Gå til innhold

Disse julegavene igjen da...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det jo tid for å kjøpe julegaver igjen, og jeg kjenner jeg gruer meg litt. Jeg kommer fra en familie som liker å bruke litt penger på julegaver (og andre gaver gjennom året). Ikke fordi vi har så mye penger, men fordi vi har få personer å kjøpe gaver til. Da har jeg og min bror vokst opp med at vi heller bruker litt mer penger når vi først kjøper gaver.

Sånn er det derimot ikke med min manns familie. Jeg tar ofte ansvar for å finne ut hva vi skal kjøpe til de ulike familiemedlemmene i hans familie, noe han synes er helt ok (så slipper han,hoho).. Men uansett, jeg har da pleid å kjøpe gaver fra oss begge til omtrent samme sum som jeg er vant til å bruke på min familie. Det har derimot slått litt dumt ut. For eksempel i fjor, vi kjøpte fine julegaver til hans søster og mannen, og en veldig fin vinterdress til deres datter. I retur fikk vi en konfekteske som typisk kan kjøpes på tax free'en til 60-70 kroner. Synes hele greia var litt flau egentlig, der hadde vi brukt rundt 2000 kroner til sammen på gaver til de tre, også fikk vi en liten sjokoladeeske av dem. Stemningen ble litt rar på julekvelden for å si det sånn, resten av familien til min mann lurte på om det var en gave til oss som hadde forsvunnet (hehe).. Man skal jo selvfølgelig si at det er tanken som teller, men jeg synes uansett at dette ble litt flaut. Det skal sies at de har langt bedre betalte jobber enn oss, så det er ikke akkurat det det står på.

Nå er det da på tide å kjøpe julegaver igjen, og jeg klarer ikke å finne ut hva vi skal kjøpe til disse tre. Skal vi virkelig bare kjøpe konfekt eller en flaske vin? En liten bamse til datteren? Da er det jo egentlig bedre å bare avtale at vi ikke kjøper gaver da, synes nå jeg...

Jeg sliter litt med dette, er jo ikke vant til å kjøpe sånne gaver til familien...Hmm... Hva hadde dere gjort? La mannen stå for julegaveshoppingen til hans familie?

Anonym poster: 774b3c501de3ac12c5784339bd16be89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

F.eks. se på gaver, og så spørre mannen din om han synes gaven var grei kanskje?

Skrevet

Jeg synes personlig at julegavegreiene har tatt helt av. Når det er sagt så er folk forskjellige, og derfor synes jeg ikke det bør bli sett på som flaut at dere "bare" fikk konfekt av dem. Sett fra mitt ståsted er det dere som gjorde det flaut med å gi uvanlig dyr gave. Det er uvesentlig om de har bedre betalt enn dere, dere kan ikke forvente å få for samme sum tilbake med mindre det er avtalt på forhånd. Man bør uansett gi etter evne og ønske, ikke etter hva man tror man får tilbake. De aller fleste voksne mennesker har alt de trenger uansett, og da er det ofte bedre å få noe man kan bruke opp (som f.eks. konfekt). Alt det andre kan man kjøpe selv.

Mannen din har vel visst at det ikke er sånn i hans familie? Du nevner bare sist jul som eksempel, men dersom dere har vært sammen mer enn en jul så er vel ikke dette noe nytt?

Jeg foreslår at dere finner en totalsum dere er komfortabel med på bakgrunn av at du/dere nå vet at de ikke gir dyre gaver. Bruk mesteparten av de pengene på gaven til datteren og kjøp noe symbolsk til foreldrene (flaske vin eller gavekort på kino etc.) :)

• Liker 1
Skrevet

Helt seriøst ; jeg liker bedre og gi enn å få :) Jeg gir ofte dyrere gaver enn de jeg får til "litt fjernere slekt" . Men jeg personlig blir superglad for en konfekteske jeg , for jeg kjøper ikke så særlig med godteri til jul ( er mest kaker og mat) så en sjokoladebit er supert :) Det har faktisk hendt at jeg har blitt litt lie meg for at andre fikk konfekt og ikke jeg :P

Man gir da ikke gaver for å få igjen ? Man gir for å glede .. Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...