Gå til innhold

Røyk fra ovnen og eddiklukt.. fysj!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I går når jeg skulle fyre i ovnen kom all røyken inn i den nye leiligheten min og ikke ut gjennom pipa.. Jeg luftet men alikevell hadde røyken satt seg.

I natt satte seg ut skåler med eddik som jeg har lest skulle ta røyklukten.

Herlighet, nå lukter hele leiligheten en blanding av ekkel røyk og eddik!

Hvordan kan jeg få bort dette uten å male om hele leiligheten? Den er så ny at jeg har ikke flyttet helt inn i den enda!

Tror dere at hvis jeg har ett vindu oppe i natt, og så lufter mer ut i morgen med både dører og vindu, at lukten forsvinner litt? Kansje legge på litt duftlys og fyr i ovnen?

Jeg vil ikke male.. vil ikke!

Skal også vaske den i morgen med JIF-våtmopp.. :opplyser:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode tips ang. lukta. Jeg bare lurer på om du vet hvor feieluka er montert? Det er helt vanlig at det er fyringsproblemer i starten av sesongen, for da er pipa steinkald, og luftsøylen inni den er som en propp. For å få løse opp denne "luftproppen" er det ofte lurt å tenne på litt avispapir nede i feieluka (den er alltid nederst på pipa). Når pipa er "åpnet", er det mye lettere å få god trekk i ovnen. Om naboen(e) allerede har begynt å fyre, skal det ikke være noe stort problem, da er pipa allerede "varmet opp".

Skrevet

Har ingen gode tips ang. lukta. Jeg bare lurer på om du vet hvor feieluka er montert? Det er helt vanlig at det er fyringsproblemer i starten av sesongen, for da er pipa steinkald, og luftsøylen inni den er som en propp. For å få løse opp denne "luftproppen" er det ofte lurt å tenne på litt avispapir nede i feieluka (den er alltid nederst på pipa). Når pipa er "åpnet", er det mye lettere å få god trekk i ovnen. Om naboen(e) allerede har begynt å fyre, skal det ikke være noe stort problem, da er pipa allerede "varmet opp".

Jeg hadde glemt å ta ut asken.. så flammen fikk ikke luft undenifra og kom ikke ut igjennom pipa for vinden blåste den nedover.. ubs :)

Men tusen takk for tipset!

Skrevet

Sett frem skåler med bakepulver og vann.

Det tiltrekker seg lukt. Jeg bruker det når jeg pusser opp for å få vekk malingslukt. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Sett frem skåler med bakepulver og vann.

Det tiltrekker seg lukt. Jeg bruker det når jeg pusser opp for å få vekk malingslukt. :)

Herlig, skal gjøre det neste gang! :)

Nå har lukten gått bort etter lufting og mye matlaging.. he-he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...