AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #1 Skrevet 9. november 2012 Holder hjemmestrikket luer, votter osv varmen selv på kalde vinterdager? Ser for meg at det kan bli litt kaldt om det blåser? Og hvilket garn syns dere holder seg varmest? Anonym poster: 0fcfc7190f6ac36829008fec0fc48228
Løvetanten Skrevet 9. november 2012 #2 Skrevet 9. november 2012 Nei, det gjør ikke det. Burde ha et sperrelag for vind ihvertfall. Jeg har alltid kjøpt syntetiske votter og luer som stopper både vind og fukt. Du får votter med skikkelig ullfor om du vil, så du kan fremdeles la de ha ull mot kroppen om det er det du ønsker.
Kontormus Skrevet 9. november 2012 #3 Skrevet 9. november 2012 Ull har fungert i alle tider! Både som lue og til å ha under dresser. Det siste er nesten helt uslåelig. Men strikk lue av merino-ull. Vanlig ull klør så grasalt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #4 Skrevet 9. november 2012 Nå vet ikke jeg alderen på barnet ditt, så det er mulig svaret mitt er litt malplassert, men kanskje det kan gi noen tips til andre foreldre. Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling, og mine kolleger og jeg simpelthen elsker hjemmestrikkede plagg, i særdeleshet hjemmestrikkede ullvotter. De er enkle å få på de bittesmå barnehendene, barna klarer fint å bruke hendene sine med votter på, og de holder seg varme. Det er nesten et mareritt å få på disse 'kolossene' av noen polvotter som mange kjøper til ett- og toåringen sin (i beste mening, selvsagt). Så små barn klarer ikke/forstår ikke å strekke ut armen og holde i mot, og da blir det nesten håpløst å få på slike store votter. De får også nedsatt gripeevne med store votter hvor tommelen bare sklir unna inni votten. Med eldre barn er det selvsagt annerledes. Da vil jeg nok foretrekke polvotter når det er snø og litt slaps (evt fõrede regnvotter). På snøfrie dager/høsten, er strikkede votter helt fint. Det høres nesten ut som jeg har forsket på dette , men etter over 20 år i yrket, har jeg fått noen favoritter når det gjelder påkledning og diverse utstyr hos små barn. Anonym poster: 26401a67cd39dad2855639a9399d8343 5
metempsychosis Skrevet 9. november 2012 #5 Skrevet 9. november 2012 Jeg kan ikke se hvorfor hjemmestrikk ikke skulle holde? Det som er viktig er vel hvor tett strikket det er? Når det gjelder kvalitet så er både merino, kasjmir og alpaga ull kjent for å være av de varme, myke, typene 1
Gjest Marmot Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 (endret) Sønnen min bruker bare ull, varierende antall lag etter temperatur, og så uforet dress utenpå der. Tovede votter fungerer om det ikke skal lekes i snøen, men det kladder veldig når man leker i snø, så han bruker ikke hjemmestrikkede votter til lek. Tovet lue fungerer fint det også, avhengig av temperatur. Det blåser lite her vi bor. Endret 9. november 2012 av Marmot
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 Da jeg jobbet i bhg elsket også jeg strikkede klær. Ikke minst under dressen når det er kaldt. Ullstilongs og trøye og skikkelig ullongs og genser under dressen. Synes det var bedre enn ull og fleece som er så populært nå. Så strikk i vei.. Anonym poster: e5cba2696de51add335073b9e9c75061
Silfen Skrevet 9. november 2012 #8 Skrevet 9. november 2012 Nå vet ikke jeg alderen på barnet ditt, så det er mulig svaret mitt er litt malplassert, men kanskje det kan gi noen tips til andre foreldre. Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling, og mine kolleger og jeg simpelthen elsker hjemmestrikkede plagg, i særdeleshet hjemmestrikkede ullvotter. De er enkle å få på de bittesmå barnehendene, barna klarer fint å bruke hendene sine med votter på, og de holder seg varme. Det er nesten et mareritt å få på disse 'kolossene' av noen polvotter som mange kjøper til ett- og toåringen sin (i beste mening, selvsagt). Så små barn klarer ikke/forstår ikke å strekke ut armen og holde i mot, og da blir det nesten håpløst å få på slike store votter. De får også nedsatt gripeevne med store votter hvor tommelen bare sklir unna inni votten. Med eldre barn er det selvsagt annerledes. Da vil jeg nok foretrekke polvotter når det er snø og litt slaps (evt fõrede regnvotter). På snøfrie dager/høsten, er strikkede votter helt fint. Det høres nesten ut som jeg har forsket på dette , men etter over 20 år i yrket, har jeg fått noen favoritter når det gjelder påkledning og diverse utstyr hos små barn. Anonym poster: 26401a67cd39dad2855639a9399d8343 Man får votter, type polvotter, som man åpner med borrelås eller glidelås i siden, slik at man kan legge barnets hender rett i votten. På våte vestlandsvintre fungerer ikke ull.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Man får votter, type polvotter, som man åpner med borrelås eller glidelås i siden, slik at man kan legge barnets hender rett i votten. På våte vestlandsvintre fungerer ikke ull. Ja, det er flere som har den type votter, og de er absolutt bedre enn de uten glidelås. Men fremdeles et stykke unna brukervennligheten til ullvotter (i hvert fall når vi snakker om de aller yngste barna), etter min mening - men andre kan jo tenke noe helt annet Jeg skjønner veldig godt hva du mener ifht våte vintre Anonym poster: 26401a67cd39dad2855639a9399d8343
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #10 Skrevet 9. november 2012 Ull er gull. Det går ann å lage luer av ull med en vindtett stoff eller fleece akkurat rundt ørene. Ullvotter er bare helt topp. Mine fikk votter av besteforeldre. Disse var i utgangspunktet ikke tovet, men ble det via bruk. Gode for en liten krabat å bruke. Hadde bare mange votter så de kunne byttes på. Anonym poster: f3ea716d203296e697d28babde9c86e6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #11 Skrevet 9. november 2012 Kan man tove merinoull? Anonym poster: 0fcfc7190f6ac36829008fec0fc48228
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå