Gå til innhold

Cantus in memoriam Benjamin Britten, hvorfor nevnes Sibelius?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å ser på billetter til diverse konserter TSO skal ha vinter/vår 2013.

Finner en konsert som kalles Sibelius med Anu Tali ( Anu Tali er dirigent) Tenkte at dette er midt i blinken for min finske samboer.

Leser dette om konserten;

Sibelius med Anu Tali

Estiske Anu Tali har siden 1997 ledet sitt eget orkester, Nordisk Symfoniorkester i Estland, sammen med sin tvillingsøster Kadri. I februar kommer hun til Trondheim for å dirigere TSO.

Om Cantus in memoriam Benjamin Britten, skrevet like etter Brittens død, sier Arvo Pärt: «Jeg hadde nettopp oppdaget Britten, og den uvanlige renheten i hans musikk fylte meg mer og mer. Dessuten hadde jeg lenge villet treffe Britten personlig, og med ett var det umulig». Cantus er et vakkert og gripende stykke sørgemusikk i en slags ukonvensjonell kanon­form.

Da Stravinskij komponerte Pulcinella var inspirasjonen gamle manuskripter av 1700-tallskomponisten Pergolesi, mest kjent for sitt Stabat Mater. Resultatet er frisk ballettmusikk som bygger på barokken, men som likevel er typisk Stravinskij.

Våren 1901 tilbragte Sibelius i den lille byen Rapallo på den italienske vestkysten. Det var der han påbegynte sin andre symfoni, et verk som staket ut en ny kurs i komponistens musikalske utvikling. Det er kraftfull musikk i europeisk ånd, i en slags blanding av finsk nasjonalfølelse og italiensk varme. I Finland ble mottagelsen av verker også preget av landets politiske situasjon. Ikke minst ble den store melodien i finalen betraktet som et symbol på seirende nasjonalfølelse.

Altså, hva betyr dette? Er det et stykke av Sibelius eller er det ikke? Stykket heter tydligvis Cantus in memoriam Benjamin Britten, og det har ikke Sibelius noe med..

Skjønner ikke noe jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg ser det ut til at det er en konsert med minst tre komposisjoner som fremføres, laget av hhv Pârt, Stravinskij og Sibelius.

Anonym poster: a4b82388be0fa5ad128ac1b314611fe0

• Liker 1
Skrevet

For meg ser det ut til at det er en konsert med minst tre komposisjoner som fremføres, laget av hhv Pârt, Stravinskij og Sibelius.

Anonym poster: a4b82388be0fa5ad128ac1b314611fe0

Ahaaa! Så langt tenkte ikke min korttenkte hjerne..

Vi får se om det blir disse eller kun Beethoven. Om noen har erfaringer så kom gjerne med dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...