Gå til innhold

"Funksjonshemmede syter fælt"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du sjekket at det er belegg for det du her sier?

Jeg har jobbet ved den lokale frivillighetssentralen i flere år og vi var utrolig glade for hvert minste bidrag fra folk. Det trenges alle mulige slags mennesker til alle tider.

Ja, det har jeg sjekket, da jeg har vært i den situasjonen selv!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Og da er vi igjen tilbake til at han har fått ressurser tilgjengelig, slik at han kan ta utdanning og jobb.

Jeg har stor respekt for det han har oppnådd, jeg har mindre respekt for måten han ser på andre handikappede på.

Hvordan ser han på andre handicappede?

Skrevet

Vel, du sier at folk ønsker betalt arbeid. Betaling får de fra staten og har man en viss restarbeidsevne så er det alltids arbeid man kan gjøre. Derfor skrev jeg frivillig arbeid.

Viss dei har betalt arbeid, får dei jo ikkje pengar frå staten. Folk ynskjer jo tene sine eigne pengar. Og som regel er jobb betre betalt enn uføretrygd ;)

Frivillig arbeid er noko alle uføre med ein viss arbeidsevne burde prøve å gjøre, for å få litt innhald i livet/føle at dei bidrar. Men som sagt - dei fleste ynskjer nok ein betalt jobb der dei tener eigne pengar, framfor trygd og frivilleg arbeid. Betalt arbeid er som sagt diverre vanskeleg å få for funksjonshemma, og ikkje alltid lett å utføre frivilleg arbeid heller (sidan dei som i arbeidslivet er avhengig av stabil arbeidskraft også i frivilleg arbeid).

• Liker 1
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Ja, det har jeg sjekket, da jeg har vært i den situasjonen selv!

Lurer veldig på hvem du har vært i kontakt med. Jeg har til dags dato aldri opplevd at vi har avvist noen som ønsket å bidra frivillig.

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Viss dei har betalt arbeid, får dei jo ikkje pengar frå staten. Folk ynskjer jo tene sine eigne pengar. Og som regel er jobb betre betalt enn uføretrygd ;)

Frivillig arbeid er noko alle uføre med ein viss arbeidsevne burde prøve å gjøre, for å få litt innhald i livet/føle at dei bidrar. Men som sagt - dei fleste ynskjer nok ein betalt jobb der dei tener eigne pengar, framfor trygd og frivilleg arbeid. Betalt arbeid er som sagt diverre vanskeleg å få for funksjonshemma, og ikkje alltid lett å utføre frivilleg arbeid heller (sidan dei som i arbeidslivet er avhengig av stabil arbeidskraft også i frivilleg arbeid).

Det er snakk om folk med restarbeidsevne. Altså folk som er istand til å jobbe litt selvom de er uføretrygdet.

Hvis man er istand til å jobbe, men ikke får jobb så mener jeg at man i det minste bør bidra med frivillig arbeid - ihvertfall til det dukker opp en passe jobb man kan klare.

Skrevet

Hvordan ser han på andre handicappede?

Vi kan jo ta utgangspunkt i artikkelen som var utgangspunktet for denne tråden, der han mener at andre funksjonshemmede syter for mye?

Eller tidligere kommentarer om at enkelte "uføretrygder seg for småting"?

• Liker 1
Skrevet

Lurer veldig på hvem du har vært i kontakt med. Jeg har til dags dato aldri opplevd at vi har avvist noen som ønsket å bidra frivillig.

Jeg ønsker ikke henge ut enkeltorganisasjoner, men svaret var at med de fysiske begrensningene jeg hadde, og også at min hjelp ville være uregelmessig, ville føre til en ekstrabelastning for de andre frivillige.

Så de takket for tilbudet, men valgte å avslå.

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Vi kan jo ta utgangspunkt i artikkelen som var utgangspunktet for denne tråden, der han mener at andre funksjonshemmede syter for mye?

Eller tidligere kommentarer om at enkelte "uføretrygder seg for småting"?

Ja, han mener at mange funksjonshemmede klager for mye. Han mener at NAV-ansatte må endre sin fremgangsmåte og istedet for at folk skal si hva de vil at NAV skal bistå med så skal NAV-ansatte spør: "Hva kan du bidra med?". Han mener at vi skal fokuserer på det vi faktisk kan bidra med og ikke det vi IKKE kan bidra med. Ser du virkelig ikke forskjellen? Han mener at så lenge man har en viss restarbeidsevne så kan man bidra på et vis. Samfunnets innstilling er feil - og jeg er enig.

Han ville heller ikke være med å gå i Stolthetsparaden sammen med andre funksjonshemmede. Fordi han ikke ønsker å la funksjonshemmingen definere ham som person.Han sier at han er stolt av seg selv som person; men ikke av selve funksjonsnedsettelsen. Det er en viss forskjell der.

Skrevet

Ja, han mener at mange funksjonshemmede klager for mye. Han mener at NAV-ansatte må endre sin fremgangsmåte og istedet for at folk skal si hva de vil at NAV skal bistå med så skal NAV-ansatte spør: "Hva kan du bidra med?". Han mener at vi skal fokuserer på det vi faktisk kan bidra med og ikke det vi IKKE kan bidra med. Ser du virkelig ikke forskjellen? Han mener at så lenge man har en viss restarbeidsevne så kan man bidra på et vis. Samfunnets innstilling er feil - og jeg er enig.

Han ville heller ikke være med å gå i Stolthetsparaden sammen med andre funksjonshemmede. Fordi han ikke ønsker å la funksjonshemmingen definere ham som person.Han sier at han er stolt av seg selv som person; men ikke av selve funksjonsnedsettelsen. Det er en viss forskjell der.

Jo, jeg ser forskjellen, og jeg mener også at de som har mulighet til å gjøre en innsats også skal ha muligheten til det.

Men, som jeg har sagt flere ganger i andre tråder med samme tema, det hjelper lite når de ikke "får lov".

(Når ingen ønsker å motta hjelpen de uføre tilbyr)

Da er det ikke de uføre som er problemet, men arbeidsgivere/organisasjonene som ikke ønsker å benytte seg av deres kunnskap/innsats.

(Noe Torstein selv har erfart da han søkte jobb som lærer)

• Liker 1
Skrevet

Men så er det stor forskjell på en multihandicappet mann som ble spådd kun et par års levetid og en som egentlig er funksjonsfrisk, men har litt vondt i ryggen eller armen til tider. Det han gjør er eksepsjonelt og sjeldent ... og det står utrolig stor respekt av ham og måten hans foreldre har oppdratt ham på.

Nå er det vel ikke de som egentlig er funksjonsfriske men som har litt vondt i ryggen eller armen til tider han omtaler i reportasjen det vises til i tråden her heller vil jeg tippe, det er andre som faktisk ER funksjonshemmede.

Men det ER ikke alle funksjonshemmede som har hjelpere, det kommer helt an på både foreldre, kommune de bor i, initiativ selv og økonomisk hjelp. Han har folk som hjelper seg, og kan gjøre ting som er helt fantastisk at han kan. Han burde heller være glad for de mulighetene han får pga hjelpen han får, en å henge ut andre som ikke får den hjelpen de trenger og som derfor "klager" for at ting skal bli tilrettelagt.

Han er eksepsjonell ja! Det gir ikke grunn til å disse andre som bare er vanlige men med handikap som gjør at siden di IKKE har hjelpere til å hjelpe dem, så opplever de hindringer i hverdagen pga at ting ikke er tilrettelagt.

La meg si det sånn, dersom en i rullestol, som stort sett klarer seg selv dersom det er ramper og slikt tilstede, og dermed ikke har en hær med hjelpere rundt seg, ikke kommer seg på butikken fordi det ikke er rampe der.

Har man hjelper(e) med seg, kan man få hjelp der man møter hindringer, har man ikke en like stor funksjonsheming, så har man kanskje ikke det og må klare seg selv. DA møter man problemer som kan gjøre at man kanskje klager litt.

• Liker 1
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet (endret)

Nå er det vel ikke de som egentlig er funksjonsfriske men som har litt vondt i ryggen eller armen til tider han omtaler i reportasjen det vises til i tråden her heller vil jeg tippe, det er andre som faktisk ER funksjonshemmede.

Men det ER ikke alle funksjonshemmede som har hjelpere, det kommer helt an på både foreldre, kommune de bor i, initiativ selv og økonomisk hjelp. Han har folk som hjelper seg, og kan gjøre ting som er helt fantastisk at han kan. Han burde heller være glad for de mulighetene han får pga hjelpen han får, en å henge ut andre som ikke får den hjelpen de trenger og som derfor "klager" for at ting skal bli tilrettelagt.

Han er eksepsjonell ja! Det gir ikke grunn til å disse andre som bare er vanlige men med handikap som gjør at siden di IKKE har hjelpere til å hjelpe dem, så opplever de hindringer i hverdagen pga at ting ikke er tilrettelagt.

La meg si det sånn, dersom en i rullestol, som stort sett klarer seg selv dersom det er ramper og slikt tilstede, og dermed ikke har en hær med hjelpere rundt seg, ikke kommer seg på butikken fordi det ikke er rampe der.

Har man hjelper(e) med seg, kan man få hjelp der man møter hindringer, har man ikke en like stor funksjonsheming, så har man kanskje ikke det og må klare seg selv. DA møter man problemer som kan gjøre at man kanskje klager litt.

Torstein er 1,50 høy, veier 17 kilo og triller rundt i liggestolen sin.

Han er lært opp til å bli en fighter, men han flyttet på hybel for seg selv som 16-åring så det er klart at han må ha hatt hjelp på veien. Bare det å sitte er umulig for ham, så det sier seg selv at han trenger mer hjelp enn de fleste andre både funksjonsfriske og funksjonshemmede. Han har en medfødt muskelsykdom som tar livet av ham sakte men sikkert og det er ikke noe lys i tunnellen. Nettopp derfor tror jeg han blir provosert av folk som syter og klager, hans egne fremtidsutsikter er dystrere enn for de aller fleste.

Det hadde vært langt dyrere for samfunnet om han hadde blitt plassert på institusjon som de fleste med så alvorlige handicap. Istedet så står han på og bidrar til fellesskapet - fantastisk og jeg gleder meg til å se ham i Dokument 2. Vi har alle godt av å se slike programmer.

Endret av Sophie Magdalene
  • Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Torstein gjør en kjempe jobb for alle funksjonshememde! Han viser at alle er individer og at selvom han er svært liten og på mange måter svært syk så kan han fortsatt være en drittsekk innvendig. - Med andre ord, ikke døm boka på hårene, putt skjegget i postkassen og aldri si aldri. Aldri.

• Liker 3
Skrevet

Tenk om alle syke og funksjonshemmede hadde fått like mye hjelp og tilrettelegging som Torstein?! DET hadde vært bra det!

Anonym poster: c630724235f4c1b089864f645e7c2179

• Liker 3
Skrevet

Tenk om alle syke og funksjonshemmede hadde fått like mye hjelp og tilrettelegging som Torstein?! DET hadde vært bra det!

Anonym poster: c630724235f4c1b089864f645e7c2179

Kjenner du til mange like handicappede som ham som ikke får hjelp?

Min mann jobbet med multihandicappede barn og voksne i mange år og samtlige får utrolig mye økonomisk og praktisk hjelp.

Hjelp i huset, gratis bolig, gratis taxi, tilrettelagt arbeid, tilrettelagt skole og studier ... jeg forstår ikke helt hvem det er som ikke får hjelp i dagens Norge?

Jeg har en datter som har slitt med rusproblemer i årevis. Hjelpen vi har fått er utrolig, fantastisk, jeg er bare takknemlig for all hjelp og støtte de årene det stod på som verst. Til og med i ettertid har vi støtte og hjelp.

Lurer litt på hvem de er alle de som ikke får nødvendig hjelp for å fungere i samfunnet?

Anonym poster: 29e3fe516d2e5425ed55b7901b8a3068

Skrevet

Første inntrykket jeg har av deg,er at du er litt snerver i dine ytringer. Jeg ER handikappet,men jeg ble avvist av frivillighetsentralen her jeg bor.Hvorfor? Jo fordi jeg kan ikke med 100% sikkerhet si jeg møter opp den dagen som avtalt.

Jeg har jobbet med Nav,funnet arbeidplasser som vil gjerne ha min arbeidskraft.Problemet er tilrettelegging når du ikke kan jobbe standard 08-16 Noen dager er jeg mest funksjonell kl. 02.30 om natten,andre ganger kl. 17.

I Nav har de store mentale sperrer av og til når det gjelder å tenke utenfor boksen. Jeg har ingen problemer med å få en jobb,kun å beholde den.Hvem vil ansette en person som du aldri vet om dukker opp? De fleste kjedlige jobber (ala registrering av navn-adresser osv. til en kleskatalog f.eks) kan gjøres når det passer personen,men ikke mange bedrifter synes slikt er ok. Og NAV setter seg helt på beina.

Nå er jeg i dag så ufør at jeg hadde ikke klart dette i perider heller.

Til ab over meg :

Hjelp i huset er fint det. Men ikke alle får slikt.

Jeg har søkt og fått avslag.NAV mener mannen kan gjøre dette,vaske hus,ta vare på unger,handle, lage middag og være min sykepleier osv osv osv. Det er ikke riktig at han skal ta alle jobbene på topp av sin fulldagsjobb. Han er utslitt som alle andre og trenger litt ro.Han har også sykdom i med kroppen,men klarer å gå på jobb. Jeg krever ikke full husvask,men kanskje hjelp til å vaske gulver og slike ting et par ganger i året.

Gratis taxi er det ikke alle som får.

Fra NAV : Du fåkke TT kort du før en anna har daua! (oversatt: Jeg får altså ikke TT kort før et annet menske med TT kort er død) Samt at jeg er jo ufør og trenger ikke gå ut! Slå den!

Det er mye i vårt samfunn som er fantastisk flott og det er godt å lese når de som behøver hjelp får dette.Men ikke glem at dette varierer fra sted til sted,person til person. Noen kommuner har ikke råd til noen ting og da er det brukere som sliter.

Funksjonshemning og sykdom kan være så forskjellig.Å sitte i rullestol behøver ikke bety at personen har smerter.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som sier at ikke Torstein klarer seg fantastisk, og jeg kjenner faktisk og har jobbet med en i akkurat samme situasjon som ham som også gjorde så fantastiske ting. Forskjellen på Torstein og ham jeg jobbet med og kjenner, er at han forstår at andre kan ha det vanskelig også, og ser det ikke som klaging fordi andre som ikke har folk rundt seg til å hjelpe faktisk jobber for å få ett tilrettelagt samfunn!!

Jeg kan synes han gjør fantastiske ting, men det betyr ikke at jeg synes han har rett til å dømme andre som ikke har en like alvorlig situasjon som ham, og å mene at de bare skal finne seg i å ikke komme seg på butikken eller på bussen, fordi han klarer å studere.

HAN får hjelp når han trenger det! DET er knallbra og skulle bare mangle. Men han burde se at andre som ikke trenger DET, faktisk er langt mer avhengig av ett samfunn rundt som er tilrettelagt at de klarer ting sjøl.

Skrevet

Klart det er vanskeleg å få

Kjenner du til mange like handicappede som ham som ikke får hjelp?

Min mann jobbet med multihandicappede barn og voksne i mange år og samtlige får utrolig mye økonomisk og praktisk hjelp.

Hjelp i huset, gratis bolig, gratis taxi, tilrettelagt arbeid, tilrettelagt skole og studier ... jeg forstår ikke helt hvem det er som ikke får hjelp i dagens Norge?

Jeg har en datter som har slitt med rusproblemer i årevis. Hjelpen vi har fått er utrolig, fantastisk, jeg er bare takknemlig for all hjelp og støtte de årene det stod på som verst. Til og med i ettertid har vi støtte og hjelp.

Lurer litt på hvem de er alle de som ikke får nødvendig hjelp for å fungere i samfunnet?

Dei er ganske mange.

Det er vanskeleg å få hjelpemiddel ein treng i heimen/for å klare seg i kvardagen, og det er vanskeleg å få seg jobb/tilrettelegging på jobben.

• Liker 1
Skrevet

Klart det er vanskeleg å få

Dei er ganske mange.

Det er vanskeleg å få hjelpemiddel ein treng i heimen/for å klare seg i kvardagen, og det er vanskeleg å få seg jobb/tilrettelegging på jobben.

Sier du det? Og alle har prøvd uten å få gjennomslag?

Det er faktisk stadfestet rett til tilrettelegging av arbeid for funksjonshemmede i arbeidsmiljøloven.

Og Hjelpemiddelsentralen har hjelpemidler til alle som ikke klarer å fungere i eget hjem. Jeg har mer opplevd problemer med å få fjernet alle hjelpemidlene når den funksjonshemmede havner på hjem eller på sykehus - enn å få dette i hus. Jeg fatter rett og slett ikke hvor dere bor dere som opplever å ikke få hjelpemidler som trengs for å fungere i eget hjem.

Skrevet

Sier du det? Og alle har prøvd uten å få gjennomslag?

Det er faktisk stadfestet rett til tilrettelegging av arbeid for funksjonshemmede i arbeidsmiljøloven.

Og Hjelpemiddelsentralen har hjelpemidler til alle som ikke klarer å fungere i eget hjem. Jeg har mer opplevd problemer med å få fjernet alle hjelpemidlene når den funksjonshemmede havner på hjem eller på sykehus - enn å få dette i hus. Jeg fatter rett og slett ikke hvor dere bor dere som opplever å ikke få hjelpemidler som trengs for å fungere i eget hjem.

Å ha rett til noko er ikkje det same som at det er enkelt å få det. Det er søknadar, dokumenterering (mangelfull dokumentering, ny søknad), avslag, rot i papirer, telefonsamtalar (eller helst det å prøve å ringe - kan jo ta dagar berre det), hjelpemidlet ein skal få er ikkje det riktige likevel, sende tilbake, få nytt, vekesvis før det vert installert, folk som ikkje svarar på telefon... Eg kunne holdt på ganske lenge.

Skrevet

Kanskje litt utenfor tema, men vil bare poengtere at Stolthetsparaden handler IKKE om å være stolt av sin funksjonsnedsettelse, men først og fremst å bli sett, akseptert og integrert i det øvrige samfunnet, som den man er. Det handler selvfølgelig om å være stolt av seg selv, men altså ikke stolt over sin funksjonsnedsettelse. Stor forskjell der!

Har selv deltatt ved en anledning, og jeg oppfattet også fra de andre deltakerne, at det handlet om å være stolt over seg selv, og ja, det er ikke til å stikke under en stol at funksjonsnedsettelsen er en del av den man er, i større eller mindre grad, om man vil det selv eller ei. Derfor kan jeg godt skjønne at noen oppfatter det som om man er stolt av selve funksjonsnedsettelsen, men dette er altså ikke hensikten med Stolthetsparaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...