Stinelin Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Har søkt på en 100% stilling med oppstart 1.jan-13, men har ikke kapasitet til å jobbe mer enn 60% det første året, og senere maks 80%. Har heller ikke mulighet til å begynne før omtrent et halvår etter ønsket oppstartsdato. Hvordan går jeg frem? Skrev ingenting om det i søknaden, siden jeg VIL bli innkalt til intervju. Min første tanke var å opplyse om dette på evt. jobbintervju. Så husket jeg en som først fikk jobben, og deretter søkte om permisjon første halvåret. Noen som vet hva som er mest vanlig? Jeg føler det er best å være helt ærlig, og si det som det er på intervjuet.
The Kitten Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Har søkt på en 100% stilling med oppstart 1.jan-13, men har ikke kapasitet til å jobbe mer enn 60% det første året, og senere maks 80%. Har heller ikke mulighet til å begynne før omtrent et halvår etter ønsket oppstartsdato. Hvordan går jeg frem? Skrev ingenting om det i søknaden, siden jeg VIL bli innkalt til intervju. Min første tanke var å opplyse om dette på evt. jobbintervju. Så husket jeg en som først fikk jobben, og deretter søkte om permisjon første halvåret. Noen som vet hva som er mest vanlig? Jeg føler det er best å være helt ærlig, og si det som det er på intervjuet. Hvorfor søker du i det hele tatt på en jobb du ikke har mulighet til å ta? Synes du det er kjekt å sløse med andre sin tid? 13
Stinelin Skrevet 10. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2012 Fordi jeg gjerne skulle hatt jobb etterhvert, og vet at det er vanlig å gjøre det slik. Når man vil ha jobb, og det er få jobber å ta av må man bare prøve. De vokser ikke på trær. Er man heldig går arbeidsgiver med på å utsette, evt. ha redusert stilling i starten. Ikke alltid det handler om å sløse med andres tid. I min forrige jobb var jeg i utlandet ved ønsket starttidspunkt, men siden de ville ha meg i jobben utsatte de startdato i ca 3 måneder. Men det jeg spurte om var hva som er vanlig fremgangsmåte, ikke hva man synes om situasjonen. 1
tingeling Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Hvis jeg som leder rekrutterte deg og fikk de opplysningene etter at du hadde signert kontrakt hadde jeg blitt mildt sagt forbannet. Rekrutteringsprosesser koster mye tid og penger og de kunne sikkert valgt en kandidat som faktisk kunne gjort jobben de trenger utført. Seneste ok tidspunkt å ta opp dette er i første intervju. 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Jeg synes faktisk dette er en uærlig framgangsmåte. Du vet at du ikke kan jobbe 100%, men søker en slik stilling. Med kapasitet på bare 60% det første året så ligger du langt under det som du søker på. I tillegg så vil du kun bare gå opp til 80% det neste året. Hva er grunnen til at du ikke har full arbeidskapasiet? Dersom det er sykdom så hvordan vet du at du klarer 60 og 80%, men ikke 100%? Anonym poster: 6218f5c507aebb7ded05597416502512 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Vær ærlig på intervjuet. Hvis det er deg de vil ha, og jobben ikke haster mer enn at man kan sette inn en ok vikar i mellomtida, så får du jobben. Det kan jo være at de tenker litt langsiktig. Og hvis ikke, så er det ikke en jobb som passer for deg heller, du vil vel ikke gnages av dårlig samvittighet. Gi det et forsøk! Anonym poster: be43dc96fb76748365cd5f54f0f4b87b 4
Rosalie Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Du må ihvertfall ta det opp før du skriver under på noe. For du har ikke krav på hverken utsatt oppstart eller redusert stilling. 1
Stinelin Skrevet 12. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2012 Jeg synes faktisk dette er en uærlig framgangsmåte. Du vet at du ikke kan jobbe 100%, men søker en slik stilling. Med kapasitet på bare 60% det første året så ligger du langt under det som du søker på. I tillegg så vil du kun bare gå opp til 80% det neste året. Hva er grunnen til at du ikke har full arbeidskapasiet? Dersom det er sykdom så hvordan vet du at du klarer 60 og 80%, men ikke 100%? Anonym poster: 6218f5c507aebb7ded05597416502512 Jeg mener ikke det er uærlig å søke, så lenge jeg informerer om situasjonen underveis. Jeg har en sønn som er for liten til at jeg kan være for mye borte. I starten kan jeg klare 60%, etterhvert ønsker jeg å jobbe 80%. Driver gård, og det blir travelt å ha full stilling ved siden av. Vær ærlig på intervjuet. Hvis det er deg de vil ha, og jobben ikke haster mer enn at man kan sette inn en ok vikar i mellomtida, så får du jobben. Det kan jo være at de tenker litt langsiktig. Og hvis ikke, så er det ikke en jobb som passer for deg heller, du vil vel ikke gnages av dårlig samvittighet. Gi det et forsøk! Anonym poster: be43dc96fb76748365cd5f54f0f4b87b Akkurat slik jeg har tenkt. En annen ting er at det kan være lurt å ha søkt, slik at de har sett navnet og cv'en, med tanke på eventuelle fremtidige ledige stillinger.
Stinelin Skrevet 22. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2012 Må bare fortelle at jeg ikke fikk jobben jeg søkte på, men de hadde en som var perfekt for meg ved en annen avdeling! Jeg begynner i 50% og går opp etterhvert. Veldig glad for at jeg søkte selv om stillingen som var utlyst ikke var optimal for min situasjon! Arbeidsgiver syntes det var helt greit å vise interesse på denne måten. 3
Gjest alille Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 Må bare fortelle at jeg ikke fikk jobben jeg søkte på, men de hadde en som var perfekt for meg ved en annen avdeling! Jeg begynner i 50% og går opp etterhvert. Veldig glad for at jeg søkte selv om stillingen som var utlyst ikke var optimal for min situasjon! Arbeidsgiver syntes det var helt greit å vise interesse på denne måten. Gratulerer! Er fullstendig enig i at det er verd å søke selv om man ikke oppfyller alle krav til arbeidsgiver, fordi av og til hjelper det å bare få vist seg frem litt.
Frøken S Skrevet 23. november 2012 #11 Skrevet 23. november 2012 (endret) Ser nå at du har fått jobb! Gratulerer Endret 23. november 2012 av Frøken S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå