Gjest imli Skrevet 10. november 2012 #21 Skrevet 10. november 2012 Mine får pakkekalender i år - dei er 3 og 4. Det kjem berre til å verte småting - er ikkje for å gje ein julegåve kvar dag... I helgene kan dei jo t.d få ein liten godteriting i kalenderen, dei andre dagane noko anna småtteri.
Corine Skrevet 10. november 2012 #22 Skrevet 10. november 2012 Våre barn på 3 og 5 får ikke pakkekalender. Jeg har ikke helt sansen for det, og ønsker at pakker skal være forbeholdt julaften og bursdager. Ungene har nok "ting" som det er. Bruker kalenderen jeg hadde som barn. Det er en "plakat" med vinterlandskap som vi henger på veggen. I et skrin ligger 24 små konvolutter med en figur i hver. Disse festes på plakaten hver dag. Til slutt blir det et flott vinterbilde med nisser, juletrær osv. Kjempekoselig. 2
^^Belle^^ Skrevet 10. november 2012 #23 Skrevet 10. november 2012 Jenta vår på halvannet får ikke pakkekalender i år, men til neste år skal hun få. Jeg er selv vokst opp med pakkekalender og har veldig gjerne lyst å føre tradisjonen videre. Jeg har til og med en ferdig brodert kalender liggende, men i år har jeg mer enn nok med å være gravid, gressenke og julegaveshopper.
Citrus Skrevet 10. november 2012 #24 Skrevet 10. november 2012 Vår hadde pakkekalender da han var 15 mnd og det var stor stas. Våknet med et smil hver morgen og sa "juuuuul, åpne pakke!!", så synger vi "i dag er det 1.desember, det er 1.desember i dag" mens vi går ut til kalenderen og henter pakke. Var også veldig opptatt av tingene han fikk i kalenderen og husker hvilke ting som er fra kalender. Hadde bare godteri på lørdager, småting ellers som små bøker fra Nille, fargeblyant, sokker, hansker, tannbørste osv. Later som om pakkene er fra nissen da, for det synes han er så stas. Jeg syntes i alle fall det gjør adventstiden veldig koselig, skal sies at jeg alltid har hatt pakkekalender selv fra jeg var svært liten og det hører liksom med. Så får jeg bare akseptere at nå er det barna som får og ikke jeg... (selv om mannen alltid har dukket opp med en kinder kalender eller lignende til meg som trøst til barnslige, julete meg)
pusla Skrevet 10. november 2012 #25 Skrevet 10. november 2012 Vi hadde tenkt å droppe kalender i år til toåringen vår, men så ble jeg tipsa om de julesangkortene til SingSang. Så da blir det et kort hver dag, håper hun vil sette pris på det. Pakkekalender er greit det altså, men vi sliter med altfor mye småting fra før.
Lyra Skrevet 10. november 2012 #26 Skrevet 10. november 2012 Vi hadde tenkt å droppe kalender i år til toåringen vår, men så ble jeg tipsa om de julesangkortene til SingSang. Så da blir det et kort hver dag, håper hun vil sette pris på det. Pakkekalender er greit det altså, men vi sliter med altfor mye småting fra før. Sånn skal jeg også gjøre det til jenta mi som blir to i januar. Hun skal få gaver på søndagene da, julebok, juledvd med Fantorangen og julecd hvertfall, dette er ting hun hadde fått uansett
Leahlinnea Skrevet 17. november 2014 #27 Skrevet 17. november 2014 Våre barn på 3 og 5 får ikke pakkekalender. Jeg har ikke helt sansen for det, og ønsker at pakker skal være forbeholdt julaften og bursdager. Ungene har nok "ting" som det er. Bruker kalenderen jeg hadde som barn. Det er en "plakat" med vinterlandskap som vi henger på veggen. I et skrin ligger 24 små konvolutter med en figur i hver. Disse festes på plakaten hver dag. Til slutt blir det et flott vinterbilde med nisser, juletrær osv. Kjempekoselig. Sjansen for at du ser dette er kanskje ikke så stor, i og med at tråden er 2 år gammel.. Men syns denne kalenderen hørtes så koselig ut, så hvis du ser dette så hadde jeg håpet at du kunne forklart meg litt mer om hvordan den fungerer:) Hvordan blir figurene festet på "plakaten" feks? Er den hjemmelaget eller kjøpt en gang i tiden?
Arkana Skrevet 19. november 2014 #28 Skrevet 19. november 2014 (endret) Gammel tråd. Endret 19. november 2014 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #29 Skrevet 19. november 2014 Selvfølgelig etterspør de det ikke. Men jeg synes det er koselig, så hvorfor ikke? Jeg vil at han skal bli kjent med våre tradisjoner. For meg blir det som å ikke gi julegave til dem, fordi de forstår det jo ikke likevel. Heldigvis er vi forskjellige og gjør slik som fungerer for sin familie Motforestillingene dreier seg jo ikke om "tradisjoner" (dine valg om julefeiring er personlige, å legitimere dem med "tradisjon" mener jeg bare er noe tøv folk har funnet på en gang i tiden) men om vridningen mot at jul handler om meg-et. Min forventning. Min glede over pakke. Min familie. Min trdisjon. Min-min-min. I et land der overfloden er ekstrem er "meg" noe vi har fokus på 365 dager i året. For bare få tiår siden var fokuset et helt annet, og å tenke "meg" i 30 dager mer ok-ish. I dag er det kanskje greiere at barnet lærer seg å fokusere på andre i adventstiden (og ellers i året)? For julen anno 2014 får frem det verste i folk. Og kanskje det er en tradisjon vi skal droppe? Anonymous poster hash: bb013...5a4 1
MiniMjau Skrevet 19. november 2014 #30 Skrevet 19. november 2014 Dette pakkekalendertullet tar jo helt av. Har en på to. Skal ikke ha kalender av noe slag. Han vet ikke hva det er og har ikke spurt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #31 Skrevet 19. november 2014 Bruker kalenderen jeg hadde som barn. Det er en "plakat" med vinterlandskap som vi henger på veggen. I et skrin ligger 24 små konvolutter med en figur i hver. Disse festes på plakaten hver dag. Til slutt blir det et flott vinterbilde med nisser, juletrær osv. Kjempekoselig. Enig med leahlinnea over, jeg skulle også gjerne hatt tak i en slik! Har noen vage minner av at jeg selv hadde dette. Kunne vært helt perfekt med en fin julebakgrunn, og så klistremerker hver dag. Vi har to små, som da kunne klistret et merke hver, hver dag. Jeg prøvde pakkekalender til eldstejenta i fjor, og gjorde meg stor flid og gledde meg til hun skulle åpne. Men hun er ikke så opptatt av pakker og ting, og jeg måtte nesten mase for at hun skulle åpne kalenderen hver dag. Så da lot vi det heller være, og jeg har fremdeles en drøss med smågaver igjen i uåpnede kalenderluker. Tenkte å gi en sjokoladekalender i år, men en kalender som den over ville vært helt perfekt. Kanskje man bør male en bakgrunn selv, på papp, og kjøpe klistremerker til? Men mine maletalenter er ikke så veldig mye å skryte av... Anonymous poster hash: 56af7...a1e
Gjest Selfie Skrevet 19. november 2014 #32 Skrevet 19. november 2014 Min eldste har fått kalender siden hun var 1.5 år, og det har alltid vært stas. Første året skjønte hun ikke mye av hva jul var, men kalenderen var morsom. Da fikk hun en Duplo hver dag. Senere har det blitt mer en aktivitetskalender-bare to av dagene får hun en liten gave. De andre dagene lager vi feks nellikappelsiner, har juleverksted, baker lussekatter, pynter til jul i hagen og andre julerelaterte aktiviteter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå