Gå til innhold

Busjett

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg virker det bare rart. Ville aldri funnet på det selv.

Anonym poster: 3780ba33d41e17398c5b9b64b0bf314a

Antagelig er dette rart for de fleste som tror at man må gjøre som alle andre. Vi har vært sammen i mange år og begge er over 40. Vi bor på forskjellige steder og han har pendlet siden vi møttes og ble sammen for litt over 6 år siden. Han har en jobb han ikke vil bytte ut og jeg har min jobb og mitt nettverk her jeg bor. Vi bor ikke lenger unna hverandre enn 3 timers kjøring, men ingen av oss har sett noen gode grunner til at vi skal gi opp jobbene vi trives i for å være sammen det lille som er igjen av ettermiddagen/kvelden når arbeidsdagen er over.

I så måte har vi aldri bodd sammen i den forstand, men jeg føler absolutt ikke at jeg kjenner han mindre av den grunn. Vi skal forøvrig gifte oss til sommeren og har heller ikke da tenkt å gi opp jobbene våre og flytte sammen på heltid. Gale som vi er ;-)

Anonym poster: bbbd15533fcda2cbc90dcf34a429855f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig er dette rart for de fleste som tror at man må gjøre som alle andre. Vi har vært sammen i mange år og begge er over 40. Vi bor på forskjellige steder og han har pendlet siden vi møttes og ble sammen for litt over 6 år siden. Han har en jobb han ikke vil bytte ut og jeg har min jobb og mitt nettverk her jeg bor. Vi bor ikke lenger unna hverandre enn 3 timers kjøring, men ingen av oss har sett noen gode grunner til at vi skal gi opp jobbene vi trives i for å være sammen det lille som er igjen av ettermiddagen/kvelden når arbeidsdagen er over.

I så måte har vi aldri bodd sammen i den forstand, men jeg føler absolutt ikke at jeg kjenner han mindre av den grunn. Vi skal forøvrig gifte oss til sommeren og har heller ikke da tenkt å gi opp jobbene våre og flytte sammen på heltid. Gale som vi er ;-)

Hvorfor i det hele tatt gifte seg da?

Skrevet

Hvorfor i det hele tatt gifte seg da?

Hvorfor ikke gifte seg? Hvorfor gifte seg hvis man er samboer?

Skrevet

Hvorfor ikke gifte seg? Hvorfor gifte seg hvis man er samboer?

Klarer du ikke svare på spørsmålet?

Vi vil gifte oss av flere grunner:

- ha samme etternavn

- arver hverandre automatisk

- lettere om man skal adoptere

- felleseie

- ønsker ikke at barn skal vokse opp uten at foreldrene er gift

- tar forholdet til et nytt nivå. Vise verden at vi har valgt hverandre og ønsker å tilbringe livet sammen.

- ønsker å gå i fin kjole og ha stor fest ;)

Skrevet

- ha samme etternavn

- felleseie

- tar forholdet til et nytt nivå. Vise verden at vi har valgt hverandre og ønsker å tilbringe livet sammen.

Ja, og hvorfor i alle dager skal ikke vi kunne ha akkurat de samme grunnene selvom han pendler? (bortsett fra siste grunnen som ikke er så viktig for oss så vi dropper stort, flott bryllup, men reiser bort en helg og gifter oss borgelig).

Eller skal ikke gifte pendle? Er det et krav at man må dele seng x antall netter i uken? Hvis det fungerer fint for oss at han ikke er her hjemme og sover 4 netter i uken, men bor på hybelen sin, så hvorfor skal andre mene noe om det egentlig? Jeg kan ikke forstå hvorfor folk bryr seg med det? Og hva med de som jobber i Nordsjøen eller på båt og er borte hjemmefra i ukesvis, bør de kanskje ikke gifte seg heller da, for de bryter jo "regelen" med antall tillatte natter man sover sammen ;-)

Jeg tror man skal la folk ta sine egne avgjørelser, og regne med at godt voksne folk er kapable til å ta valg som passer de best ;-)

Skrevet

- ha samme etternavn

- felleseie

PS det er jeg som er AB som gifter meg med en jeg ikke bor sammen med hele uken, og mulig du kanskje har misforstått og sitert feil.

Skrevet

PS det er jeg som er AB som gifter meg med en jeg ikke bor sammen med hele uken, og mulig du kanskje har misforstått og sitert feil.

Nei, jeg svarte på spørsmålet ditt. Hvorfor gifte seg om man er samboere.

Skrevet

Ja, og hvorfor i alle dager skal ikke vi kunne ha akkurat de samme grunnene selvom han pendler? (bortsett fra siste grunnen som ikke er så viktig for oss så vi dropper stort, flott bryllup, men reiser bort en helg og gifter oss borgelig).

Eller skal ikke gifte pendle? Er det et krav at man må dele seng x antall netter i uken? Hvis det fungerer fint for oss at han ikke er her hjemme og sover 4 netter i uken, men bor på hybelen sin, så hvorfor skal andre mene noe om det egentlig? Jeg kan ikke forstå hvorfor folk bryr seg med det? Og hva med de som jobber i Nordsjøen eller på båt og er borte hjemmefra i ukesvis, bør de kanskje ikke gifte seg heller da, for de bryter jo "regelen" med antall tillatte natter man sover sammen ;-)

Jeg tror man skal la folk ta sine egne avgjørelser, og regne med at godt voksne folk er kapable til å ta valg som passer de best ;-)

Du skrev ingenting om at dere var sammen hver helg i forrige innlegg. Forstod det slik at dere møttes sjeldnere.

For meg må folk gjøre akkurat som de vil. Jeg skrev at for meg virker det rart, og noe jeg ikke ville gjort selv. For jeg synes det er veldig merkelig å være særboere, spesielt om man er gift. Men for all del, folk gjør som de vil ;)

Skrevet

Du skrev ingenting om at dere var sammen hver helg i forrige innlegg. Forstod det slik at dere møttes sjeldnere.

For meg må folk gjøre akkurat som de vil. Jeg skrev at for meg virker det rart, og noe jeg ikke ville gjort selv. For jeg synes det er veldig merkelig å være særboere, spesielt om man er gift. Men for all del, folk gjør som de vil ;)

Jeg skrev at han pendlet. Inneforstått at folk kommer hjem når de har fri, og det er ofte da helger ;-). Jeg skrev også at vi bor 3 time unna hverandre i uken, så da trodde jeg ikke det var vanskelig å skjønne at man tar turen hjem når man ikke er på jobb. Pendling kan være så mangt, men med infoen jeg ga så skulle det ikke være så vanskelig.

Det at en av partnerene pendler er da ikke det samme som å være særboere.

Skrevet

Nei, jeg svarte på spørsmålet ditt. Hvorfor gifte seg om man er samboere.

Som var svar på hvorfor man gifter seg når den ene pendler. Ergo sammenlikningen ;:-)

Skrevet

Jeg skrev at han pendlet. Inneforstått at folk kommer hjem når de har fri, og det er ofte da helger ;-). Jeg skrev også at vi bor 3 time unna hverandre i uken, så da trodde jeg ikke det var vanskelig å skjønne at man tar turen hjem når man ikke er på jobb. Pendling kan være så mangt, men med infoen jeg ga så skulle det ikke være så vanskelig.

Det at en av partnerene pendler er da ikke det samme som å være særboere.

Så du bor i deres felles hus/leilighet, og han leier en hybel han bor på i ukedagene? Da er det jo greit.

Om dere har hver sin adresse og ikke noe felles hjem er dere særboere,

Skrevet

Så du bor i deres felles hus/leilighet, og han leier en hybel han bor på i ukedagene? Da er det jo greit.

Om dere har hver sin adresse og ikke noe felles hjem er dere særboere,

Hehe "er det greit" - så hyggelig at vi får lov da ;-). Og ja vi har felles adresse her i MITT hus (vi eier det ikke sammen), og han leier hybel ja.

Poenget mitt var som svar på at ja det går an å gifte seg selvom man ikke har bodd sammen. Vi har i løpet av disse 6 årene ikke bodd sammen, men han er her i helgene. På papiret har han samme adresse som meg og postadresse til hybelen sin. Han overnatter der fra mandag til fredag. I helgene er han her, og etter 6 år synes vi det funker så greit at vi velger å fortsette å gjøre det sånn. En win-win situasjon siden begge beholder våre godt likte jobber. Et eksempel på at det går an å gjøre noe litt utenom A4 også.

Skrevet

etter å ha lest kommentarene virker det som man må legge budsjette litt høyere en 60 om man ikke vil ha et spare bryllup. stemmer det tro? Er det maten og lokale de fleste pengene går til?

Gjest kiara_pusen
Skrevet

etter å ha lest kommentarene virker det som man må legge budsjette litt høyere en 60 om man ikke vil ha et spare bryllup. stemmer det tro? Er det maten og lokale de fleste pengene går til?

Nei, du kan få et kjempebryllup for 50` uten å spare på alle ting og ikke inkludere uvesentligheter som dyre gjestegaver og annet dill.

Arranger det bryllupet dere har råd til, ikke etter alle andre sin standard om hva som er lavbudsjett og ikke.

Lykke til. :)

• Liker 1
Skrevet

Giftet meg i sommer.

600 kroner for kjolen, like mye for undertøy.

1500 for hotellrom.

Han hadde dress fra før.

Piknik etterpå, alle hadde med seg noe av mat og drikke.

Middag ute på en restaurant- alle betalte selv.

Veldig veldig fin dag med 10 venner.

Anonym poster: c8d44b776894dbf8809b6c934bf6a9f1

Skrevet

Giftet meg i sommer.

600 kroner for kjolen, like mye for undertøy.

1500 for hotellrom.

Han hadde dress fra før.

Piknik etterpå, alle hadde med seg noe av mat og drikke.

Middag ute på en restaurant- alle betalte selv.

Veldig veldig fin dag med 10 venner.

Anonym poster: c8d44b776894dbf8809b6c934bf6a9f1

Høres koselig ut :)

Gjest GetOverIt
Skrevet (endret)

Nei, du kan få et kjempebryllup for 50` uten å spare på alle ting og ikke inkludere uvesentligheter som dyre gjestegaver og annet dill.

Vi har valgt å ha et litt dyrere bryllup, men vi har ikke noe uvesentlighetet som gjestegaver og annet dill ;)

Vi ønsker å servere god mat i et flott lokale, og med drikkevarer til blir dette mye penger. Har også valgt å bruke en del på kjole og dress.

Så ikke si at de som bruker mye bare har dill.

Endret av GetOverIt
Skrevet

Der jeg kommer fra er ikke gjestegaver regnet som noe "dill", men en lang og hyggelig tradisjon.

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Vi har valgt å ha et litt dyrere bryllup, men vi har ikke noe uvesentlighetet som gjestegaver og annet dill ;)

Vi ønsker å servere god mat i et flott lokale, og med drikkevarer til blir dette mye penger. Har også valgt å bruke en del på kjole og dress.

Så ikke si at de som bruker mye bare har dill.

Det var et eksempel på enkle ting som gjør at bryllup blir dyrt. Ikke ment til deg eller andre personlig, dere planlegger det bryllupet dere har råd til, vi gjør det samme ift vår økonomi.

Jeg personlig synes det blir i overkant når man tror at det er en automatikk i et budsjett på 50 000,- og at det må spares på absolutt alt. Det er en nedverdigende holdning til de som ikke har anledning til å bruke gjennomsnittet som er 80 000,- ifølge meg, kanskje opp mot 130 000,- ifølge andre. Det har med prioriteringer om hva som er viktig, og jeg er sikker på at det ikke størrelsen på budsjettet som avgjør rausheten, men holdningen man har til å være vertskap som brudepar og fokus også på sine gjester.

Du får fri bar, god mat og nok mat til alle, fin kjole og dress uten å måtte spare i årevis eller setter seg i gjeld i etterkant. Det er automatikken om at bryllup må koste så og så mye for å være bra nok, det er etter min mening feil.

Det må dessuten være lov å si at bryllupsplanlegging har gått over stokk og stein ift hva feks våre foreldre er/var vant til.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Der jeg kommer fra er ikke gjestegaver regnet som noe "dill", men en lang og hyggelig tradisjon.

Hos oss er det overhodet ikke en tradisjon, det er etter flere i min krets en tåpelighet som ikke passer inn, på samme måte som barn får godteripose når de reiser fra bursdag. Jeg er vant til at godteri og snacks er mens gjestene er der - ikke etterpå. Hver sine tradisjoner og holdninger, viktig at man tar vare og kan stå for sine egne, ikke ta alt alle andre har som sitt.

Derfor mener jeg det for vår del er unødvendig dill, på samme måte som jeg mener matchende do-kurver er dill. Vi har en kurv for ting og tang i vårt reserverte mobile toalett. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...