AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Jeg er ei jente på 30 år, og ganske fersk singel etter å ha avsluttet et voldelig og drenerende forhold som varte i tre år. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle havne i den situasjonen, og jeg pleide å være en av dem som ikke hadde noen forståelse for hvorfor det er så vanskelig for kvinner å gå fra menn som behandler dem dårlig. Jeg har innsett at jeg tydeligvis lider av dørmattesyndromet.. Jeg er vokst opp i et hjem der jeg ikke fikk noe omsorg. Jeg trodde jeg hadde klart meg fint. Jeg vil selv påstå jeg er veldig snill og omtenksom. Jeg er ærlig og åpen, lett å bli kjent med selv om jeg også er sjenert og beskjeden. Og selv om jeg er beskjeden så sier jeg alltid ifra hvis jeg mener jeg selv eller noen andre blir dårlig behandlet.. Men jeg kjenner jo innerst inne at oppveksten har gjort at jeg ikke har bygget opp noe selvfølelse. Etter bare et par måneder begynte eksen min å vise dårlige sider og oppførte seg veldig dårlig mot meg. Jeg er vant til å kunne si fra, men hver gang jeg sa ifra i dette forholdet klarte han alltid å vri situasjonen til å handle om meg. Jeg gikk alltid fra en konfrontasjon og følte at det var jeg som var urimelig, og det var ikke måte på hvor fæl jeg var. Han var utro på guttetur, og da var jeg så nedbrutt at konfrontasjonen endte med at jeg følte jeg overreagerte og var urimelig mot han. Jeg VISSTE jo inni meg at dette var galt og følelsene splittet meg sånn at jeg til slutt ble veldig sint. Jeg ble mer pågående når jeg tok opp ting eller etterspurte sannheter, og dersom han var svar skyldig ble han voldelig. Nå er jeg ferdig med forholdet, og føler jeg kommer ut av det styrket. Jeg kjenner meg selv bedre enn noen gang og jeg vet veldig godt hvordan jeg havnet der.. Jeg er klar til å møte en ny mann, men jeg er veldig redd både oppveksten og det at mitt forrige forhold sansynlig vil prege meg en viss grad, og at dette vil skremme vekk menn. Er redd menn vil tenke at jeg er "en sånn der stakkars håpløs dame som liker å bli slengt litt rundt".. Anonym poster: e3b02665c330a6c920ee64458dd331fd
Blackpuma Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Gi det litt tid, du må for all del ikke føle skam/skyld for din barndom og ditt forrige forhold. Du må se etter en flott mann som klarer å se styrken i deg etter hva du har kommet deg gjennom. Vær utrolig forsiktig med hvilke type menn du møter, og bruk tid. Du trenger ikke å avsløre meget personlige detaljer før dere har blitt litt trygge på hverandre, men du kan jo være ærlig på at du trenger litt tid siden du har opplevd en del tillitsbrudd hele livet, og alltid har blitt sviktet av de du stoler mest på, uten å gå inn i detaljer. Jeg er litt i samme situasjon, om enn litt yngre. Jeg har skammet meg masse, masse over barndommen min, og har tenkt lenge at det vil ødelegge for alle relasjoner i framtiden. Jeg har også vært i et forhold hvor jeg var overdrevent usikker og manipulerende i mine tenår, og der han var utro og utrygg hele veien. Dette har jeg også skammet meg veldig over i ettertid, selv om jeg skjønner hvorfor ting ble som de ble. Det er klart alt dette har ødelagt enkelte relasjoner, men de relasjonene jeg sitter igjen med nå er veldig nære, fine og ekte. De som er verdt noe vil bli igjen. (bare vær flink med å prøve å komme deg opp fra det, en barndom og et forhold definerer ikke deg, det er det du som gjør. ikke bli et offer, selv om det er enkleste motstandsvei. jeg har en mor som har tatt offerrollen, og hun har endt opp med dårlige menn igjen og igjen og igjen. tenkte bare å nevne dette i et parantes) 2
Steinar40 Skrevet 10. november 2012 #3 Skrevet 10. november 2012 Det som bekymrer menn er hvis du fortsatt har relasjoner til en eller flere ekser. Og altså ikke det at du har hatt vett nok til å kvitte deg med han for godt. Fortiden din er forøvrig ikke noe du trenger å legge ut om i utgangspunktet. Det en seriøs mann ønsker å finne ut av er hva du har å bidra med av gode egenskaper.
Nettinettet Skrevet 10. november 2012 #4 Skrevet 10. november 2012 Fortiden din skaper kun problemer for deg hvis du ikke er ferdig med den og har vokst på den. Alle kan bli skremt av ting i fortiden som kan skape ubalanse hos mennesker, og det finnes mennesker der ute som ikke ønsker å treffe noen som har ting som kan gi vonde tanker og usikkerhet innimellom. Du er den du er, fortiden din er det den er, og når du eier begge disse tingene vil du ikke se på det som en trussel til kjærlighetslivet, men heller en styrke. For den mannen som ser deg når du har det bra med deg selv, vil se på fortiden din som den styrken av overlevelse og kunnskap den egentlig er Ta tiden til hjelp, og jobb med frykten og usikkerheten din. Det var det som gjorde meg klar for kjærligheten igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #5 Skrevet 10. november 2012 Fint at du har fått innsikt i hvorfor det ikke er lett å gå fra slike forhold. Altfor mange som har kyniske holdninger i forhold til dette og mange andre ting, før de plutselig sitter i driten selv. Dersom en mann ikke kan takle fortiden din TS, så er han ikke mannen for deg. Det er slik du må tenke. Hvorfor skulle ikke du fortjene en mann som kan ta deg for den du er, og ha respekt og forståelse for hvorfor ting ble som de ble? Slike menn finnes. Til slutt vil jeg si: Pass deg for å ikke finne en lignende fyr som du hadde. Det er så klassisk - gå fra den ene alkoholikeren til den andre. Gå gjerne til psykolog for å bryte mønsteret og for å jobbe med deg selv og din fortid. Anonym poster: 53912406c63587b578e2ca4931b78fc8 1
Gjest Romi Skrevet 10. november 2012 #6 Skrevet 10. november 2012 Jeg synes ikke du trenger å nevne at du har vært i et voldelig forhold før det har gått en tid. Du har rett til å starte med blanke ark. Så jeg synes du godt kan være en stund i et nytt forhold før du forteller at du har vært i et voldelig forhold. Og da kan du også presisere at du har forandret deg, og aldri ville funnet deg i noe sånt den dag i dag.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Ikke vær redd for om de vil flykte om de ikke tåler å høre om din fortid, det er en viktig del og hvorfor du reagerer som du gjør. Jeg ville blitt rørt og sikkert blitt mer glad i deg og tatt vare på deg. Men nå er jeg en person som bryrmeg om andre og vil at de skal ha det bra. Anonym poster: 982904e705d2ed92628ca0d1dc7dfaba
Nettinettet Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Ikke vær redd for om de vil flykte om de ikke tåler å høre om din fortid, det er en viktig del og hvorfor du reagerer som du gjør. Jeg ville blitt rørt og sikkert blitt mer glad i deg og tatt vare på deg. Men nå er jeg en person som bryrmeg om andre og vil at de skal ha det bra. Anonym poster: 982904e705d2ed92628ca0d1dc7dfaba Veldig enig i dette over her, og det viser hvor forskjellige vi er og hvor bevisst du må være når du skal velge en partner. Når du føler at du ikke kan være deg selv og dele alle tanker du har, så er du ikke med den rette. Du trenger en partner som har forståelse for hva du har vært gjennom og som ikke ser på deg som et svakt menneske pga det, men ser styrken i det. Du trenger trygghet og forståelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå