Gå til innhold

Ett-/toåring i barnehage - Hvor lenge, hvor ofte osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes småen nettopp har kommet i hus, men nå må vi begynne å planlegge litt i forhold til barnehage. Jeg ønsker i utgangspunktet være hjemme lenger enn foreldrepengene varer, men vi får se.

Hvor mange dager er det anbefalt å ha ett-/toåringer i barnehage pr. uke?

To dager? Tre?

Har en toåring egentlig "behov" for å være i barnehage, eller har han det egentlig best hjemme? Om man blir gravid på nytt vil jeg tro det kan være greit å ha eldstemann i barnehage for å få litt "fri" med babyen?

Lengde på dager, bestemmer man det selv? Når ønsker barnehagen at ungene blir levert og henta?

Slik jeg forstår satsene regnes kontantstøtta i timer, og barnehageprisen i dager. Det betyr at for kontantstøttens skyld kan man ha poden tre korte dager i barnehage i stedet for to lange (maks 19 timer for å få halv støtte for ettåringen). Men utfra barnehagens priser blir det en dyrere løsning (tre dager er dyrere enn to) . Men er lange dager noe særlig for barnet?

Vi skal alltids klare oss økonomisk om jeg blir hjemme en stund, men jeg lurer på hva som er best både for meg, barn nr.1 og eventuelt barn nr.2. Ikke minst i forhold til permisjonsberegning for evt. nr.2.

Hvordan tenker dere rundt barnehage, kontantstøtte osv. for de minste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korte dager og mye fri er best. De 2 åringene vi har som er der 9 timer daglig er spinnville og drittleie av dagen allerede i 14 tiden. Ikke skal de sove heller, for de blir hentet 17 og lagt hjemme 19. Rundt 2 timer har de da med foreldrene i våken tilstand. Det er for lenge, og de sliter. Skulle vært en lov om antall timer barn kan gå i barnehagen. Nå blir den brukt altfor mye og for lenge.

Anonym poster: 6855901ba6b9ec12a9b4e7fd70360f1f

• Liker 3
Skrevet (endret)

For mange av de minste kan det være verre å være i bhg to dager i uka enn hver dag, de kommer ikke like fort inn i rytmen der og mange av dem trenger ny "tilvenning" hver uke pga de trenger lengre tid på å bli trygge på området og personalet.

De fleste barnehager har kjernetid ca 9/9.30 til 14, og ønsker at barna er levert før kjernetiden begynner og at de ikke hentes før etter kjernetiden. Det er i kjernetiden de organiserte aktivitetene foregår, enten det er turer, matlaging eller tegning.

Vi leverer barnet på 1,5 ca 8.30/9, og henter igjen 15/15.45 litt etter hvordan jeg jobber. Da sover barnet 1-2 timer mellom 11 og 14 en gang.

For de minste er det altså viktig med så korte dager som mulig, og enten bhg eller ikke bhg for at de skal bli trygge i bhg.

Endret av charactouy
  • Liker 3
Skrevet

Datteren vår går 3 dager en uke og 4 dager neste uke. Sånn rullerer det annenhver uke. De ukene hun er der 3 dager er hun der fra.0930-14. De ukene hun er der 4 dager er hun der fra 07-1530 og det er LENGE, men vi jobber redusert for å få til dette, så vi gjør vårt beste og hun trives og koser seg.

Hun blir snart 2 år.

Skrevet

Min snart-to-åring har gått i bhg siden hun var ett år. Hun er der i utgangspunktet hver dag, så det ikke blir så mye "av og på". Men hun har korte dager. Leverer 9-9:30 og henter kl 15-15:30 - litt avhengig av hvem som henter/leverer. Hun sover 1,5-2,5 timer ennå. Så fort vi har mulighet så får hun fri og kortere dager, og det blir en dag innimellom der hun har litt lengere dager.

Anonym poster: 89f2fef7a187f700def80b3b8e200f34

Skrevet

To dager blir for lite... Tre fire korte dager er best. Vi har full tid på jenta vår, men hun er aldri mer enn tre dager. Hun er ikke så vanskelig på det, er det en uke hun ikkje er noen dager går det velsig greit å levere uka etter uansett :) Så jeg har henne hjemme så ofte jeg kan. Gfunnen til at vi har fulltid er pga jeg venter nr to, blir det en krevende baby er det greit å kunne sende vesla i bhg :)

Skrevet

Min jente(nå 18 mnd) begynte når hun var 15 mnd. Går 4 dager i uken, ca 6 timer pr dag, og da sover hun også 1 1/2-2 timer av oppholdstiden.

Nå er det jo så forskjellig fra barn til barn, men min jente stortrives hvertfall og kunne nok ikke vært der noe mindre. Hjemme blir hun fort rastløs og sutrete og ser ut til å savne rutinene i bhg og det at det er liv og røre hele tiden.

Hun har riktignok en eldre bror som så visst lager liv og røre, men det blir visst ikke helt det samme for henne.

Anonym poster: c75a0b5de2c035f664635050cbe5e0a2

Skrevet

Om du benytter deg av barnehagen tre dager i uka, så får du mindre kontantstøtte for hele dagene. Det har ikke noe å si hvor mange timer du bruker barnehagen, for du har da en barnehageplass som er (avhengig av åpningstid - 8 eller 10 timer per dag) 24-30 timer i uka. Hvor mange av disse timene du bruker er likegyldig, siden du har plassen, så mister du kontantstøtten for de timene.

For øvrig vil jeg ikke anbefale å ha noe mindre enn 60 % plass i barnehage, for barna bruker mye lenger tid på å komme inn i barnegruppen, og å bli trygg på personal og omgivelser, om de er mye borte fra barnehagen.

• Liker 5
Skrevet

Takk for alle innspill!

Hadde faktisk ikke tenkt på at det kunne bli for få dager, mtp å være kjent med rutinene, de andre barna og personalet.

Vil det si at å ha type halv kontantstøtte og halv barnehageplass ikke er noe særlig for barnet?

Noen som gjør det på denne måten?

Jeg har alltid tenkt at jeg vil være hjemme en stund med barna, men kan godt se for meg en løsning med litt barnehage og litt hjemme om det fungerer for barna. Å betale for full uke men være bare korte dager betyr vel at man betaler for mye "ubrukt" tid, og at foreldrene må kunne jobbe ulikt slik at barnet blir levert seint og hentet tidlig? Er jo ikke alltid lett å jobbe like korte dager som barnet er i barnehagen.

Ble surrete, men jeg setter pris på flere tanker rundt dette!

Skrevet

Mine går bare to dager i uka og ikke fulle dager engang (ca 10-12 timer tilsammen) og det fungerer faktisk helt fint. De vet hvor de skal, de kjenner personalet og barna som er der (barn i den alderen har jo likevel ikke venner på samme måte som større barn) og er glade når de skal hjem. ;) Jeg vurderer å innføre en kort dag til, men det handler mer om mine behov og at ungene trenger å brukes språket her vi bor mer, enn at ungene har behov for mer tid i barnehagen. De liker det uansett dårlig når de må være ekstra, så ser det litt an.

Anonym poster: 76915ccfe95ccd9b7cb9a639679286b7

Skrevet

Min er 2 1/2 og har gått i barnehagen hver dag siden han var 15 måneder.

Nå er vi såpass heldig at meg og mannen ikke begynner til samme tid, så normalt er han ikke i barnehagen stort mer enn 6 timer. I tillegg så har vi begge sett med besteforeldre helt i nærheten som ofte vil hente tidligere.

Nå er jeg gravid med andremann, så da blir det sikkert til at det blir noen fridager innimellom i tillegg.

Gutten vår trives veldig godt i barnehagen, og det hender at han er så oppslukt i lek at han ikke vil gå hjem..

Skrevet

Mine går bare to dager i uka og ikke fulle dager engang (ca 10-12 timer tilsammen) og det fungerer faktisk helt fint. De vet hvor de skal, de kjenner personalet og barna som er der (barn i den alderen har jo likevel ikke venner på samme måte som større barn) og er glade når de skal hjem. ;) Jeg vurderer å innføre en kort dag til, men det handler mer om mine behov og at ungene trenger å brukes språket her vi bor mer, enn at ungene har behov for mer tid i barnehagen. De liker det uansett dårlig når de må være ekstra, så ser det litt an.

Anonym poster: 76915ccfe95ccd9b7cb9a639679286b7

Har du tvillinger? :)

Det er veldig bra at det fungerer bra for dine barn, men jeg har sett veldig mange eksempler på det motsatte. Barna er kanskje trygge på (enkelte av) personalet, og søker mye mot dem, men har vansker med å komme inn i barnegruppen på samme måten som de som leker sammen hver dag. For - det er faktisk forsket en del på - vennskap oppstår også mellom 1-2 åringer. :)

I verste fall kan disse fortsette å være "utenfor" i lang tid, til og med over på storbarnsavdeling, fordi de andre danner solide vennskap når de ikke er der. Jeg har sett eksempler på dette også, selv om jeg ikke kan si sikkert at det var pga at barnet hadde redusert oppholdstid i barnehagen. :) Det kan jo også hende at de ikke "matchet" helt i utgangspunktet.

Skrevet

Føler meg nesten som en dårlig mor av å lese disse innleggene.... Vår gutt på snart to går i barnehagen 5 dager i uka, ca 8 timer hver dag.

Vi ser ikke at vi har så mange andre reelle muligheter.

Det positive er at han virker å stortrives i barnehagen :) Han har sjelden tid å si "hadet" når vi går om morgenen. Han kaster seg med i leken med en gang og har aldri grått når vi har dratt fra han.

Når han hentes på ettermiddagen, vil han ofte ikke være med oss, men vil være igjen å leke.

Hvis han må være hjemme mange dager på rad blir han rastløs og sutrete, og virker glad over å få komme tilbake til barnehagen og de andre barna.

Anonym poster: e76173608d430d3eba8f78d8f47ab82b

• Liker 1
Skrevet

Det positive er at han virker å stortrives i barnehagen :) Han har sjelden tid å si "hadet" når vi går om morgenen. Han kaster seg med i leken med en gang og har aldri grått når vi har dratt fra han.

Når han hentes på ettermiddagen, vil han ofte ikke være med oss, men vil være igjen å leke.

Hvis han må være hjemme mange dager på rad blir han rastløs og sutrete, og virker glad over å få komme tilbake til barnehagen og de andre barna.

Er vell kjedelig å må dra med dere til den plassen hvor han bare skal spise middag og så sove. Kanhende han føler mest at han "bor" i barnehagen. Kanskje han kjenner dem som jobber der bedre.

Anonym poster: e29b0dbb0b415f8573ba2726ffdd99f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med Kjemi, og valgte derfor å ha full plass til sønnen min helt fra starten av, og selv om han har hatt mye fri og mye korte dager, har det vært greit. Jeg ser at flere av de barna som ikke er der hver dag, ikke kommer inn i "gjengen" på samme måte som de andre. Og jeg tror ikke noe på at 2-åringer ikke har venner i barnehagen, min to-åring snakker i hvert fall veldig mye om både de andre barna og de voksne. Det er helt tydelig 2-3 av barna han setter mer pris på enn de andre, og dette fikk jeg bekreftet da vi hadde foreldresamtale nå nettopp. Hun sa også at man (heldigvis) har gått bort fra tankegangen om at 1-2-åringer ikke leker sammen, men ved siden av hverandre.

Jeg kunne nok klart meg med mindre enn full plass frem til nå, men jeg synes fleksibiliteten har vært veldig fin å ha.

• Liker 1
Skrevet

Føler meg nesten som en dårlig mor av å lese disse innleggene.... Vår gutt på snart to går i barnehagen 5 dager i uka, ca 8 timer hver dag.

Sånn er jenta vår også. Hun er 14 måneder, og egentlig synes jeg hun er for liten til å få fulle dager i barnehagen. Vi får det ikke helt til nå på grunn av jobb, men optimalt hadde jeg ønsket at hun hadde tre korte dager i barnehagen. Jeg merker at hun er mer sutrete på ettermiddagene nå enn da jeg gikk hjemme med henne, og det tolker jeg til at hun er mer sliten. Vi prøvde en stund at jeg gikk hjemme med henne, men vi fikk det ikke til å gå rundt økonomisk. Bortsett fra det, merker vi nå som jeg er i jobb at hele familien hadde veldig godt av at jeg var hjemme med henne. Mannen fikk gjøre litt mindre husarbeid, jeg kunne tilrettelegge soving og spising til kun dette ene barnet, og hadde middag på gang når han kom hjem fra jobb. Kanskje ikke helt likestillingsvennlig, dette, men det fungerte veldig fint for oss.

Tror ikke det er sånn at barna føler seg mer "hjemme" i barnehagen, slik noen her sier. Enkelte barn er nok mer aktive og sosiale, og kjeder seg nok lettere hvis det ikke er liv og røre rundt dem. Slik har jenta vår vært bestandig. Hun storkoser seg med å leke hjemme, men hun kan bli litt sutrete hvis vi er hjemme hele dagen. Det hjelper å bare ta en kort tur til kjøpesenter eller besøke noen som har barn, men det er ikke alltid man har muligheten til det.

I min drømmeverden gikk jeg hjemme med henne hver dag. Og det samme gjorde alle naboene med barn på samme alder. Så byttet vi på å være hos hverandre, slik at barna kunne leke sammen. Og vi hadde en lekeplass som var fin for dem å leke, slik at vi kunne være ute så mye vi ville. I tillegg måtte mannen min hatt en lønn som gjorde at dette var mulig.

Oj... Nå ble det langt innlegg her... Engasjerende tema for meg, det her.

Skrevet

Men hva tenker dere som betaler for full barnehageplass og har barnet der korte dager, om økonomien? Forstår at det er best for barnet, men barnehageutgiftene blir jo store i forhold til tiden man har til å tjene penger?

Jeg tenkte kanskje at halv barnehageplass og halv kontantstøtte kunne være en grei løsning for å slippe å stresse og jobbe og ha småen borte så mye. Ved tre dagers barnehageplass faller man vel hele kontantstøtten, og må dermed jobbe mer for samme inntekt.

Snakka akkurat med ei venninne som er styrer i barnehage, og hun var enig i at tre dager var det beste for å komme inn i gruppa og bli kjent, men skjønte samtidig tanken om å vente med full plass til de minste. Hun mente at stort sett hadde de minste det fint i barnehagen, men ikke bedre enn hjemme.

Skrevet

Korte dager og mye fri er best. De 2 åringene vi har som er der 9 timer daglig er spinnville og drittleie av dagen allerede i 14 tiden. Ikke skal de sove heller, for de blir hentet 17 og lagt hjemme 19. Rundt 2 timer har de da med foreldrene i våken tilstand. Det er for lenge, og de sliter. Skulle vært en lov om antall timer barn kan gå i barnehagen. Nå blir den brukt altfor mye og for lenge.

Anonym poster: 6855901ba6b9ec12a9b4e7fd70360f1f

Hva gjør egentlig dere voksne når dere er på jobb? Drikker kaffe og skravler? Jeg har flere barn på min avdeling som har lange dager. Selvfølgelig skulle jeg også ønske at disse kunne få oppleve å ikke bli henta sist hver dag og jeg er helt enig i at alle barnehager bør innføre en regel om max antall timer per dag. Likevel trives disse barna også utmerket i barnehagen. Det er opp til oss ansatte å legge opp til en dag hvor ungene ikke blir spinnville og drittleie før kl 14.00. Synes dette sier mer om opplegget deres enn om ungenes dager.

Synes det høres ut som dere har det som de fleste andre. Ikke alle har mulighet til å jobbe redusert og da er 8 timer om dagen normal tid for et barn i barnehage. Synes det er verre med de som kommer til åpningstid og blir henta rett før stengetid. Vær glad for at barnet ditt trives så godt i barnehagen og bruk tiden dere har hjemme for alt det er verdt til familiekos og aktiviteter sammen!

Jeg synes du bør besøke barnehagene du vurderer å søke om plass i. På den måten kan du selv bli trygg på at dette er et sted barnet ditt kommer til å trives i. Og du kan være trygg på at barnet har det bra. Av erfaring ser jeg, som flere andre har nevnt, at få dager i barnehagen gir myyyye lenger innkjøringsperiode. Sørg for at det ikke går for lang tid mellom hver barnehagedag. Du bør derfor ha barnet der minst tre dager i uka. På en annen side: Jeg har 8 ettåringer på min avdeling, alle foreldrene jobber fulltid med normale arbeidsdager og barna er derfor i barnehagen i ca 8 timer. De er derimot flinke til å bruke det de har av fridager/avspassering til å hente barnet tidlig eller gi det en dag fri innimellom. Dette går kjempefint! Barna trives og koser seg i barnehagen. Foreldrene var spente og nervøse i begynnelsen, men er nå overraska over hvor raskt barnet ble trygg på hverdagen og letta over at det trives i barnehagen. Barn har selvfølgelig forskjellig personlighet og noen vil ha bedre av å være hjemme i trygge omgivelser en stund til, evt i en liten familiebarnehage, men i de aller fleste tilfeller går det veldig bra med en ettåring i barnehage, spesielt toåringer! Som jeg har nevnt over her, er det jo også personalets ansvar å sørge for en forutsigbar, trygg og god hverdag hvor barnet blir sett til en hver tid! Det viktigste er at du tar en runde med deg selv og blir trygg på at barnet har det bra i barnehagen. Barn plukker opp foreldrenes usikkerhet med en gang og blir ikke trygge i barnehagen dersom mamma og/eller pappa ikke er trygge!

• Liker 3
Skrevet

jobber i barnehage (småbarnsavdeling) . Min erfaring er at det er lurt å ha barnet der i 100%, men heller hente det tidligere - feks kl 12. De legger seg for å sove ca 11:30, så da kan barnet evt leke litt før foreldrene kommer :) Er et par som gjør det i barnehagen vår og ungene stortrives. Man trenger ikke gjøre dette hver dag, men merker at ungene setter stor pris på å bli hentet tidligere enn resten en gang i blant. Det er tross alt veldig lenge å være i barnehagen fra 9 om morran til feks 4 på ettermiddagen.

Skrevet

jobber i barnehage (småbarnsavdeling) . Min erfaring er at det er lurt å ha barnet der i 100%, men heller hente det tidligere - feks kl 12. De legger seg for å sove ca 11:30, så da kan barnet evt leke litt før foreldrene kommer :) Er et par som gjør det i barnehagen vår og ungene stortrives. Man trenger ikke gjøre dette hver dag, men merker at ungene setter stor pris på å bli hentet tidligere enn resten en gang i blant. Det er tross alt veldig lenge å være i barnehagen fra 9 om morran til feks 4 på ettermiddagen.

Men jeg forstår ikke dette. Er ikke barna i barnehagen fordi man må jobbe? Da har man sjelden anledning til å hente barna kl.12. Eller betaler folk for full barnehageplass og er hjemme...? :klo:

Eller gjelder det bare for dem med annen arbeidstid enn type 8-16?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...