AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #1 Skrevet 9. november 2012 Sitter nå med en stor oppgave i norsk fremfor meg (går vg3, studiespesialiserende), som jeg ligger litt dårlig an i. Har dere noen gode tips om hvordan jeg kan fokusere på skolearbeidet og jobbe effektivt? Jeg mister konsentrasjonen hele tiden, det er svært irriterende og det fører til at jeg blir svært ineffektiv, noe som igjen gjør at jeg stresser og går rundt med konstant dårlig samvittighet. Hjelp!? Anonym poster: a2f5c9c9f9dbc086004c9d2b0bc67c50
Monfort Skrevet 9. november 2012 #2 Skrevet 9. november 2012 Prøv å jobbe i intervaler. Sett mobilen på nedtelling i 20 min. Skriv og les i 20 min. Når 20 min er gått tar du en kort pause på maks 5 min hvor du gjør hva du vil. Start så nedtellingen igjen. Denne teknikken gjør at du fokuserer bedre fordi du vet at det kun er for en kort periode av gangen. 1
ladamafia Skrevet 9. november 2012 #3 Skrevet 9. november 2012 finn ut av faktorer som får deg til å miste fokuset, og prøv så godt det lar seg gjøre å ekskludere disse før du setter i gang å jobbe med oppgaven. Er det mange lyder som opptar fokuset, sett deg på et stille rom, eller bruk ørepropper av skum feks: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-899989.aspx . Skjer det mye utenfor vinduet, dra igjen gardinen. skru av tv, skriver du på pc og har opparbeidet deg de kildene du trenger? Da kan du koble fra nettforbindelsen! Noe annet å tenke på, som ofte er en god årsak til at man lett mister fokus, kan være at man generelt har liten interesse for det man jobber med. Har du tid nok igjen til å bytte eller omformulere deler av oppgaven slik at den passer deg og dine interesser bedre? Jeg kjenner meg godt igjen i det å ha dårlig samvittighet, fordi jeg egentlig heller burte ha skrevet enn å gjøre andre ting. Men jeg har etterhvert konkludert med meg selv, at jeg har mye mer igjen av å bruke tiden på å tenke på hva jeg skal skrive, enn å tenke på at jeg burte skrive. Det blir ofte mye skriving og jobbing de siste dagene før innleveringsfristen, men for meg er det ofte mye enklere å samle alle tankene da.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #4 Skrevet 9. november 2012 Takk for tips -TS Anonym poster: a2f5c9c9f9dbc086004c9d2b0bc67c50
The Kitten Skrevet 9. november 2012 #5 Skrevet 9. november 2012 Jeg har også ganske dårlig konsentrasjon, og blir fort rastløs. Noe som hjelper for meg er å fikle med noe samtidig. Da får jeg brukt litt ekstra energi mens jeg arbeider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå