Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ser at i år må jeg ta noen ekstra tenkerunder når det kommer til julegaver siden pengene ikke strekker til. har et tantebarn som jeg godt kunne tenke meg å strikke ullsokker til men jeg kan ikke strikke. er det for sent for meg å lære? noen som har noen gode tips til bøker/nettsider osv?

ps, har heller ikke råd til veldig dyrt og fancy garn/strikkepinner heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Billig strikkegarn og -utstyr finnes på bl.a. Sparkjøp eller Nille.

Sokker er ikke spesielt vanskelig å strikke, og det finnes mange videoer på youtube osv. Spesielt om du ikke skal ha noe mønster, så burde du klare det. Om tantebarnet ikke er så gammelt, så er jo ikke sokkene spesielt store, heller :)

Om du aldri har strikket før, blir kanskje hælen på sokken det vanskeligste.

(Du kan kjøpe et ullgarn, og strikke tovede tøfler. Jeg strikket til barn i fjor, og brukte garn til 30 kr pr par. Disse er enkle, bare rettstrikk, og det gjør ingenting om du strikker ujevnt - for det skal toves uansett.)

Endret av Sukkerspinnet
  • Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp garn/utstyr på billig butikkene. Utstyret, bortsett fra de tynneste strømpepinnene, er ubrukelig og garnet blir dyrt (og det er latterlig dårlig) når det bare er 50 m per nøste, i motsetning til 250 m per nøste på garnbutikk.

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=10

Kan du strikke rett og vrang, får du til disse. Ingen hæl, så da slipper du det problemet.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at det koster like mye med garn til et strikketøy, som det ville kostet å kjøpt noe tilsvarende i butikken. Så kostnadseffektivt er det ikke.

Det er aldri for sent å lære, men du kommer sikkert til å knote en del i begynnelsen, strikke for stramt og ujevnt osv. Så du må nok øve en del før du kan sette i gang med et "ordentlig" strikketøy for å få det pent.

Skrevet

Jeg strikker og hekler med utstyr fra europris og nille og det er ikke 50 m per nøste og dårlig kvalitet.

Jeg lager for det meste ullgensere men også sokker, skjerf, votter og luer.

Det er bortkastet penger å kjøpe overprisa "merkegarn" og utstyr, fra plasser som f.eks den linket over. (Som jeg forsåvidt har utrolig dårlig erfaring med og ikke kan anbefale til noen)

Sukkerspinnet gir mange gode råd synes jeg, det er ikke for sent å lære - tror du greier dette fint jeg om du ser litt på youtube og prøver deg fram! Husk også at om det blir små feil eller ting som ikke blir helt perfekt så vises det mye bedre for deg som vet at det er der, enn til alle andre. :fnise:

Skrevet (endret)

Det er absolutt ikke for sent å lære. Enklere enn å strikke sokker er det å strikke tøfler/ladder. Det er ett stykke som sys sammen. Det vanskeligste er tåen, men den er ikke vanskelig. Kjenner du noen som strikker? Da kan de kanskje låne deg pinner, så slipper du å kjøpe pinner. Da jeg startet å strikke arvet jeg en haug med pinner av mamma, en tante og mormor. Behøvde ikke kjøpe pinner på flere mnd. Kan være noen har restgarn å avse også. I tillegg er det koselig å strikke sammen :)

Om du gjør feil er det ingen krise. Det er det som gjør arbeidet unikt ;) mitt første prosjekt var ladder/tøfler til venninneflokken da jeg var 13 år. Riktignok veiledet av mamma, men når en trettenåring klarer det så gjør du også det!

Edit: Må bare si at laddene var det eneste jeg strikket, og at jeg ikke startet å strikke igjen før ti år senere og da gikk rett på genser. Det går fint med youtubevideoer, forum og noen man kan ringe når det er heeelt krise.

Endret av Fantomina
Skrevet

Tror kanskje jeg ville satset på andre hjemmelagde gaver, og la strikkinga bli julegave neste år. Da har du bedre tid til å øve ;) Hva med lage konfekt og annet julegodteri?

Gjest Lunekjær
Skrevet

Jeg må bare kommentere dette med antall meter på nøstet. Det mest vanlige er å selge nøster som veier 50g, og hvor mange meter som er på nøstet kommer da an på hvor tykt garnet er. Tynt garn blir færre meter enn tykt garn når nøstet veier det samme ;-) Derfor blir det litt teit å sammenligne på den måten, man må heller sammenligne hvor mye nøstet veier.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Du kan lære. Du kommer til å knote litt, men der har vi alle vært.

Anbefaler deg å strikke spiralsokk. Dette er bare et eksempel. Bruk billigere garn. Du slipper unna helen.

Skrevet (endret)

europris har et ullgarn som er litt tykt og godt som kan brukes som raggegarn , trysil garn iglo soft heter det og koster 18 kr nøstet, finnes i mange farger

jeg er av de som ikke kan strikke, men garn kan brukes på andre måter også

glemte jo helt å si at det med tube er smart for å slippe å lage hæl,

Endret av muttra
Skrevet (endret)

Du kan lære. Du kommer til å knote litt, men der har vi alle vært.

Anbefaler deg å strikke spiralsokk. Dette er bare et eksempel. Bruk billigere garn. Du slipper unna helen.

Den oppskriften var interessant! Men hvordan blir passformen når sokkene ikke har hæl? Sitter sokkene godt på?

TS, noe som er superenkelt og superbillig er å strikke lommetøfler av raggegarn eller vanlig ullgarn fra Nille, Europris el.l. Du må øke og felle i begynnelsen og slutten, ellers er det bare rett/vrang hele veien. Jeg har en hel haug med raggegarnnøster til fem kroner pr stk fra Mor Aase kjøpt på Rema 1000, og får akkurat et par lommetøfler (til dame) av et nøste. Hjemmelagde tøfler til fem kroner som lett kan pyntes med for eksempel bånd eller knapper for å bli litt mer gavevennlige. Ellers er det veldig enkelt å strikke sitteunderlag, men da går det med litt flere nøster, så det koster jo mer.

Edit: fikk ikke med meg at det var akkurat sokker du var ute etter å strikke. Tror nok du fint kan lære deg å strikke sokker, men regn med at det går noen kvelder til øving og feiling (det gjør det ihvertfall her, og jeg regner meg som en ganske ok hobbystrikker) :)

Endret av Thorn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...