Gå til innhold

Enda en typisk KG tråd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dere leste riktig! Jeg må barefå dette lit ut av verden... Vet jeg sliter, men greier ikke helt sette ord på hva..(kanskje dere kan hjelpe meg ?) siden mars i fjord har jeg gåttned 36 kg med etsundt kosthold og trening. Jeg hardnet meg kaker og snop, men kun på lørdager og i bursdager/konfirmasjon/dåp osv.. Jeg har aldri hatt såkalt NEI mat, og mottoet mitt har vert at alt er lov, men i begrenset menger..

Og det er her problemet mitt ligger.. Jeg greier rett og slett ikke å beherske meg.. Jeg fråtser som bare det!(kun på lørdager) har jeg først spist opp snopet går jeg i kjøkkenskap helt til jeg blir nødt å legge meg.. I bursdager og sånn spiser jeg og mye, føler noen ganger at folk legger merke til det, så jeg sniker til meg noen kakestykker og snop mens jeg hjelper til å rydde av bordet! Å holde seg vekke fra søtsaker år egentlig greit, men når man først føler at man er finsk og vil unne seg noe så er det gjort., dette har forunderligvis ikke gått særlig ut over vekten bortsett fra at jeg varierer opp og ned 3kg..

(Beklager langt innlegg, men nå kommer jeg til saken) jeg er mye alene, og hver lørdag jeg er alene sågar jeg begynt å overspise så enormt, at jeg blir nødt til å spy.. Deretter kan de fortsette igjen og igjen resten av kvelden... Helt forferdelig følelse., jeg oppsøkte legen min og forklarte situasjonen min.. Men han tok det ikke særlig seriøst! Noen som vil hjelpe eg litt ? Hva "lider" jeg av ? Jeg veide for ca en mnd siden 42,8.. Nå ligger jeg ca på 44-45, etter fråtsingen i kveld vet jeg ikke.. Jeg er foresten 157 cm høy!:-)

Takk for tålmodigheten!

Anonym poster: 45b3ed1effa7f8ba3b8270fe14fba87d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her.. Beklager mange skrivefeil.. Har ny iPad.. Og vet ikke hvordan man redigerer.. Håper det blei forståelig alikevel :-)

Skrevet (endret)

Oh, skjønner det er kjedelig. Kanskje du skulle snakke med en kostholdsveileder eller ernæringekspert?Du har jo vært veldig flink når du har gått med så mye. :danse: Og jeg ville byttet fastlege.

Endret av Cordelia
Skrevet

Oh, skjønner det er kjedelig. Kanskje du skulle snakke med en kostholdsveileder eller ernæringekspert?Du har jo vært veldig flink når du har gått med så mye. :danse: Og jeg ville byttet fastlege.

Takk for det.. :-) jada., jeg er stolt over hvor flink jeg har vert.. Men nå går alt over stokk og Stein.. Følte liksom at fastlegen ikke tok meg seriøst for jeg var ikke tynn nok..??

Skrevet

For det første er du mer enn tynn nok nå, med en bmi på rundt 17. Skal ikke bare legge vekt på bmi-en, men 42,3 kg fordelt på 157 cm betyr ihvertfall ikke at du skal gå ned noe mer. Det er skummelt å stille en diagnose over nett, men det er jo ikke meningen at du skal spy opp maten, gjør du det med vilje, eller blir du så kvalm at du spy? Er enig i at du bør bytte fastlege :)

Skrevet

Jeg synes dette lukter klassisk spiseforstyrrelse..........

Kanskje du burde fått legen din til å henvise deg til en psykolog?

Anonym poster: ffbe84be2ca76bd0af7e7f75d75b80bb

Skrevet

Hva sa egentlig legen din?

Om du spyr opp maten så er jo ikke det bra, så forsøk å få til en samtale til? Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du går på skole er det kanskje noen der du kan snakke med?

Eventuelt helsestasjoner.

Skrevet

For det første er du mer enn tynn nok nå, med en bmi på rundt 17. Skal ikke bare legge vekt på bmi-en, men 42,3 kg fordelt på 157 cm betyr ihvertfall ikke at du skal gå ned noe mer. Det er skummelt å stille en diagnose over nett, men det er jo ikke meningen at du skal spy opp maten, gjør du det med vilje, eller blir du så kvalm at du spy? Er enig i at du bør bytte fastlege :)

Jeg er fullt klar over det, jeg vil ikke bli tynnere.. Heller legge på meg noen kg.. Men nå når jeg er 44-45kg er det liksom greit.. Men kunne nok gått mer opp mot 50..men uansett så handler ikke innlegget mitt om vekt.. Det handler mer om overspisingen (særlig når jeg er alene) og trangen til å spise såpass mye at jeg må spy.. Med og uten vilje..

Skrevet (endret)

Jeg er fullt klar over det, jeg vil ikke bli tynnere.. Heller legge på meg noen kg.. Men nå når jeg er 44-45kg er det liksom greit.. Men kunne nok gått mer opp mot 50..men uansett så handler ikke innlegget mitt om vekt.. Det handler mer om overspisingen (særlig når jeg er alene) og trangen til å spise såpass mye at jeg må spy.. Med og uten vilje..

Nei, beklager dette, blir fort bekymret når jeg ser at folk veier lite i forhold til høyden. Men det betyr ikke at jeg har noe som helst grunnlag til å stille noen diagnose på deg :) Som sagt ville jeg byttet fastlege :)

Endret av Kirsebærblomst
Skrevet

Jeg ville også byttet fastlege og bedt spesifikt om å få oppfølging som f.eks. psykolog. Eller... det kommer litt an på hvor lenge du har hatt det sånn og om du selv ser for deg en løsning. Psykologer må man jo vente lenge på. Kanskje du kan ha nytte av å dele disse tankene med noen du stoler på? Det kan hjelpe å innrømme svakheter.

Håper det ordner seg! :-)

Anonym poster: 7eeb19f68e4ac815af643734fd5770a5

Skrevet

Hva sa egentlig legen din?

Om du spyr opp maten så er jo ikke det bra, så forsøk å få til en samtale til? Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du går på skole er det kanskje noen der du kan snakke med?

Eventuelt helsestasjoner.

Legen sa ikke så altfor mye.. Har vert en del hos han for å veie meg å sånn.. Men sist når jeg var der og tok dette opp så snakket han det på en måte bort.. Og bare forteller meg hvor flink jeg har vert! Samme faen det.. Jeg har det iallfall ikke bra nå! Jeg går ikke på skole, jeg er "voksen" og er i full jobb.. 25 år..

Skrevet

Jeg synes dette lukter klassisk spiseforstyrrelse..........

Kanskje du burde fått legen din til å henvise deg til en psykolog?

Anonym poster: ffbe84be2ca76bd0af7e7f75d75b80bb

Ja.. Var det jeg og tenkte.. Og det skulle han.. Men har ikke hørt noe..

Skrevet

Nei, beklager dette, har tidligere hatt spiseforstyrrelser selv, så blir fort bekymret når jeg ser at folk veier lite i forhold til høyden. Men det betyr ikke at jeg har noe som helst grunnlag til å stille noen diagnose på deg :) Som sagt ville jeg byttet fastlege :)

Ja.. Det skal jeg gjøre! Takk for det.. Kjekt at folk bryr seg :-) kan jeg spørre hva slags spiseforstyllelse du hadde ?

Skrevet

Jeg ville også byttet fastlege og bedt spesifikt om å få oppfølging som f.eks. psykolog. Eller... det kommer litt an på hvor lenge du har hatt det sånn og om du selv ser for deg en løsning. Psykologer må man jo vente lenge på. Kanskje du kan ha nytte av å dele disse tankene med noen du stoler på? Det kan hjelpe å innrømme svakheter.

Håper det ordner seg! :-)

Anonym poster: 7eeb19f68e4ac815af643734fd5770a5

Ja.. Vet har lang ventetid men tenker at det hadde vert lurt.. Mamma og jeg er veldig nære venner.. Og vi snakker om alt..(bortsett fra at jeg spyr sånn av og til) da hadde hun fått panikk.. Jeg tørr ikke sider til noen kjente liksom.. Har prøvt til samboeren min.. Men får ikke til å forklare det skikkelig., eller, han er mann.. Så han skjønner ingenting!

Skrevet (endret)

At du i det hele tatt tar kontakt med legen din, er et bra tegn :)

Endret av Kirsebærblomst
Skrevet

Bulimi. Er over 10 år siden, men blir litt bekymret for at andre skal havne i samme onde sirkelen :) Det betyr ikke at du kommer til å gjøre det. At du i det hele tatt tar kontakt med legen din, er et bra tegn :)

Edit: glemte quote

Okei.. Synst jo at jeg er litt for voksen til å begynne sånt nå.. Men blir redd og bekymret for er ingen god følelse og bare MÅ ha! Men det er en stund siden jeg var hos legen.. Men kom ikke noe videre..så da har det vert sånn som dette i rykk og napp.. Hadde noen dager fri og var hjemme hos foreldrene mine, og spiste normalt, og unnet meg smågodt uten å MÅTTE ha mer.. Så trodde jeg var blitt "frisk" igjen.. Men så kommer jeg hjem, er mye alene.. Også begynne det på'n igjen...

Skrevet

Hva med å fordele det litt mer?

Få mer rutiner for maten (og snopen)

Det er lettere å la være å kjøpe 2 kg med smågodt

enn hva det er å ha 2 kg med smågodt i skapet som " skal spares ".

Å kjøpe mindre snop er også en mulighet.

Hvis du kjøper godteri - kjøp bare favoritten.

Ikke kjøp det som er " litt godt ".

For da blir du fort å spise både favorittsnopet OG alt det som er litt godt.

Kjøp heller to 1/2 litersflasker med lik/ulik smak og drikk én fredag og én lørdag.

Hvis det gjør at du drikker 1 liter brus - framfor 1 1/2 liter brus i løpet av en helg - så vil det nok gi utslag på vekten på lang sikt.

For noen blir søtsuget dempet av litt mer karbohydrater i kosten, å unngå lett-brus og å innta små mengder sukker regelmessig.

Hvis én eventyrsjokolade til kaffen - én gang om dagen igjennom uka

gjør at man ikke frotser i helgen - men klarer å beherske seg

So be it.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kanskje du skulle skaffe deg ei god basiskokebok, og bruke den aktivt for å få eit meir konstruktivt forhold til mat? Når du er åleine, finn fram ei god oppskrift, rekne den om til ein porsjon, og lag den etter alle kunstens reglar til deg sjølv. Lag ein akkurat passe stor porsjon, og spis den med noko godt å drikke. Kos deg med det, spis sakte og nyt smaken.

Spis faste måltid, kvar fjerde time. Sjølv om du ikkje kjenner deg svolten etter fire timar, så begynn med maten. Då slepp du ulvehungeren når du plutseleg kjenner at du er svolten, og må ha mat NO. For når du er kjempesvolten og må ha mat med ein gong etter seks til åtte timar etter mat gjer du ofte dumme valg, og spis feil ting.

Eg trur du må prøve å ha eit litt meir positivt forhold til mat, ikkje eit forhold som er prega av skuld og skam.

Skrevet

Fant denne her linken når jeg søkte opp spiseforstyrrelser. Selv om du ikke har utviklet spisefortyrrelser kan det være smart og ta kontakt med noen som kan noe om det før det utvikler seg mer.

Et personlig tips fra meg; det hjelper meg å spise litt mørk sjokolade hvis suget blir for ille. En periode tok jeg en bit mørk sjoklade i hverdagene om søtsuget ble for ille, og det hjalp.

Skrevet

til O___o og alt godt:

Jeg spiser ikke usundt, og jeg spiser hver 3-4 time, og det fungerer greit. Jeg lager meg skikkelig middag hver dag, og setter meg ned og nyter det :) ser fram til middag hver dag, er veldig glad i å spise, og spiser mye frukt, grønt og bær! Jeg drikker aldri brus, men i helgen kan det bli litt pepsi max, bortsett fra det drikker jeg vann, kaffe og te. Jeg har et godt kosthold som sagt.. kanskje litt for lite fett er det eneste..

Men, det er helgen, spessielt lørdag som er verst! i dag er jeg helt "fin" for jeg vet det er søndag, og da skal man ikke kose seg ekstra.. iallefall vist man ikke skal i besøk eller noe...

Det er når jeg først unner meg noe siden det er lørdag, da er det gjort og jeg craver etter mer og mer, og overspiser skikkelig!!!

Det var et godt tips og KUN kjøpe inn det man skal ha, ikke mer! jeg har kjøleskapet fullt av sjokolade(grunnet samboer som reiser mye) og da er det fort gjort å bare ta når man først begynner.. men i ukedagene får alt snopet ligge i fred, det er faktisk ikke noe problem...

jeg overspiser lørdag, er sunn resten av uken.. det gjør ikke så mye utslag, og vekten bekymrer meg ikke, for selv om stor vektnedgang så henter jeg meg alltid inn igjen i løpet av uken!..Men jeg er redd for å gå i bursdager og besøk og lignende, da sier jeg at jeg kun skal smake litt, for det er ikke lørdag, men som sagt... har jeg først begynt holder jeg det gående... så jeg finner fort opp unnskyldninger for ikke å komme, for det gjør bare resten av dagen min til et hælvete med gråting, dårlig selvfølelse og angst..

Det som er rart er også at før jeg slanket meg var jeg ikke opptatt av snop i det hele tatt.. spiste så og si aldri sjokolade, kjøpte aldri snop eller noe,... var heller junk og chips.. ville ha salt.. nå har jeg aldri det følelsen at jeg har lyst på burger osv, men sukkercavringen som jeg aldri har hatt blomstrer nå for fullt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...