Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da kirken forsvant (jeg mener ikke fysisk) håpet mange av oss at det var et skritt framover for innsikt og erkjennelse.

De siste tiårenes utvikling ser ut til å peke i retning av at summen av menneskers religioner øker ettersom opplysningsgraden faller.

I 2012 har vi hjemsøkte hus, utenomjordiske besøk i badstuen og fanatisk troende ateister.

I dette sammensuriet; hvem er den største nissen? Den som tror at en avdød bestefar tar oppvasken, eller den som bruker kvantefysikk til å motbevise at bestefedre kunne vaske opp i det hele tatt?

Endret av Athos
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bruker fakta er aldri de største nissene.

• Liker 2
Skrevet

De som kun har tro på fakta, og ikke er åpen for noe annet verden har å tilby - det er de som er de største nissene.

Filosofene lenge leve

Anonym poster: a6d85e7a427e3aaa63b856bba8214bc6

• Liker 1
Skrevet

Dersom du tenker at filosofi går ut på å være overtroisk, så er det vel du som er den aller største nissen.

• Liker 5
Skrevet

De som bruker fakta er aldri de største nissene.

Fakta hevder de vel å ha alle sammen, og graden av nissethet øker vel med hvor sikker man er på det man mener man vet, enten man er pave eller professor.

Skrevet

Fakta kan bevises. Ellers er det tro.

• Liker 2
Skrevet

Eit filosofisk spørsmål er jo faktisk om det i det heile tatt finnest "fakta" ;)

• Liker 1
Skrevet

Ja, og da blir det jo diskusjon rundt dette. Det blir ikke påstander, det blir ikke noe jeg har rett og du tar feil, det blir ikke noe "men så lenge jeg føler at jeg ser avdøde onkel Gustav gå opp trappen så har jeg rett".

• Liker 1
Skrevet

Ja, og da blir det jo diskusjon rundt dette. Det blir ikke påstander, det blir ikke noe jeg har rett og du tar feil, det blir ikke noe "men så lenge jeg føler at jeg ser avdøde onkel Gustav gå opp trappen så har jeg rett".

Hehe, det var ikkje akkurat det eg meinte.

Men om det finnest noko som er heilt sant for alle, er jo eit filosofisk spørsmål. Mange filosofar jobbar jo på den måten at dei prøver å finne nokre få, universelle, sanningar, for så å byggje vidare på desse. Og kva som verkeleg er sant, er dei jo alle usamde om ;)

Skrevet

At det er noe som et helt sant for alle er jo også noe som kan bevises. F.eks. jeg puster, ergo er jeg i live. Dersom man skal komme med filosofiske betraktninger rundt hva det er å leve, om man egentlig lever eller man bare tror det, så er det bare jatta jatta og fremdeles ingen fakta. Ergo bare tro.

Skrevet

Fakta kan bevises. Ellers er det tro.

Hvordan beviser man fakta?

Skrevet

At det er noe som et helt sant for alle er jo også noe som kan bevises. F.eks. jeg puster, ergo er jeg i live. Dersom man skal komme med filosofiske betraktninger rundt hva det er å leve, om man egentlig lever eller man bare tror det, så er det bare jatta jatta og fremdeles ingen fakta. Ergo bare tro.

Men kva er eigentleg fakta, og korleis provar me eit faktum? Eigentleg?

Om me eigentleg lev eller ikkje, er jo eit spørsmål mange filosofar har brukt tid på.

• Liker 1
Skrevet

Fanatikere som mener de sitter på den eneste sannheten, og som forsøker å latterliggjøre og sable ned "de andre" med denne sannheten, ser jeg på som de største nissene.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan beviser man fakta?

Vitenskaplig sett så verifiserer man en hypotese.

Skrevet

Men kva er eigentleg fakta, og korleis provar me eit faktum? Eigentleg?

Om me eigentleg lev eller ikkje, er jo eit spørsmål mange filosofar har brukt tid på.

Dersom en filosof, eller en nisse, sier at mennesker ikke lever, så er det tro. De kan ikke bevise dette.

Skrevet

Vitenskaplig sett så verifiserer man en hypotese.

Men verifisering og bevis er da virkelig to forskjellige ting?

Skrevet

Dersom en filosof, eller en nisse, sier at mennesker ikke lever, så er det tro. De kan ikke bevise dette.

Kan man bevise det motsatte da?

Skrevet

Men om de nå påstår at et subjektivt menneskeskapt abstrakt konsept er en ting med form, temperatur, bevegelser, utstrekning, farge og andre karakeristika forbeholdt ting, og fører "bevis" for dette med en kalkulator, er dette fakta for deg da?

Gjest Badebuksa
Skrevet

Den største nissen..

Det er vel han som aldri skifter mening selvom han får slengt bevis opp i trynet.

Eller kanskje han som tror han vet alt i verden med sikkerhet. Og ikke er åpen for noenting.

Det sikreste er vel å jatte med og være enig i alt og ingenting ;)

• Liker 1
Skrevet

Den største nissen..

Det er vel han som aldri skifter mening selvom han får slengt bevis opp i trynet.

Eller kanskje han som tror han vet alt i verden med sikkerhet. Og ikke er åpen for noenting.

Det sikreste er vel å jatte med og være enig i alt og ingenting ;)

Og igjen lurer jeg på hva et "bevis" er for noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...