AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 (Langt og komplisert) Jeg eide et firma som gikk konkurs for noen år siden, og det ble en gjeldsbyrde som var og er uoverstigelig. Jeg solgte det lille som var igjen av det jeg eide på Finn.no, og brukte pengene på flybillett og depositum på en leilighet et annet sted i Europa. Hittil har ingen kreditorer funnet meg (4 år). Dette innlegget er ikke for å få en masse innlegg om min betalingsmoral. Jeg har betalingsmoral, men jeg faktisk ikke noen mulighet for å gjøre opp for meg på en ordentlig måte nå uten å miste for mye. Jeg har en samboer som jeg er veldig glad i. Alternativet jeg ble tilbudt av NAV mens jeg fremdeles bodde i Norge var: Samboeren din må reise tilbake til landet han er fra, du blir her. Du kan få gjeldsordning, og bli kvitt mye gjeld i løpet av 5 år. Men da tilbyr vi kommunal bolig i et leilighetskompleks full av tunge rusmisbrukere og psykisk syke. Der må du bo i 5 år. Alene, uten samboeren din. Dette var ikke et alternativ jeg kunne leve med. Jeg har bra utdannelse, ressursterk, ingen rusproblemer og er vant med et ordnet liv. Jeg har også en sykdom som begrenser antall år jeg har igjen å leve. Derfor var jeg ikke villig til å ofre disse 5 verdifulle årene på å sitte alene og redd i et farlig og nedbrytende "høl" for å bli kvitt gjeld. Det er dessverre min betalingsmoral. Men etterhvert som årene går, dukker det opp endel problemer. Jeg må snart ha nytt pass. Jeg trenger kopier av diverse vitnemål og sånt. Av naturlige årsaker kan jeg ikke bruke nettet i forhold til offentlige tjenester. Det krever en adresse der man er registrert på i Folkeregisteret. Og Folkeregisteret har jeg rømt fra. Og jeg aner ikke hvordan det er/blir med pensjon. Og skatt. Jeg tjener litt penger her, men vet ikke hvordan jeg eventuelt kan betale noe av dette til Norge. Eller om Norge i det hele tatt har krav på disse skattekronene. Finnes noen man kan kontakte som kan svare på litt av dette? Sannsynligvis vil en advokat kunne hjelpe, men timeprisen er vel sånn ca. 1500? Det har jeg ikke mulighet til å betale. Anonym poster: 2b8037892aede73e36129e53da6b297e 2
Kamikatze Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Står sikkert endel på sidene til UD og skatteetaten. Sjekk også fora for expatriats. Hvis det dreier seg om privat gjeld (ikke offentlig) løper forfall fra den dag kreditor tidligst kunne kreve hele beløpet dekket (ved mislighold). Da gjelder den generelle foreldelsesfrist etter lov om foreldelse av fordringer. Derimot er det viktig at du melder flytting ut av landet tidlig. Slik at du ikke får uteblivelsesdom på en gammel adresse dersom kreditor vil sikre kravet mot foreldelse.
Gjest Badabing Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 (endret) Kanskje de kan hjelpe deg her? https://www.gjeld.org/ Både med fri rettshjelp og informasjon? Håper det løser seg! Edit: skrivefeil Endret 11. november 2012 av Badabing
Gjest Katten. Skrevet 10. november 2012 #4 Skrevet 10. november 2012 Om du, som er så ressurssterk, alt har kjørt ett firma på ræva og ikke engang gjort opp for deg - hvorfor skal vi hjelpe deg å kunne gjøre det samme på nytt? 15
LongKissGodnight Skrevet 10. november 2012 #5 Skrevet 10. november 2012 Jeg mener å ha hørt noe sted at gjelden blir foreldet av ett hvist antall år. Tror det er 3 eller 5 år,men er ikke helt sikker.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Om du, som er så ressurssterk, alt har kjørt ett firma på ræva og ikke engang gjort opp for deg - hvorfor skal vi hjelpe deg å kunne gjøre det samme på nytt? Jeg har ikke tenkt å gjøre "det samme på nytt". Hvor har du den idéen fra? Det er mange grunner til et firma kan gå på ræva, Katten. Det er ikke nødvendigvis fordi eieren er udugelig og/eller stokk idiot/banditt. Takk til dere andre. Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0 4
Gjest Katten. Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Nei, men en kan i det minste stå for det ansvaret en har. 14
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Nei, men en kan i det minste stå for det ansvaret en har. Ok, forklar meg hvordan da? Tips? Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0
Gjest Katten. Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Pell ræva di tilbake til landet og stå for handlingene dine. 15
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Pell ræva di tilbake til landet og stå for handlingene dine. Ja vel, så du mener at jeg skal lide mye og ha det innmari jævlig fordi firmaet mitt gikk konkurs. Tror du ikke jeg har lidd endel ved å miste boligen min og eiendeler? Tro meg, jeg har betalt mine skattekroner i mange år til Norge. Har jobber og betalt skatt lenger enn du har levd (sannsynligvis - siden du kommer med så bedritne kommentarer). Og jeg ville ikke ha en debatt om min betalingsmoral. Les åpningsinnlegget. Du synes det er helt ok at jeg skal straffes med å bo blant tunge rusmisbrukere? At det er en helt passe og velfortjent straff for at firmaet mitt gikk konkurs og at jeg derfor har skattegjeld? Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0 16
Gjest Katten. Skrevet 11. november 2012 #11 Skrevet 11. november 2012 Jeg er oppdratt slik at jeg tar konsekvensen av egne handlinger. Ikke rømmer fra dem. 13
Chloe- Skrevet 11. november 2012 #12 Skrevet 11. november 2012 Tenker du i det hele tatt på de du skylder penger? 15
Kapteinen Skrevet 11. november 2012 #13 Skrevet 11. november 2012 Ja vel, så du mener at jeg skal lide mye og ha det innmari jævlig fordi firmaet mitt gikk konkurs. Tror du ikke jeg har lidd endel ved å miste boligen min og eiendeler? Tro meg, jeg har betalt mine skattekroner i mange år til Norge. Har jobber og betalt skatt lenger enn du har levd (sannsynligvis - siden du kommer med så bedritne kommentarer). Og jeg ville ikke ha en debatt om min betalingsmoral. Les åpningsinnlegget. Du synes det er helt ok at jeg skal straffes med å bo blant tunge rusmisbrukere? At det er en helt passe og velfortjent straff for at firmaet mitt gikk konkurs og at jeg derfor har skattegjeld? Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0 Du prøvde, du feilet og nå må du ta konsekvensene. Virker som om du synes det er urettferdig at du må gjøre opp for deg. Hva mener du ville vært rett her? Skal staten betale regningene dine fordi du betaler skatt? Hvis det var tilfelle ville jo hver nordmann starte 3 firmaer i uken.. 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #14 Skrevet 11. november 2012 Tenker du på at andre gjerne må lide og ha det jævlig fordi du stikker av? De pengene du skylder er andres penger. Du kan ikke komme på et forum og stille krav om hvilke svar du vil ha. Du kan heller ikke forvente mye støtte i din situasjon. Gjeldsording er et fantastisk tilbud som du ikke får mange andre steder i verden. Griper sjansen til å gjøre opp for deg. Anonym poster: 4aecd6dbf7301a5dc5bfdbf05626dfd5 10
Gjest inox Skrevet 11. november 2012 #15 Skrevet 11. november 2012 (Langt og komplisert) Jeg eide et firma som gikk konkurs for noen år siden, og det ble en gjeldsbyrde som var og er uoverstigelig. Jeg solgte det lille som var igjen av det jeg eide på Finn.no, og brukte pengene på flybillett og depositum på en leilighet et annet sted i Europa. Hittil har ingen kreditorer funnet meg (4 år). Dette innlegget er ikke for å få en masse innlegg om min betalingsmoral. Jeg har betalingsmoral, men jeg faktisk ikke noen mulighet for å gjøre opp for meg på en ordentlig måte nå uten å miste for mye. Jeg har en samboer som jeg er veldig glad i. Alternativet jeg ble tilbudt av NAV mens jeg fremdeles bodde i Norge var: Samboeren din må reise tilbake til landet han er fra, du blir her. Du kan få gjeldsordning, og bli kvitt mye gjeld i løpet av 5 år. Men da tilbyr vi kommunal bolig i et leilighetskompleks full av tunge rusmisbrukere og psykisk syke. Der må du bo i 5 år. Alene, uten samboeren din. Dette var ikke et alternativ jeg kunne leve med. Jeg har bra utdannelse, ressursterk, ingen rusproblemer og er vant med et ordnet liv. Jeg har også en sykdom som begrenser antall år jeg har igjen å leve. Derfor var jeg ikke villig til å ofre disse 5 verdifulle årene på å sitte alene og redd i et farlig og nedbrytende "høl" for å bli kvitt gjeld. Det er dessverre min betalingsmoral. Men etterhvert som årene går, dukker det opp endel problemer. Jeg må snart ha nytt pass. Jeg trenger kopier av diverse vitnemål og sånt. Av naturlige årsaker kan jeg ikke bruke nettet i forhold til offentlige tjenester. Det krever en adresse der man er registrert på i Folkeregisteret. Og Folkeregisteret har jeg rømt fra. Og jeg aner ikke hvordan det er/blir med pensjon. Og skatt. Jeg tjener litt penger her, men vet ikke hvordan jeg eventuelt kan betale noe av dette til Norge. Eller om Norge i det hele tatt har krav på disse skattekronene. Finnes noen man kan kontakte som kan svare på litt av dette? Sannsynligvis vil en advokat kunne hjelpe, men timeprisen er vel sånn ca. 1500? Det har jeg ikke mulighet til å betale. Anonym poster: 2b8037892aede73e36129e53da6b297e Om du er skattepliktig til Norge vet jeg ikke, men vil tro du skal skatte til landet du oppholder deg i? Har du oppholdt deg i utlandet i 4 år så er du ikke medlem av Folketrygden mer, medlemskapet opphører som hovedregel etter opphold over 1 år utenfor Norge. Nyttige linker hos NAV: Medlemskap i Folketrygden Når opphører medlemskap i Folketrygden? Sjekkliste - Medlemskap i Folketrygden Man kan ha frivillig medlemskap i Folketrygden, men det må søkes om på forhånd og det må betales trygdeavgift til Norge. (Trygdeavgift betales vanligvis over skatteseddelen.) Frivillig medlemskap - opphold utenfor Norge
Antlers Skrevet 11. november 2012 #16 Skrevet 11. november 2012 Om dette virkelig var vilkårene, skjønner jeg godt at du flyttet. Man skal være ganske herdet for å takle å bo i en kommunal leilighet med alt som foregår rundt der, og i tillegg hadde du blitt helt alene. Akkurat dette har jeg stor forståelse for at du ikke klarte, da jeg vet om voksne menn som har fått nerveproblemer av å bo på slike steder. Klart man kan ha flaks - alle steder er ikke like ille - men det er mer regelen enn unntaket at det er mye bråk på slike steder. Det jeg dog lurer litt på er om du ikke ga opp for lett. Jeg mener selvsagt at du må betale det du skylder. Du må bare akseptere at det blir trangt økonomisk, og at du kanskje må bo i en sliten leilighet. Men du skal ikke måtte bo i utrygge omgivelser på toppen av det hele. Antar at samboeren din var ansatt hos deg, og dermed fritt kunne bo i landet? Selvsagt vil du helst bo med han, men akkurat dét er jo ikke Nav sitt ansvar, og det regner jeg med at du ser selv også. Hvilke andre muligheter har dere utforsket rundt dette? Giftemål + fremtidig familiegjenforening? Har han kompetanse til å kunne finne seg andre jobber her i landet? Kan han starte eget firma (f.eks online salg), slik at han tjener nok til å forsørge seg selv og dermed kan bo i landet. Kan du bo i hans hjemland mens du betaler ned det du skylder? Midlertidig avstandsforhold, hvor dere treffer hverandre så ofte dere kan? Jeg vet jo ikke hvor hardt dere har prøvd, men slik du skriver, virker det som om du kanskje forlot landet noe forhastet. Gjeldsordning er jo en flott mulighet. Leit å høre om sykdommen din, og jeg mener ikke å være ufølsom, men det er faktisk bare snakk om FEM år. Hadde du kommet i gang med det hadde du kun hatt ett år igjen nå, og så hadde du vært fri til å leve som du ville. Mange uføre lever slik hele livet (som jo også kan bli kortere enn gjennomsnittslevealder), så fem år hadde du klart. Klart det blir begrenset hva du kan gjøre pga. økonomien, men samtidig så blir det hva du gjør det til. Du er ikke helt hjelpesløs, og når du hadde ditt eget firma (selv om det gikk skeis) må du jo ha vært ganske ressurssterk. Å flykte til utlandet som du har gjort viser jo også at du er handlekraftig (om enn på litt feil måte ). Spørsmålet er altså om du virkelig hadde prøvd alle utveier, eller om du rett og slett trodde tilbudet fra Nav var eneste mulighet, og derfor flyktet landet. Man må ofte kjempe for å bli hørt, sende klager, snakke med saksbehandler ansikt til ansikt, purre på svar om de ikke tar telefonen osv. Om de nå tilbød kommunal leilighet så burde du takket pent for det, men forklart hvorfor du ikke kunne bo der. Enten det nå er du eller dem som betaler husleien, er det jo ikke billigere med kommunal leilighet enn med en sliten sentrumsleilighet, litt finere men mer avsidesliggende leilighet, eller et helt hus om man reiser enda lenger vekk fra folkeskikken. Oslo og lignende byer er antageligvis et unntak her, men du må slettes ikke flytte til Finnmark for å finne rimelige leiligheter. Om du føler at du ikke blir hørt, kan du f.eks forklare situasjonen for legen din. Da kan vedkommende forfatte et skriv om at det ikke er tilrådelig at du bor i kommunal bolig. Du kan hente inn advokat, som garantert gjør at du blir tatt mer seriøst (uten inntekt har du kanskje krav på fri rettshjelp?). Du kan dessverre ikke løse problemene ved å flykte fra dem - i alle fall ikke permanent. Dette sier jeg ikke for å kritisere deg, men fordi det bare er sånn det er. Jeg synes du bør ta kontakt med Nav (enten direkte, via lege, eller advokat), for så å forklare situasjonen i detalj. Du må være forberedt på å ofre ting, men det skal ikke gå så langt at det gjør deg syk. Viktig å få frem at du "gjerne" kan bo i en rimelig leilighet, så lenge den ikke er kommunal. Ønsker deg lykke til, og håper du finner en løsning 9
Kamikatze Skrevet 11. november 2012 #17 Skrevet 11. november 2012 Jeg ser det ikke helt som å flykte fra problemet, men som å ta konsekvensen av dagens situasjon. Å sørge for å ha det bra, kan jeg ikke se noe negativt i. Du har forsøkt, og sikkert i lange perioder lykkes med, å skape din egen og andres arbeidsplass. Dette straffes en for i Norge ved at du avskjæres fra samme velferdsgoder som dine ansatte. Der de får dagpenger under arbeidsledighet, skal du være glad hvis du får sosialstønadens minstesats etter at du har solgt bil og hjem. Skylder du skatt, tar staten hus og bil før du får solgt det. Slik takkes de som forsøker seg på verdiskapning i dette landet. Ettersom det kommer frem at du skylder staten penger, og at du kun har vært utenlands i fire år, er det så lang tid igjen til du "er trygg" at du likegodt kan be kemneren om å slå deg konkurs. Da blir du gjeldfri etter fem år. Du fortsetter å bo og arbeide utenlands, men er åpen med adressa til folkeregisteret, slik at du kan bruke altinn.no Ta deg en gjeldssanering med kemneren som hovedkreditor, og få ryggen fri etter fem år. Du må bo utenlands i mer enn elleve, om det skal monne. Da er det like greit å gå inn i en frivillig ordning eller konkurs. Særlig nå som du likevel ikke har midler, og de første årene likevel kommer til å tikke seg forbi så godt som gratis. Det er heller ikke umulig at mye kan ordnes med en dialog med skatteetaten, hvis noe av uføret skyldes feil i beregningsgrunnlag, og det viser seg at inntekter ble mindre i forhold til utgifter og investeringskostnader etc. Dette betyr ikke at du behøver å flytte tilbake til vinter og hybel. Du har rett til å bo hvor du vil, og hvor du kan forsørge deg. Skatt betaler du til det landet du tjener pengene i. Jobber du for eksempel i Spania eller Thailand, skatter du dit - og nyter også godt av velferdsgoder der. Med en frivillig ordning kan du komme raskere i havn. Trives du der du bor, og kan forsørge deg der, har du ingen grunn til å flytte tilbake til gamlelandet. Det kan du besøke i feriene. Synes det blir litt sært av Katten & Co. å ønske at folk som kan greie seg selv, uten å ligge samfunnet til byrde, skal komme hit å leve som sosialhjelpsmottaker i en kommunal leilighet som vi må betale for? Nei lykke til, trådstarter. Du kjempet, du tapte, du ga ikke opp, og beholder din verdighet. 13
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #18 Skrevet 11. november 2012 Kamikatze: takk, og tusen klemmer! Dette innlegget gjorde dagen min så mye bedre Jeg er ingen banditt eller kriminell, og pengene jeg skylder er ikke til private firma eller personer. Det er til kemneren og statens innkrevningssentral. I et av verdens rikeste land. Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #19 Skrevet 11. november 2012 Kamikatze: takk, og tusen klemmer! Dette innlegget gjorde dagen min så mye bedre Jeg er ingen banditt eller kriminell, og pengene jeg skylder er ikke til private firma eller personer. Det er til kemneren og statens innkrevningssentral. I et av verdens rikeste land. Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0 men det er ko pga av slike som deg som ikke betaler at de strammer inn reglene for oss andre... Skjønner at situasjonen din er tøff,men det du gjør går utover andre..... Anonym poster: 03290f4f0726e0d0208b0154dd52a2a8 13
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #20 Skrevet 11. november 2012 Kamikatze: takk, og tusen klemmer! Dette innlegget gjorde dagen min så mye bedre Jeg er ingen banditt eller kriminell, og pengene jeg skylder er ikke til private firma eller personer. Det er til kemneren og statens innkrevningssentral. I et av verdens rikeste land. Anonym poster: 8da76dbb9f1921c9c153c58ed5e82cd0 Beklager å måtte si det; du var ingen kriminell, men du er det nå da du rømte landet. Samtidig så er det slik at du fortsatt er norsk statsborger, uansett hvor du er i verden. Du skriver at passet ditt snart går ut. Vit at du fint kan kontakte norsk ambassade i landet der du bor, for å fornye dette. (Det er ikke slik at ambassaden sjekker opp med NAv eller skatteetaten hvor du er folkeregistert før de gir deg nytt pass). I kraft av å være norsk statsborger så har du rett på nytt pass. Dette endres dersom du tar et nytt statsborgerskap. Da mister du det norske. Det er også slik at dersom du har bodd mer enn 1 år i utlandet, uten å ha betalt frivillig medlemskap i folketrygden, så mister du rettigheter ved pensjon og sykepenger senere i livet. Men dette er nok ikke det mest presserende for deg. Husk også at som norsk statsborger så kan du være i andre EØS- og EU-land i inntil 90 dager før du registerer deg som bosatt der. Regelverket er relativt slepphendt, da det jo er vanskelig å bevise når du kom til det aktuelle landet. Dette pga visumfriheten i de europeiske land. Du bør derfor søke oppholdstillatelse/registrere deg i det aktuelle landet slik at du kommer inn i velferdssystemet der. Reiseforsikring er som regel kun gyldig i 60 dager, og siden du har en potensiell alvorlig sykdom er dette noe du MÅ ta alvorlig. Hvis du registrerer deg i feks Spania, så er det ikke slik at spanske myndigheter sjekker opp noe mot norske myndigheter. Når det gjelder din kjæreste så er han fra utenfor Europa. Han må dermed formalisere en oppholdstillatelse, for ikke å være i fare for å bli sendt ut. Lykke til, TS! Anonym poster: af46fa39a4353949eaf54279009f63f1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå