Gå til innhold

Noen som liker felespill her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har i grunnen alltid vært fascinert av norsk folkemusikk, selv om jeg ikke har noen som helst tradisjon for det i min familie el. oppvekst. Nå for tiden går det i slåtter og annet snadder i mine øretelefoner.

Er jeg den eneste på KG som liker sånt? :nigo:

Endret av Hoppetaujenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke den eneste, men nå er jeg ganske allsidig.

Jeg var på konsert med The Dubliners for en tid tilbake, og da hadde de innslag av en kjent norsk felespiller som tok helt av; det var knall!

Skrevet

Wow....Dubliners er jo mektige da. Gammel og ekte musikk med røtter.

Allsidig er veldig bra det. Musikk er musikk! :tommelopp:

Morsomt at det kom et svar her, på en lørdag hvor "alle" nok driver på med annen musikk enn dette. :)

Husker du hvem denne norske var?

Skrevet

Aldri kan spille fele. :cowboy:

• Liker 1
Skrevet

Felespill er absolutt en klassiker. Kan godt høre på dette, underholdene. Liker omtrent all slags musikk. Norsk folkemusikk er bra. Men er jo også mye bra klassisk musikk ved bruk av fele.

Kan jeg få anbefale Vivaldi med four seasons?

Skrevet

Husker du hvem denne norske var?

Torgeir Straand.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Aldri kan spille fele.

Er det sant??? Fortell! :jepp:

Kan jeg få anbefale Vivaldi med four seasons?

Det kan du veldig gjerne. Jeg har den i hylla mi. :jepp: Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Torgeir Straand.

Han har jeg ikke hørt om før, men ser at han har utgitt cd.... :)
Skrevet

Har i grunnen alltid vært fascinert av norsk folkemusikk, selv om jeg ikke har noen som helst tradisjon for det i min familie el. oppvekst. Nå for tiden går det i slåtter og annet snadder i mine øretelefoner.

Er jeg den eneste på KG som liker sånt? :nigo:

Alle i heimbygda mi set pris på felespel og landskappleik, fleire av dei er jo her på KG så du er ikkje heilt aleine.

Skrevet (endret)

Hardingfele og fiolin er blant de råeste instrumentene. Hvertfall når de blir blandet inn i en mer moderne musikksjanger.

Endret av Lurifix
  • Liker 1
Skrevet

Er det sant??? Fortell! :jepp:

Det kan du veldig gjerne. Jeg har den i hylla mi. :jepp:

Rått, jeg også. Vivaldi var en god komponist.

Skrevet (endret)

Hei Rskre. :goodbye:

Om du har linker til godlåt, må du veldig gjerne legge det inn her.

Det er liksom en stil som ikke kommer så lett ut til folket, hvis en ikke er spesielt interessert i det.

"Nykommere" som meg, kjenner bare til de mest kjente, men jeg er helt sikker på at det ligger gull

mange steder som jeg ikke vet om. Leter på nett, men innimellom står det tittel på sangen

og ellers ikke særlig til navn på dem som spiller. Bidrag mottas med stor takk og lett tramping med høyrefoten.

---

Enig i det også, Luri. :)

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Som jeg sikkert har nevnt hundreogørten ganger før, så kan jeg jaggu meg spille hardingfele. mine foreldre dro meg mye gjennom landskappleiker etc gjennom hele barndommen.

Skrevet

Som jeg sikkert har nevnt hundreogørten ganger før...

Det er den første gangen jeg hører om det. Du er tydeligvis en mangfoldig kar. Praktiserer du i hverdagen?
Skrevet

Det er den første gangen jeg hører om det. Du er tydeligvis en mangfoldig kar. Praktiserer du i hverdagen?

det begynner bli ganske lenge siden jeg var praktiserende, men jeg hadde faenskapet under haken sist nyttårsaften til glede for min mor, og var greit nok mer enn rusten - men jeg visste fremdeles hvor fingrene skulle.

Skrevet

Har du glede av å spille eller blir det helst litt plikt inni bildet?

Skrevet

Har du glede av å spille eller blir det helst litt plikt inni bildet?

hm. nå skal jeg prøve svare litt diplomatisk.

jeg måtte nok finne meg i litt når det gjaldt mine foreldres ønsker om instrumentvalg og musikk, men jeg var jo så klart litt interessert. men at det var et visst forventningspress - helt klart. når jeg ble i stand til å kjøpe gitar og synth selv, så bailet jeg mye ut.

idag kan det nok hende at jeg savner å spille innimellom, og det ER jo litt kul kuriositet å kunne akkurat hardingfela.

Gjest Oblivion
Skrevet

Har bodd litt både her og der etter at jeg ble voksen -og har også hatt felespill i oppveksten. Så JA! :)

En litt annerledes versjon av "Å gjev du batt meg" med Valkyrien Allstars hørtes ut som en bra låt akkurat nå. :biggrin:

• Liker 1
Skrevet

Hehe..har vært innom dem i kveld og syns de er veldig artige. Driv over samspillet! :biggrin:

Hører på en som heter Haakon Solaas akkurat nå. Måtte han hvile i fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...