Gå til innhold

Hvordan er lovene rundt at huseier setter opp husleien? Har bare bodd her siden juni..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev i dag om at huseier setter opp husleien med 500 fra januar. Jeg flyttet inn i juni, og husleien er litt dyrere enn enn lignede leiligheter i området.

Er dette rett da? Er det ikke noen regler på at jeg må ha bodd her så og så lenge før de kan sette opp leia?

Dårlig tidspunkt dette her, er i ei knipa økonomisk og har virkelig ikke råd til 500 kr mer i mnd:/

Anonym poster: d67cb24c56745b652fbae7496e4dc3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleieloven. Du finner den på lovdata.

Anonym poster: c001328141571b629ff079d1b142aa2f

Skrevet

Her står dette:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Skrevet

Som det følger av paragrafen over: Nei, huseier kan IKKE sett opp husleien med 500 kr i januar, han kan faktisk ikke sette opp husleien med 1 krone en gang.

Det eneste han har adgang til, er å sette opp husleien etter konsumprisindeksen, og det har han ikke lov til før du har bodd der ett år. Hvis kontrakten går fra 1. juni 2011, så har han lov til å sette opp husleien fra 1.juni 2012, og da bare gjerne med 2-3% økning (konsumprisindeksen).

Hvis han krangler på dette, har han ikke noenting han skulle ha sagt. Han må forholde seg til det som står i husleieloven, og han har ikke engang lov til å øke leien hvis du sier ja til det. Dette er fordi at husleieloven sier at det ikke kan avtales betingelser som er dårligere for leier, enn det som står i loven. Les gjerne loven.

Det er utrolig hva visse utleiere prøver seg på altså..

• Liker 1
Skrevet

Som de andre her sier, dette har utleier ikke lov til. Dersom han ikke gir seg kan du kontakte Leieboerforeningen. De kan gi deg råd om hvordan du bør gå fram overfor utleier.

Skrevet

Dette prøvde min huseier på også, han ville øke leien med 200 kr. Jeg sa det skjer ikke, og viste til KPI og husleieloven. Han bare lo og sa at det var helt greit, for den hadde økt ganske mye uansett. Jeg sa vi får se, og da jeg hadde bodd der ett år (han prøvde seg etter ca 7 mnd), begynte jeg å betale 50 kr mer i mnd, som tilsvarte ca økningen i KPI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...