Lyra Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Vi er på husjakt, og mye av det i vår prisklasse er andelsboliger. Søsteren til mannen min sier "ADRI kjøp andelsbolig". Hvorfor ikke? Noen som har erfaring med dette som kan si noe om fordelene og ulempene?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Ja, vi bor i andelsleilighet. Fordelene er at fellesutgifter dekker det meste av det man som selveeier må betale utenom. Hvis man ser på det som fordel. I fellesskap henter man inn anbud på det som skal gjøres på fellesområder, etc. Andelsleiligheter har forskjellige andel - som jeg ville sjekket hva inneholdt - før. kjøp. Noen steder er f.eks fellesutgifter dyrere pr mnd som sikkerhet for dersom noen ikke betaler sin andel slik at man ikke plutselig får en ekstrem høy husleie. Anonym poster: 7ce89c065f716bf7912a57ddea9e2f03
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 2,5 % man slipper å betale til staten av kjøpet ved kjøp av andelsleilighet. Anonym poster: 7ce89c065f716bf7912a57ddea9e2f03 1
helenaa Skrevet 10. november 2012 #4 Skrevet 10. november 2012 Andels- eller aksjeleiligheter har gjerne et dårlig rykte. Jeg mener at det er ufortjent. Hos oss er det bare én ting som skiller oss fra selveiere (mulig at det er flere ting formelt sett, men bare én jeg i praksis har erfart etter 6 år i to ulike andelsleilgheter). Det gjelder muligheten for utleie. Dersom vi ønsker å leie ut boligen vår, må det godkjennes av styret. De godkjenner dersom man f.eks. vil utenlands/utenbys en periode, men ikke hvis vi permanent ønsker å leie ut. Jeg ser på dette som en stor fordel, for det betyr at de aller fleste som bor i gården faktisk eier her, og derfor er opptatt av hvordan fellesområder ser ut etc. Vi slipper også type kollektiv med fester hver helg. Det betyr også at "hushaiene" ikke ønsker denne boligen, noe som kan være med på å holde prisene nede. Da vi skulle kjøpe forrige gang, gikk vi faktisk bevisst etter andelsboliger, både pga dokumentavgiften (å spare 2,5 % av ca 4 mill var ganske attraktivt), og pga at vi var veldig fornøyde i første andelsbolig. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Har selv bodd i både selveier og andelsleilighet, og må si det er veldig deilig å slippe å ordne med utvendig vedlikehold i borettslag! Ulempen er for meg først og fremst at man får mange naboer, og sjansen for at en av de er en idiot er ganske stor Og for all del, styr unna andelsleiligheter med stor fellesgjeld og høy husleie. På en evt visning bør dere sjekke opp om det er planlagt store, dyre prosjekter i borettslaget. Anonym poster: f8ef181acc0127e4022281cb15a73cb8
Redbull Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 (endret) Det som er kjipt med å bo i andelsleilighet er at du bestemmer ikke over huset ditt. Du kan ikke male det om du får lyst til det. Noen boretslag har regler på å henge ug klær. Fordelene er jo at ryker ett vindu så fikser boretslaget det Må taket skifted fikser de det. Bosset blir henta uten at du må sette ut spannet, veien blir måka og huset blir malt av profesjonelle. Syns det kommer veldig an på boretslaget. Vi er ett lite ett der vi alle har god kommunikasjon. Løper hunden vår løs kan den bli dratt inn og avliva (har skrevet under på kontrakt angåendedyrehold. Samme lm katten går å bæsjer i hagene til naboenee. Men dette er ekstremtilfeller og egentlig helt greit Hadde en hund løpt ned dattera mi hver gang hun skulle ut å leke, eller jeg måtte fjerne kattebæsj fra blomsterbed og sandkasse flere ganger til dagen er det godt å ha boregslaget i ryggen Endret 11. november 2012 av Redbull
Lyra Skrevet 12. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. november 2012 (endret) Takk for svar Må man ha egenandel av totalsummen, altså kjøpesum + fellesgjeld, eller kun av kjøpesummen? Hva blir forresten regnet som høy fellesgjeld? Endret 12. november 2012 av Metemor
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Jeg bor i borettslag og det var et helt bevisst valg. Her er det borettslaget som tar seg av det ytre vedlikeholdet. Jeg slipper å bekymre meg om ødelagte takstein og om huset må males. Må male selv da, men alt utstyr blir betalt av borettslaget. De innhenter ekspertise og tar avgjørelsene. Deilig for meg som bor alene å slippe sånt. Et pluss er at jeg får fordelt utgifter som renovasjon, måking mm på hver måned. Jeg synes det er lette å planlegge økonomien når jeg vet hva det koster for et helt år. Jeg tipper du må ha egenandel for totalsummen siden dette også er det du faktisk skal betjene av lån. Jeg vil si at alt over 50% er høy fellesgjeld. Jeg har 17% av dagens salgsverdi. Du må sjekke om husleia inkluderer avdrag av fellesgjelda eller om det fortsatt bare betales renter. Rentene du betaler av fellesgjelda får du fradrag for på lik linje som med et personlig lån. Anonym poster: 077d3a58e2781fe6f863b7f095e7caef 1
helenaa Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Har selv bodd i både selveier og andelsleilighet, og må si det er veldig deilig å slippe å ordne med utvendig vedlikehold i borettslag! Ulempen er for meg først og fremst at man får mange naboer, og sjansen for at en av de er en idiot er ganske stor Anonym poster: f8ef181acc0127e4022281cb15a73cb8 Det som er kjipt med å bo i andelsleilighet er at du bestemmer ikke over huset ditt. Du kan ikke male det om du får lyst til det. Noen boretslag har regler på å henge ug klær. Fordelene er jo at ryker ett vindu så fikser boretslaget det Må taket skifted fikser de det. Bosset blir henta uten at du må sette ut spannet, veien blir måka og huset blir malt av profesjonelle. Syns det kommer veldig an på boretslaget. Vi er ett lite ett der vi alle har god kommunikasjon. Hva mener dere, egentlig? Er ikke disse problemene/fordelene like ved andel- og ved selveier? 1
Redbull Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 (endret) Hva mener dere, egentlig? Er ikke disse problemene/fordelene like ved andel- og ved selveier? Dobbel Endret 12. november 2012 av Redbull
Redbull Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Nei? Eier du selv kan du male når du vil. Du må også betale ruta di selv om den blir knust... Du må også leie inn folk til å fikse taket ditt og måke oppkjørselen din...
helenaa Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Jeg har tolket spørsmålet fra TS til å dreie seg om å kjøpe leilighet i bygård/blokk uansett. Spørsmålet er om denne leiligheten er såkalt selveierleilighet eller andelsleilighet. I selveierleiligheter må man også forholde seg til de andre i gården, og man fikser ting i fellesskap. Mulig jeg har misforstått problemstillingen, selvsagt. Men kan det hende at dere svarer på ¨ å eie blokkleilighet vs å eie hus eller rekkehus? 1
Rosalie Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 (endret) Forskjellen på selveier- og andelsleilighet? Det er den formelle eierformen som er den største forskjell på de to typer boliger. I praksis har det liten betydning for kjøper. Formelt sett er det B/L som eier andelsleiligheten, men andelseier har borett og kan både pantsette og selge andelen fritt. Kostnaden ved overdragelse er også normalt lavere enn for selveier, i det myndighetene ikke krever dokumentavgift for overdragelse av andelsleilighet. Ved kjøp av selveierleilighet får man skjøte på leiligheten, men vil allikevel være ansvarlig for bygningen drift sammen de øvrige eierne. Ved kjøp av både selveierleilighet og B/L leilighet må du sette deg i i regnskapene for sameiet eller B/L, og vær oppmerksom på deg hvilke låneforpliktelser du overtar i forbindelse med kjøpet. http://om.eiendomsme...ndelsleilighet/ Endret 13. november 2012 av Rosalie
Lyra Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 6. januar 2013 Tar opp igjen denne tråden jeg. Flere som har erfaringer å dele? Hvor mye betaler dere i husleie/felleskostnader pr mnd? Er det ny gjeld eller henger deg igjen fra byggeåret? Skal på visning på et rekkehus (egentlig enebolig da, henger kun sammen med en nabo via garasjen) i morgen, har veldig lyst på det. Vår andel av fellesgjelden blir 240 000 (prisantydning: 1,7 mill), 5000 pr mnd siden de satset på å betale ned raskt før de evt tar opp nye lån for vedlikehold.
Gjest Wei Wei Skrevet 6. januar 2013 #15 Skrevet 6. januar 2013 Jeg bor i selveier og ingen av oss her tenker på utvendig vedlikehold, snømåking, maling og gressklipping. Alt blir gjort av innleid folk for fellesutgiftene vi betaler. Så på dette området er det lite forskjell mellom selveier og andel så lenge det er snak om leiligheter. Det som var viktig for meg er at fellesutgiftene skal være lave. Har sett at mange andelsleiligheter med lav fellesgjeld har fortsatt 5-8 000 kr i fellesutgister. Hvorfor så dyrt? Man kan nesten leie for denne summen. Selveier leiligheter har fellesutgifter på 1-3 000 kr i samme området. Og da er det ingen andre utgifter man har, utenom strøm.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Fellesgjelda hos meg er rundt 300 000. Jeg betaler ca 4 700 i måneden som fordeler seg på 4 100 i grunnleie, dvs det som skal dekke renter og avdrag på fellesgjeld og felleskostnader. Borettslaget mitt har god økonomi så litt større prosjekter som f.eks. å bytte utelysene (stolper) og oppgradering av lekeplass ble tatt av fellesmidler. Bor i et veldig lite borettslag så vi er få om fellesutgiftene. Vi har en dugnadsavgift på 100 kr. Har du møtt opp på dugnaden så får du pengene tilbake (1 200) i januar neste år. I tillegg så belastes vi for 500 kr for forskudd avregning vann. Vi har altså vannmåler. I fjor så fikk jeg igjen nesten 2000 kr. Anonym poster: 077d3a58e2781fe6f863b7f095e7caef
Gjest Wei Wei Skrevet 6. januar 2013 #17 Skrevet 6. januar 2013 Fellesgjelda hos meg er rundt 300 000. Jeg betaler ca 4 700 i måneden som fordeler seg på 4 100 i grunnleie, dvs det som skal dekke renter og avdrag på fellesgjeld og felleskostnader. Borettslaget mitt har god økonomi så litt større prosjekter som f.eks. å bytte utelysene (stolper) og oppgradering av lekeplass ble tatt av fellesmidler. Bor i et veldig lite borettslag så vi er få om fellesutgiftene. Vi har en dugnadsavgift på 100 kr. Har du møtt opp på dugnaden så får du pengene tilbake (1 200) i januar neste år. I tillegg så belastes vi for 500 kr for forskudd avregning vann. Vi har altså vannmåler. I fjor så fikk jeg igjen nesten 2000 kr. Anonym poster: 077d3a58e2781fe6f863b7f095e7caef Hvordan fungerer systemet med vannmåler? Når er det man skal lese av den? Når kommer papirene fra kommunen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå