da de er mye ute med venner, mens det er barnet i midten som må skille kranglende far og samober, legge far når han ikke kommer seg i seng osv.Det har også vært enkeltepisoder der barnet i midten har vært oppe halve natta (ukedag) for å passe på at far kommer seg til sengs.Nå ønsker ikke barnet i midten, ei heller det eldste å være hos far mer, mens yngste gjerne vil. H*n har som sagt vært forskånet for det meste, og er ikke fullt klar over hvor gærnt det er i virkeligheten.Hvordan går jeg frem for at yngstebarnet ikke skal være hos far på en stund? Jeg har vel vært klar over at far kan drikke mye, men alle tre barna har vær lojal og ikke fortalt meg hvor ille det faktisk har vært..
Gjest O___o Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Mest sannsynligvis skulle noen ha ringt barnevernet for flere år siden. Ja. Jeg synes du skal ringe de og melde din bekymring. 3
Gjest Anonym nå Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Dette har ikke skjedd over flere år, men de to siste. Det har egentlig bare tiltatt -og blitt verre og verre. Alle kan gå på en smell og bli litt for overstadig berusa slik at ungdommene kan se det, men de fleste av oss klarer å passe på og klarer å ta festen når man ikke har barn og ungdom i huset. Det største problemet er all krangling, slossing, hyling og bråk generelt. Barna føler at de må gå på tå hev, og ikke skape grobunn for bråk når de voksne drikker. (Som feks ved å være på stua når de voksne sitter der å krangler) Det har vært episoder der de har krangelet så høyt i hagen, at naboene har vurdert å ringe politiet. Nesten så man skulle ønske at de hadde gjort det. Far truer også med å forlate denne verden, dette er noe barna har fått høre av han når han har vært full. Barnevernet bør nok kontaktes, men har noen erfaring med sånt?
sebastianen Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Barnevernet må kontaktes. Er du barnas mor? Husk å presisere at du ikke visste hvor ille dette var før nå. Ellers kan du faktisk få problemer fordi du ikke har beskyttet barna dine fra dette. 1
sebastianen Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Eventuellt kan du be familievernkontoret innkalle far og deg til møte og ta det opp der, som en barnefordelingsak.
Gjest Anonmym nå Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Familien rundt far har vel visst at far fester hardt i perioder, og at han er både kranglete og ufin i fylla, men vi har vel trodd at han har festet kun når han ikke har barna i hus. Barna har vel ikke sagt så mye heller, men har fortalt episoder der han har kommet hjem dritings fra fest en og annen gang. Barna har vel beskyttet far, og ikke fortalt hele sannheten...
Lilliani Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Huff, for en ekkel situasjon. Det er helt klart at du skal kontakte barnevernet. Ingen barn/ungdommer skal måtte oppleve dette. Kontakt barnevernet idag!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Nå må vi huske på at det er veldig enkelt og si hva andre skal og burde gjøre i sånne vanskelige saker. Men samtidig er det flere veier du kan gå frem,ta dette selv opp med barnas far,helsesøster på skolen eller BV,skolen vil fort ane at noe er på gang da de vil se en forandring i barnas opplagt het eller være måte. Noe bør du som mor gjøre,før noen andre gjør noe for deg ,det ville vært trist. Lykke til !
Gjest Anonym nå Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Det har vært forsøk på å snakke med far, men han har ingen problem å snakke om, og alt er i alle fall bare bra i dag..... Han later som alt er ok, og at ting er under kontroll. Er usikker på om det er Familievernkontor eller Barnevern man bør snakke til først?
sebastianen Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Det har vært forsøk på å snakke med far, men han har ingen problem å snakke om, og alt er i alle fall bare bra i dag..... Han later som alt er ok, og at ting er under kontroll. Er usikker på om det er Familievernkontor eller Barnevern man bør snakke til først? Kanskje lurt å ta det med familievernkontoret? Men la det protokollføres at du er bekymret. De har plikt til å melde fra til barnevernet om de er bekymret. http://www.handboka.no/Vgs/Veiled/Dep/opplysningsplikt.htm
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Du skal beskytte barna dine, og ikke bevisst sette dem i slike situasjoner. Du skal snakke med barna og la dem få vite at du bryr deg. Antakeligvis er det enda værre enn du tror, barn er lojale mot foreldrene sine og pynter som regel på sanheten for å beskytte dem. Jeg har vokst opp i en slik familie, med selvmordstrusler fra far, en forferdelig frykt for å finne ham død når jeg kom hjem på skolen på mandagene, en viten om at jeg måtte passe på at jeg ikke satte meg i en slik situasjon at det ble naturlig for venner å komme hjem til oss, og masse fryktelige greier barn og unge skulle sluppet å forholde seg til. De jeg er mest bitter på nå, er ikke faren min som tyrraniserte oss, men alle andre som så at noe foregikk, men ikke grep inn. Mest av alt moren min som ikke debriefet meg etter de stadige og hjerteskjærende "snakke-ham-fra-selvmord-samtalene" jeg hadde med ham. Hun var frisk og oppegående, HUN VAR DEN SOM SKULLE BESKYTTET MEG. Vær så snill å snakk med disse ungene og ungdommene!!
Mafalda Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Det har vært forsøk på å snakke med far, men han har ingen problem å snakke om, og alt er i alle fall bare bra i dag..... Han later som alt er ok, og at ting er under kontroll. Er usikker på om det er Familievernkontor eller Barnevern man bør snakke til først? Jeg er helt sikkert på at uansett hvem du ringer, så får du gode råd og innspill derfra, fra folk som har faglig bakgrunn. Hvis de mener at du skal henvende deg til noen andre, så henviser de deg videre og hjelper deg i riktig retning. Du trenger heller ikke ringe og "melde" far- si at du er bekymret, at du ikke vet hva du skal gjøre! Dette har de hørt før, og er trent opp til å kunne takle. Det viktigste er at du tar den telefonen, for å slippe å sitte alene, og for å få ballen til å rulle. Masse masse lykke til. Dette er ikke lett!
Tibbie Skrevet 12. november 2012 #13 Skrevet 12. november 2012 Det rette er nok å gi han en advarsel/en heads up før du gjør det. Er han like ille over barna i ettertid, bør du definitivt kontakte barnevernet. Har du snakket med barna om dette? Er du forresten barnas mor? I så fall blir det dumt å snakke med barna!
Tibbie Skrevet 12. november 2012 #14 Skrevet 12. november 2012 I så fall blir det dumt å snakke med barna! Jeg mener; om du ikke er barnas mor, bør du ikke snakke med dem om barnevernet eller om faren. Gikk litt fort det der
Kontormus Skrevet 12. november 2012 #15 Skrevet 12. november 2012 Jeg har dessverre altfor god erfaring med noe tilsvarende. Du må gjerne sende PM for å vite hvordan det gikk, men det er helt klart at dette skal ikke barna utsettes for!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå