Gå til innhold

Kan et dyr bli en erstatning for mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så bra forhold til andre mennesker, og kvinner spessielt, har aldri hatt en ordentlig kjæreste. Jeg mistet først "jomfrudommen" i en alder av 27 og siden har det gått nedover.

Jeg har heller ingen nære venner og er vel det en kan kalle ensom.

Når det gjelder sex, kjæreste og kvinner så kan jeg leve uten det. Når det gjelder venner som en kan snakke med så blir det vanskeligere, det å komme hjem alene og være alene hele helger, høytider og ferier gjør at jeg begynner å slite. Så jeg har tenkt å skaffe meg et kjæledyr, skaffe meg en katt siden de er litt mer selvstendige og krever ikke like mye plass som en hund.

Men spørsmålet blir da, er dette egentlig den rette veien å gå? Vil det å få et kjæledyr å passe på bare gjøre meg mer isolert?, Siden jeg ikke kan reise noen plass uten å skaffe pass for katten så må jeg jo bli hjemme i ferier og helger.

Noen som har erfaring, blir et dyr en verdig ertsatter for mennesklige relasjoner?

Anonym poster: aeb36321d1d45af7345d6fa890d38c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns katten min har vært til stor hjelp i perioder med ensomhet. Som du sier er de også veldig selvstendige, så om du er borte en hel dag klarer den seg om du setter ut mat og vann.

Det er nok ikke noe problem å finne noen som kan passe katten din om du vil dra bort en helg eller ferie. Om du ikke kan spørre en nabo kan man betale noen for å passe den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å skaffe meg husdyr av min familie, katt eller hund, av den enkle grunn at jeg kom til å gi blaffen i å finne meg en mann og oppsøke andre mennesker.

Jeg var faktisk enig, siden jeg engang hadde katt og det ble sånn.

Skrevet

Med tanke på hvor mange mennesker i verden som kombinerer dyrehold og menneskelige relasjoner, så tror jeg neppe du blir mer isolert av å skaffe et kjæledyr. Det vil si, skaffer du valp, blir man veldig isolert i begynnelsen, har jeg erfart, men den perioden går over:)

Dyrehold kan også bidra til at du lettere kan bygge et nettverk av folk med samme interesser som deg.

Dersom du har økonomi/tid/lyst på en katt, så hvorfor ikke?

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på. Det er mye selskap i en katt, men noen katter er ute hele kvelden/natta og sover deretter mesteparten av dagen. Så det er ikke sikkert du får så mye selskap i den som du ønsker. Når det gjelder at du ønsker å reise bort i ferier og helger så finnes det steder som kan passe katten din for deg. Evt kan du få en nabo til å mate den for deg. Det er mer selskap i en hund, og det er også lettere å ta den med seg når du skal bort, men den krever også litt mer enn en katt.

Skrevet

Det er mye selskap i en hund, og hvis du har interessen for hundehold og hundetrening, så kan det være en ypperlig anledning for deg til å komme deg ut og treffe folk og potensielt få nye venner.

Les deg grundig opp på hva slags rase som passer for deg. Gå på hundeutstillinger, les på hjemmesidene til oppdrettere og gjør research. Når du har skaffet deg en valp (bare der hos oppdretteren vil du ha en bekjent), så start på et valpekurs. Etter valpekurset, kan du begynne å trene uformelt èn gang i uka (slike samlinger finner du over hele landet), du kan delta på utstillinger eller bare gå turer i parken og treffe folk der.

Det er en fantastisk måte å bli i form, være aktiv og ha kameratskap med en hund på - samt bonuset med å treffe nye mennesker og få en ny omgangskrets. Men det forutsetter selvsagt at du har interessen for det. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke at du vil bli mer usosial av å ha dyr. Mange trives bedre med dyr enn mennesker, meg inkludert, og jeg føler stor glede av å ha dyr rundt meg. Det vil hjelpe veldig mye på ensomheten din ihvertfall. Får du deg en hund istedet for en katt, vil du få lettere kontakt med folk og det er en god vei til å bli mer sosial ,hvis du syns det er vanskelig.. (gå på kurs, hundetreff, folk stopper og vil prate med deg osv) Men ønsker du ikke å få oppmerksomhet eller snakke med folk, kan jo katt være et godt alternativ. De gir mye selskap de også, men ikke like mye som en hund, siden katten ofte er mye utendørs og ligger inne og sover.

Lykke til!

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Som singel med 3 katter tror jeg at jeg kan mene litt her.

En katt blir aldri et menneske, men det er et levende individ med de samme følelser som vi mennesker har(frykt, glede, utålmodighet, kjærlighet, skrekk, smerte, - for å nevne noen).

Å komme hjem på ettermiddagen/kvelden og møtes av 12 små poter som kommer springende, 3 små kropper som strekker seg etter deg for å kjenne varmen din.

Er du helt uslitt og får en ekstra skuffelse/et avslag slengt mitt i fjeset så kommer en katt som insiterer på å stryke seg inntil deg.

Her har en 'liten' funksjonshemmet fyr trosset vann og shamporester i dusjen for å komme til meg og stryke sin varme kropp inntil meg og trøste.

Ferier fikser jeg ved å kjøpe hotellrom til dem på et bra kattepensjonat (er heldig nok til å ha noen få slike i en halvtimes kjøretur hjemmefra).

Det er utrolig mye kos med katter, og du kan regne med at i de fleste tilfellene vil katten sove i sengen din (om den får lov). Da er det en varm, liten sjel som kanskje kysser deg på øret, nesen eller halsen når du skal sove, og når du våkner.

Her har vi spoonet enkelte netter :fnise:

Men, la katten velge deg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hørte for noen år tilbake at det ble vurdert å gi katter på blå resept til deprimerte mennesker.

Kattens maling er i en frekvens som virker beroligende, både på katten selv og på mennesker.

Å ligge på sofaen og sløve en dag fordi man sliter eller er ensom, sammen med en pus som maler så taket holder på å lette, er en helt fantastisk greie.

Fire poter (eller fler) som tasser rundt deg og lurer på når du skal stå opp, som kommer løpende mot døren når du kommer hjem, og som gallopperer over gulvet når det dukker opp en usynlig støvmus som MÅ jaktes på.

Katter er fantastiske vesner. :rodmer:

Erstatning for mennesker? Nei, men fantastisk godt selskap når du trenger en å kose med.

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke lykkes med damene så kan du vel fortsatt prøve å få venner? Er jo en del nettsider hvor man kan søke om slikt. Går også an å bli sånn som tar med eldre ut og sosialiserer dem, tror man kan få en ganske bra samtalepartner da, og man gjør jo en god gjerning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for en hund, først og fremst fordi man får liksom mer konstant respons fra en hund, man kan snakke med den og trene med den - og man treffer andre mennesker hvis man melder seg inn i en hundeklubb, deltar på sosiale ting som hvalpekurs, agility, lydighet eller jakt hvis man har det som interesse.. På den måten får du både dekket behovet for selskap i hverdagen gjennom kjæledyret, men også oppleve at menensker samles rundt en hobby, som hund er. Du vil oppleve at bare ved å gå tur med hunden vil du komme i kontakt med andre mennesker på en helt annen måte..

Men - uansett hva du velger, gå gjennom FOD eller lignende lokale organisasjoner :)

• Liker 1
Skrevet

Nå kjenner jeg puseangsten komme krypende - jeg vil også ha en puuuuuuus :grine:

Men TS, dersom du allerede er ensom, så har jo ikke det noe med en eventuelt katt å gjøre. Du må komme deg ut blant folk - dra på teater, gå på en pub, meld deg inn i en organisasjon eller en klubb (hvis det er noe du har interesse for) - man møter ikke nye venner ved å sitte hjemme alene :) Det er jo flere tråder her hvor folk planlegger møter, f.eks., og som jeg ser andre har skrevet, så finnes det nettsider hvor man kan søke etter noen å henge med på et vennskapelig nivå også. Det finnes mange muligheter, den største utfordringen er å komme seg ut av døra og faktisk ta sjansen ;)

I perioder hvor jeg har hatt det tungt var pusen min aller beste venn - han tasset etter meg overalt, skravlet og viste seg frem (rullet rundt på gulvet og hoppet etter ting - så jeg skulle le og bli glad igjen), la seg oppå meg (eller i senga mi - "du skal ikke sove alene i natt nei!") eller la seg på gulvet slik at man ikke kunne gå forbi uten å "betale bompenger" i form av minst 5 minutters kos, klapp og skravling.. :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Ja, for mange mennesker erstatter et dyr behovet for kontakt med mennesker. Og best er de mer sosiale kjæledyrene slik som katt og hund. Katt er selskap, kos og lite arbeid. Hund er mer selskap men også mye mer jobb, men også en mulighet til å bli del av et aktivt nettverk. Har du tid, lyst og råd, ville jeg absolutt skaffet meg en hund, gjerne en omplasseringshund.

Skrevet

Hvis du får hund, kan det være lettere å komme i kontakt med andre mennesker, fordi folk prater oftere til noen som har hund.

Skrevet

Hvis du får hund, kan det være lettere å komme i kontakt med andre mennesker, fordi folk prater oftere til noen som har hund.

Går du tur med en katt i bånd i nabolaget er det også mange som kommer bort og prater:P hehe, er selvopplevd :)

Skrevet

Skriver under på denne! Med n hund kan du leve et aktivt liv med masse gode venner med samme interesse, nemlig hunder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...