Gå til innhold

Klarer ikke si nei (nabogutt på besøk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er bestekamerat som bor vedsiden av han, hver dag kommer denne nabogutten inn midt under middagen ofte, og da spørr han så pent og høflig om han kan få smake litt av middagen , jeg pleier å gi han er porsjon middag og har vi dessert så byr jeg han det! Fordi jeg syns det er viktig at sønnen min har mest mulig sosialt liv.

Og når de leker utover kvelden hos oss pleier han å spise kvelds med oss, men avogtil syns jeg det blir litt formye at han heletiden skal være hos oss , mens min sønn ikke kan være hos han noen ganger!

Men kan heller ikke si Nei sår han spørr så høflig og takker for maten!

Anonym poster: 0a3aa94c6d2dd2c72138eff8d87f708b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje denne gutten har "vanskelige forhold" hjemme?

• Liker 9
Skrevet (endret)

Neppe kanskje han bare er sosial og vet at han får mat:)

Endret av Anciol
Gjest oreokaka
Skrevet

Kanskje denne gutten ikke har det så greit hjemme, og føler seg velkommen og tryggere i deres hjem?

• Liker 1
Skrevet

Kan jo faktisk være så galt at han får mat hos dere, men ikke stort hjemme?

Sånne familier finnes. :(

Skrevet

Som flere her nevner så kan det godt være at han ikke har det så godt hjemme

Skrevet

Jeg var et slikt barn. Bodde med en alenefar som sjeldent rigget til middager, så det ble ofte brødskiver. Husker hvor koselig det var å sitte rundt et middagsbord med en normal familie. Det var godt.

Kjenner du foreldrene noe?

Anonym poster: 6f16423625a69aa3bb029269179ea46d

• Liker 3
Skrevet

Tja, jeg var veldig glad i mat og ofte litt "for lur" hos venner og fikk ofte middag/ ettermiddagsmat der, Hadde det helt fint hjemme men var litt mer spennende mat jos venner, salami og sjokolademelk feks :fnise:

Tror TS hvis hun kjenner naboen litt kan få et inntrykk av om det er grunn til bekymring eller bare en gutt som er glad i mat. Uansett er det greit å si "vi har dessverre ikke noe ekstra mat i dag, men ettervi har spist kan *sønnens navn* komme bort til deg så leker dere videre da".

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan jo også bare være at ts har knallgod mat OG dessert....og gutten har næringsvett. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Signerer dette med vanskelig hjemmeforhold. Men hva om du tar initiativ til besøk da?:) Høre om du og moren skal ta en kopp kaffe eller noe siden guttene deres er så mye sammen?:) Gjerne hos henne om du får det til, og ta gutten din med så de to kan leke sammen i mens^^,

• Liker 1
Skrevet

Hva er ditt inntrykk av familien hans, ts?

Skrevet

Har hatt to slike venner av min sønn hjemme. Det viste seg at begge hadde det vanskelig hjemme. Den ene moren tok selv kontakt etter en stund, og fortalte om hvilke utfordringer de hadde. Da ble det bare hyggelig å være der for han, og vi hadde mange fine timer rundt bordet.

Den andre skulle vise seg å ha det værre, og guttene kom hjem til oss sammen etter skolen. Skjønte det var noe siden han ikke ville hjem før langt over leggetid, og ofte kom moren for å etterlyse. I begynnelsen spurte jeg om moren visste hvor han var, noe han bekreftet.

Moren snakket ikke språket og det var veldig vanskelig å kommunisere med henne. Etter noen merkelige utsagn fra ungene kom sønnen en dag og fortalte noe av det mest vanvittige jeg har hørt. Disse tankene gnog meg en stund før jeg hørte hun var arrestert faktisk, og senere fengslet.

Skrevet

Han får nå nok mat hjemme og familien hans er joviale og koselige folk i vår omgangskrets, har kjent foreldrene hans siden jeg var i ten årene da jeg passet deres eldste sønn . Har drukket kaffe med moren og spist middag med henne. Så jeg tror mest han vil ha seg en ekstra snack fordi han vet at han får mat her! Men kanskje jeg skal nevne det for moren hans og be henne sende han over etter 17.00 når middagen er overstått!

Anonym poster: 0a3aa94c6d2dd2c72138eff8d87f708b

Skrevet

Hvorfor ikke bare gi han mat? :vetikke:

Skrevet

Du får begynne å servere blodpølse og lungemos :fnise:

Skrevet

Ts: Hvis du syns det blir for mye, er det du som må sette grenser. Du er ikke slem om du vil lage middag kun til din egen familie. Denne gutten kan komme på invitert middag innimellom, men ikke være en ekstra munn å mette hver dag. Det er kanskje ikke så enkelt å sette i gang de nye restriksjonene, men det må gjøres. Snakk med din sønn, din familie, den gutten det gjelder...og et lite hint til hans familie også. Bedre å sette dette ut i livet, enn å gå og ergre deg i det stille over tid. Lykke til. :)

Skrevet

Jeg husker at da mine barn var små , var de veldig mye på besøk hos nabobarna, og ditto. Det var en veldig fin og minnerik tid, men ....en ting jeg ikke syntes var like greit, var at de ofte spiste middag der uten at jeg visste det.. Jeg laget jo alltid middag til barna mine hver dag, men når de får mat andre steder så var jo det bortkastet.

Anonym poster: 0a54a19d46720b585c2c1032fa1d2d8e

Skrevet

Siden han bor i nærheten så hadde jeg bare sagt at nå passer det ikke fordi vi skal spise middag, men du kan komme tilbake litt senere.

Jeg ser problemet med å ofte ha en middagsgjest ved bordet. En ting er at det koster, en annen ting er at det gjerne er ved middagsbordet familien samles.

Jeg har hatt venner av ungene til middag, men da har jeg spurt foreldrene først. Ikke alle synes det er like ok at de spiser middag borte. I andre tilfeller så har vi avtalt at barnet skulle være hos meg hele ettermiddagen/kvelden og det betyr også middag.

Nå hadde jeg det knapt økonomisk så det ble sjeldent lagd så store mengder at det var til overs for en middagsgjest som kom på sparket. Av og til delte vi det vi hadde med "gjesten". Andre ganger så måtte denne være på rommet mens vi spiste.

Det er lettere å være raus når man ser at det er gjensidig. Mine unger og vennene deres er både hos meg og hos dere og det med mat går begge veier.

Anonym poster: 16219077960c7ff7c8da9d7baa774a28

Skrevet

Si at ungen må ringe hjem og spørre om det er greit han spiser der, hvis han ikke er invitert. Hver gang. Slik at foreldrene blir gjort oppmerksom på det, og kan si "du skal spise hjemme idag".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...