Gjest sexysadie Skrevet 3. mars 2004 #1 Skrevet 3. mars 2004 Kan noen hjelpe meg, jeg sittter litt fast i en oppgave jeg skriver. Gjør rede for hvordan «den protestantiske etikk» - i følge Weber - driver menneskene ut av middelalderens tradisjonalisme, og legger grunnlaget for fremveksten av den moderne kapitalismens ånd. Hvorfor fører den protestantiske etikk til en «avmystifisering av verden»? Hvorfor blir menneskene fanget av et «rasjonalitetens stålbur» (eller «jernbur»)? Jeg vet det da så godt, men får ikke til å formulere det på skikkelig vis. Fått ny foreleser og hun gjorde meg så usikker på hvordan oppgavene skulle løses.
Gjest Ethereal Skrevet 3. mars 2004 #2 Skrevet 3. mars 2004 Sosiologi/idéhistorie er ikke helt mitt fag, men jeg er blitt en kløpper i oppgaveskriving og veiledning av studenter , men jeg tror du gjør lurt i å bryte opp oppgaveteksten i mindre biter, for så å klart avgrense i innledningen av oppgaven hva du legger i oppgaveteksten, og hva du vil konsentrere deg om.
Gjest Tristessa Skrevet 3. mars 2004 #3 Skrevet 3. mars 2004 Åh, det hørtes ut som en spennende oppgave, da! Weber har noen interessante vinklinger på både dette og hint. For øvrig er jeg en tilhenger av en hovedtanke pr. avsnitt, og der dette ikke er mulig (slik det kan være i analyser av tekster f. eks) bruke et avsnitt til å ta opp elementer som er relaterte/relevante i forhold til hverandre. Det viktigste er i grunn å stykke opp oppgaven slik at hver tanke/poeng får sin del og at redegjørelsen er disponert på en ryddig måte. Lykke til, da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå