AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Har en ny katt som jeg trodde var ormekuret før jeg fikk den, tydeligvis ikke. Nå spydde den utover noe jævlig, og i spyet var det også en lang mark, en tynn en, lurer på om det er spolorm eller bendelorm. Uansett, skal ha tak i ormemiddel mandag den dag, men hvordan får en tak i det? Lenge siden jeg har hatt dyr, skal jeg bare ringe til dyrlegen og få en resept, eller? Anonym poster: f96d79c45ead84d66e5863fd5f96055e
Gjest Badebuksa Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Ring til dyrlegen, si at katta spydde opp en mark. Ta vare på den i tilfelle de er vrange og vil ha bevis, da tar du den med. Da får du ormekur (jeg trengte bare si at den var spydd opp så var det greit)
Tvist Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 Ja, du må få resept fra dyrlegen. Vet ikke om du bare kan ringe dem eller om du må komme innom med katten. Det er uansett greit å få en veterinærsjekk av en ny katt.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Bare et sånn lite tips; Ormekur får du kjøpt ( billigere ) reseptfritt i Sverige. Synes du skal ta en tur til dyrlegen, så får du en full sjekk i tillegg. Og den må jo vaksineres også, om det ikke er fulgt opp fra forrige eier. Anonym poster: ca1bc5d7348b7d6d8ca98a0a841a0a60
ninuska_ Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Må man ha resept på ormekur? Jeg kjøper bare ormekur hos dyrlegen, og da har jeg ikke hatt med katten.
Gjest Lille-pus Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 I Norge er det reseptplikt på ormekur nå. Ring til vetrinæren på mandag, og hør om vedkommende vil ha katten inn til undersøkelse først. Riktig som det blir sagt; ta vare på ormen (yakk. Ikke trivelig, jeg vil sannsynligvis tro det er en spolorm.)
ninuska_ Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 I Norge er det reseptplikt på ormekur nå. Ring til vetrinæren på mandag, og hør om vedkommende vil ha katten inn til undersøkelse først. Riktig som det blir sagt; ta vare på ormen (yakk. Ikke trivelig, jeg vil sannsynligvis tro det er en spolorm.) Kom det nå nylig? (Ikke for å kapre tråden - bare ble nysgjerrig siden jeg fikk bare med meg en kur når jeg spurte om jeg kunne få det med for noen måneder siden! Uten resept)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Det er lenge siden ormekur ble reseptbelagt, iallefall et par år Marken er forresten kasta, sorry folkens, men jeg tenkte ikke på å ta vare på den når den lå og snodde seg på gulvet, og vasket bare fort opp, før jeg selv spydde.......... Anonym poster: ec4ab20b64fc8e3bb0da44dfce3e4fbe
Gjest Lille-pus Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Stemmer bra med at det er en stund siden reseptplikt ble innført på ormekur for katt. Jeg mener å huske det var .... 1.juli 2009... Jeg liker vetrinærer som selger ormekurer (selv om de egentlig ikke lenger har lov til å 'pushe' legemidler). 1
Gjest Blubberella Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Reseptplikt på ormekur irriterer meg litt, må jeg innrømme... Å betale 100 kr for en resept når selve ormekuren bare koster rundt 80 kr er egentlig helt fjernt. I følge en farmasøyt her i byen er det ingen på apotek som har opplevd at folk har brukt ormekur for mye eller for ofte før reseptplikten kom, så hun skjønte ikke hvorfor man ble nødt til å få resept. Teorien hennes var at veterinærene ville tjene mer penger. Det de kanskje ikke har tenkt på er jo at folk kanskje venter til i siste liten før de gidder å ordne med ormekur, fordi det krever en tur til veterinær og faktisk koster dobbelt så mye som det gjorde før på grunn av resepten. Jeg får trøste meg med at veterinæren her ikke krever at man tar med katta eller en orm for å bevise at man trenger ormekur. Men skulle gjerne ønske at de pushet ormekur uten resept
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Reseptplikt på ormekur irriterer meg litt, må jeg innrømme... Å betale 100 kr for en resept når selve ormekuren bare koster rundt 80 kr er egentlig helt fjernt. I følge en farmasøyt her i byen er det ingen på apotek som har opplevd at folk har brukt ormekur for mye eller for ofte før reseptplikten kom, så hun skjønte ikke hvorfor man ble nødt til å få resept. Teorien hennes var at veterinærene ville tjene mer penger. Det de kanskje ikke har tenkt på er jo at folk kanskje venter til i siste liten før de gidder å ordne med ormekur, fordi det krever en tur til veterinær og faktisk koster dobbelt så mye som det gjorde før på grunn av resepten. Jeg får trøste meg med at veterinæren her ikke krever at man tar med katta eller en orm for å bevise at man trenger ormekur. Men skulle gjerne ønske at de pushet ormekur uten resept Hva slags ormekur er det du kjøper? I dag kjøpte jeg for voksen katt, 2 piller i pakka, resepten kosta 90kr og ormekuren 200..! Men nå er pilla i katten og den blir forhåpentligvis bra. Anonym poster: ec4ab20b64fc8e3bb0da44dfce3e4fbe
Gjest Badebuksa Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Reseptplikt på ormekur irriterer meg litt, må jeg innrømme... Å betale 100 kr for en resept når selve ormekuren bare koster rundt 80 kr er egentlig helt fjernt. I følge en farmasøyt her i byen er det ingen på apotek som har opplevd at folk har brukt ormekur for mye eller for ofte før reseptplikten kom, så hun skjønte ikke hvorfor man ble nødt til å få resept. Teorien hennes var at veterinærene ville tjene mer penger. Det de kanskje ikke har tenkt på er jo at folk kanskje venter til i siste liten før de gidder å ordne med ormekur, fordi det krever en tur til veterinær og faktisk koster dobbelt så mye som det gjorde før på grunn av resepten. Jeg får trøste meg med at veterinæren her ikke krever at man tar med katta eller en orm for å bevise at man trenger ormekur. Men skulle gjerne ønske at de pushet ormekur uten resept 100 kr for en resept, pfffft. Her koster det rundt 35 kr elns synes jeg å huske. GODT UNDER 100 KR i allefall!!!!!!! Handler du "merkeresepter" du eller?
Gjest Badabing Skrevet 12. november 2012 #13 Skrevet 12. november 2012 Hvis den ble kastet opp marken, er det nok spolorm. Hvis du forteller dette til veterinæren vil jeg tro du får en resept ganske fort.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #14 Skrevet 12. november 2012 Reseptplikt på ormekur irriterer meg litt, må jeg innrømme... Å betale 100 kr for en resept når selve ormekuren bare koster rundt 80 kr er egentlig helt fjernt. I følge en farmasøyt her i byen er det ingen på apotek som har opplevd at folk har brukt ormekur for mye eller for ofte før reseptplikten kom, så hun skjønte ikke hvorfor man ble nødt til å få resept. Teorien hennes var at veterinærene ville tjene mer penger. Det de kanskje ikke har tenkt på er jo at folk kanskje venter til i siste liten før de gidder å ordne med ormekur, fordi det krever en tur til veterinær og faktisk koster dobbelt så mye som det gjorde før på grunn av resepten. Jeg får trøste meg med at veterinæren her ikke krever at man tar med katta eller en orm for å bevise at man trenger ormekur. Men skulle gjerne ønske at de pushet ormekur uten resept Det å selge ormekur uten resept er ulovlig da ingen, hverken leger eller veterinærer eller fiskehelsebiologer for den del, har lov til å selge legemidler etter loven, det er den KUN apotekene som kan. Men man kan sende med og ta betalt for legemidler til eier får kommet seg på apotek om det er sent på kvelden, eller en søndag etc. Veterinærene har ikke stått på for å kreve reseptplikt på ormekur, dette er det legemiddelverket som har innført da det har vært mange tilfeller av feil og underdosering, både innen og utenlands, noe som har ført til stor resistensproblematikk i flere land, særlig i Belgia og Nederland. Derfor må man nå innom en dyreklinikk, forklare problematikken og oppgi vekt på dyret slik at man er sikker på at man bruker riktig preparat og riktig dosering. Resistensproblematikken gjør at midler som før var effektive i disse landene nå ikke kan brukes lenger, litt sånn som når du leser en amerikansk farmakologi-bok og det under kapitlet om penicillin står om hvor flott og effektivt dette antibiotikumet er, men at det dessverre ikke kan burkes lenger, da resistensen er såpass utbredt i USA at det er meningsløst å foreskrive. Grunnen til at noen vil se selve parasitten er at noen midler tar kun bendelorm, mens andre tar f eks både bendel og spolorm. Det at man da 'venter til i siste liten' med å ordne en ormekur, er kun ens eget ansvar som dyreeier, og har ingenting med veterinæren å gjøre da de kun følger loven, såkonsekvensene av dette får du heller ta på din egen kappe istedet for å skylde på veterinæren for eventuelle lidelser/konsekvenser dyret får. Beklager hvis dette innlegget ble vel surt, men den oppgulpa folk klarer å lire ut av seg for et reseptgebyr på 100,- når de har en katt som har kasta opp i 3 uker og gått ned nesten en kilo er for meg uforståelig. Om du vil endre på det så må du gå via legemiddelverket og få det ut på høring istedet for å kjefte på den lokale veterinæren. Hvs det irriterer deg så grenseløst mye så kan du heller kjøpe ormekur uten resept på apotek i Sverige men da bør du være sikker på hva slags orm katten har og om preparatet du bruker tar knekken på den, og for all del, ikke underdosèr. Anonym poster: 424aba25dcc3b9cda130f3da46c96072 Anonym poster: 424aba25dcc3b9cda130f3da46c96072 1
Gjest Blubberella Skrevet 12. november 2012 #15 Skrevet 12. november 2012 (endret) Det å selge ormekur uten resept er ulovlig da ingen, hverken leger eller veterinærer eller fiskehelsebiologer for den del, har lov til å selge legemidler etter loven, det er den KUN apotekene som kan. Men man kan sende med og ta betalt for legemidler til eier får kommet seg på apotek om det er sent på kvelden, eller en søndag etc. Veterinærene har ikke stått på for å kreve reseptplikt på ormekur, dette er det legemiddelverket som har innført da det har vært mange tilfeller av feil og underdosering, både innen og utenlands, noe som har ført til stor resistensproblematikk i flere land, særlig i Belgia og Nederland. Derfor må man nå innom en dyreklinikk, forklare problematikken og oppgi vekt på dyret slik at man er sikker på at man bruker riktig preparat og riktig dosering. Resistensproblematikken gjør at midler som før var effektive i disse landene nå ikke kan brukes lenger, litt sånn som når du leser en amerikansk farmakologi-bok og det under kapitlet om penicillin står om hvor flott og effektivt dette antibiotikumet er, men at det dessverre ikke kan burkes lenger, da resistensen er såpass utbredt i USA at det er meningsløst å foreskrive. Grunnen til at noen vil se selve parasitten er at noen midler tar kun bendelorm, mens andre tar f eks både bendel og spolorm. Det at man da 'venter til i siste liten' med å ordne en ormekur, er kun ens eget ansvar som dyreeier, og har ingenting med veterinæren å gjøre da de kun følger loven, såkonsekvensene av dette får du heller ta på din egen kappe istedet for å skylde på veterinæren for eventuelle lidelser/konsekvenser dyret får. Beklager hvis dette innlegget ble vel surt, men den oppgulpa folk klarer å lire ut av seg for et reseptgebyr på 100,- når de har en katt som har kasta opp i 3 uker og gått ned nesten en kilo er for meg uforståelig. Om du vil endre på det så må du gå via legemiddelverket og få det ut på høring istedet for å kjefte på den lokale veterinæren. Hvs det irriterer deg så grenseløst mye så kan du heller kjøpe ormekur uten resept på apotek i Sverige men da bør du være sikker på hva slags orm katten har og om preparatet du bruker tar knekken på den, og for all del, ikke underdosèr. Anonym poster: 424aba25dcc3b9cda130f3da46c96072 Anonym poster: 424aba25dcc3b9cda130f3da46c96072 Joda, jeg har hørt alt dette før og er klar over det. Jeg godtar det også stilltiende og går ikke akkurat rundt og syter aktivt til verken veterinærer eller folk på apoteket. TS, som har katten som spyr opp orm har såvidt jeg kan se ikke klaget på prisen på resepter. Det var det jeg som gjorde, og jeg har aldri ventet til kattene spyr opp ormer før jeg kjøper ormekur. Jeg gir et par runder i året for å holde "ormebestanden" nede etter anbefaling fra veterinær. Jeg er forøvrig en erfaren katteeier og vet mye om orm og ormekur, så det er ikke noe nytt du kommer med. Men man kan da irritere seg over kronglete regler likevel, og da er det greit å syte her og heller betale reseptgebyret med et høflig smil når man er hos veterinæren. Til AnonymBruker som lurer på hvilken type ormekur jeg pleier å kjøpe, så er det Drontal Vet. Eksempel på pris: http://www.apotekhje...d=4&prodid=5195. Jeg betaler rundt 80 kr for en pakke med to piller her på apoteket. Badebuksa; her tar faktisk veterinæren 90-100 kr pr resept, tro det eller ei. Hvis du leser ser du også at en til AnonymBruker her betaler det samme. Enten har du en billig veterinær eller så blander du med prisen på resepter for mennesker. Endret 12. november 2012 av Ylvina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå