Gå til innhold

Lykkepillen til en ungdom på 13?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Må si jeg synes "gjest" over gir et flåsete og ensidig svar.

Flåsete? Ensidig? Det er ikke en ting jeg har skrevet over som ikke er sant!

Det er sant at f.eks seroxat er et sterkt legemiddel' date=' og ikke skal tas lett på, men det har jo også hjulpet en rekke mennesker.[/quote']

Joda, det hjelper absolutt. Etter at man har klart å venne seg til å ta det uten å bli syk, og i det korte løp. Kjenner du mange som har prøvd å slutte med Seroxat selv? De jeg kjenner rapporterer alle MYE dypere depresjoner av avvenningen fra Seroxat, enn det de hadde da de ble satt på faenskapet.

Nei, det er helt riktig, det.

Men tror du at Ritalin og Seroxat er løsningen? Husk på at begge midlene fungerer bra også på helt "normale" personer som på ingen måte trenger dem. Barn er ofte vanskelige -- det har de alltid vært. Gir man en helt vanlig rakkerunge Ritalin, blir også han rolig og konsentrert. Betyr det at han burde ha fått det?

Godt mulig at disse midlene ER manna fra himmelen for en liten gruppe mennesker, men ALDRI i verden om engang tredjedelen av pasientene på verdensbasis som får det, trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunen til at jeg synes svaret ditt var flåsete,var at du begynte å trekke narkotika misbrukere inn i det. Det blir for teit..

helt enig med deg i at en tredjedel av verden ikke trenger denne medisinen, det blir skrevet ut altfor lett! Det bør bare gis i ekstreme tilfeller, og helst ikke til en 13 åring.

Og ja, jeg har hatt erfaring med seroxat selv. Så jeg vet hva jeg snakker om, men bare ut ifra min erfaring, jeg vet godt at andre har andre erfaringer... Noen ganger hjelper det, andre ganger ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Grunen til at jeg synes svaret ditt var flåsete,var at du begynte å trekke narkotika misbrukere inn i det. Det blir for teit..

Poenget mitt var at Ritalin, særlig, er omtrent NØYAKTIG det samme som misbrukerne bruker. I små doser kjenner man faktisk ingen forskjell på Ritalin og "speed".

Ritalin er også i en særstilling som medisin:

-Funker antibiotika på deg, trengte du det.

-Funker smertestillende/febernedsettende på deg, trengte du det.

-Funker Ritalin på deg, trenger det IKKE å bety at du trengte det. Ritalin funker på alle!

Seroxat er noe annet, det er ingen direkte avart av misbrukeres favoritter. Men et middel som skrives ut over en lav sko, og som kroppen må tilvennes; som funker på nesten alle; som legene hardnakket hevder ikke er vanedannende, men som kan være SVÆRT vanskelig å venne seg av med -- er det GOD grunn til å være kritisk til, før man tar det eller gir det til barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heca232000

Vil bare si at min erfaring med seroxat er kun positiv. Javel, kanskje litt likegyldig og tafatt, men det kan ikke byttes eller sammenlignes med en depresjon. Mange trenger en lykkepille for å takle hverdagen sin, enten de er 13 eller 40. Selv var jeg over 20 før jeg begynte med seroxat, men hadde jeg visst tidligere at dette ville hjelpe, ville jeg begynt mye før. Av og til er det ikke nok med bare psykologhjelp og prating, noen er totalt avhengig av denne pillehjelpen for å takle hverdagen, bla meg. Undrer hvorfor det er akseptabelt med piller for fysiske lidelser mens det skal være så tabu å spise piller for en psykisk lidelse. Nei, et liv med angst og depresjon er åpenbart mye mye verre enn å bli avhengig av ei lykkepille. Personlig tror jeg ikke avvenningen blir verre å takle enn livet med angst og depresjon var.

Lykke til med ungen din og håper det kommer til en god løsning :):kose: fra heca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...