Gå til innhold

Ullgarn som ikke klør til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket garn bruker dere med barn som syns at det meste klør? Har akkurat strikket en lue i eskimo (som produsenten påsto at ikke skulle klø) men den syns han klødde. Mine kriterier for garnet er at det ikke klør, at det er såpass billig at det faktisk lønner seg å stikke og at det er litt tykkelse på det. Altså ikke babyull tynt....

Håper på gode forslag :)

Anonym poster: 58de5455b80821f8a28e306bf78de1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du finner noe tynt som ikke klør, kan du strikke med dobbel tråd. Prøvd noe med alpakka? Evt alpakka med silke? (sistnevnte er vel neppe spesielt billig, men)

Anonym poster: 172f70e654eb9d8bb37018d8e788b71b

Skrevet (endret)

Kabelspunnet merinoull klør overhode ikke, det kjennes ikke ut som tradisjonell ull. Minuset er at det kan bli litt "slamsete" i større plagg. Av litt tykkere garn så har du feks Drops Big Merino (75m/50 g), Drops Merino Extra Fine (105m/50 g), Filatura Di Crosa Zara (125 m/50 g).

Ellers så er merinogarnene som Pickles har veldig myke, feks Abuelita 4-tråds (250m/100g) eller Abuelita tjukk (200m/100g).

All utenlandsk ull er ikke direkte billig, ullkvaliteter som ikke klør koster mer enn billiggarn. Men det skal jo litt til å kunne kjøpe tykke ullplagg til en rimeligere pris.

Edit: Alpakka varierer endel, men en god del av det klør hvis man er ømfintelig. Men hvis ungene dine tåler det så har Drops 25% på all alpakkagarn fram til nyttår.

Endret av Concertina
Skrevet

Kabelspunnet merinoull klør overhode ikke, det kjennes ikke ut som tradisjonell ull. Minuset er at det kan bli litt "slamsete" i større plagg. Av litt tykkere garn så har du feks Drops Big Merino (75m/50 g), Drops Merino Extra Fine (105m/50 g), Filatura Di Crosa Zara (125 m/50 g).

Ellers så er merinogarnene som Pickles har veldig myke, feks Abuelita 4-tråds (250m/100g) eller Abuelita tjukk (200m/100g).

All utenlandsk ull er ikke direkte billig, ullkvaliteter som ikke klør koster mer enn billiggarn. Men det skal jo litt til å kunne kjøpe tykke ullplagg til en rimeligere pris.

Edit: Alpakka varierer endel, men en god del av det klør hvis man er ømfintelig. Men hvis ungene dine tåler det så har Drops 25% på all alpakkagarn fram til nyttår.

Hvordan er merinogarn på varmen? Holder det på kalde vinterdager?

Skrevet

Hvordan er merinogarn på varmen? Holder det på kalde vinterdager?

Like varmt som ull :)

Skrevet

Sier meg enig i drops merino extra fine og den tykkere versjonen drops big merino til dem som synes ull klør :) Men jeg strikker dem litt fastere enn oppgitt, bruker pinne 3,5 istedet for 4 på merino extra fine til luer/votter/hals f.eks.

Babyull kan også strikkes med dobbelt tråd :)

Merino er ikke like varmt som ull for meg (frossenpinn) - men mye bedre enn ikke noe ull :)

Blandingsgarn som Rauma Mitu og Hverdags fra du store alpakka har ca halvt om halvt med merino og alpakka, begge er nydelige garn - og de klør gjerne mindre enn ren alpakka.

• 3 uker senere...
Skrevet

eg bruker dobbeltgarn av babyull... bli så tykk å goooo varme::

Skrevet

Du kan teste Nepal fra Drops. Det er en blanding av ull og alpakka, er varmt og tykt og klør ikke. Finnes i både tykkere og tynnere versjon også om det faller i smak.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nepal har jeg god erfaring med, og det er såååå pusemykt og godt.

Merinoull også. Det loer endel, så vær obs på hvor tett det er spunnet.

Jo mer fluffy, jo mer loer det. Noen merinotyper og også spunnet sånn

at de blir ganske elastiske, så plaggene kan utvide seg endel mer enn

vanlig ull.

• 1 år senere...
Skrevet

takk takk..

har lyst å strikke noe veldig veldig god varm og føles lett å ha på-tenke på barna.

han eldste ha sånn devold ull gense under men han nekte ( kløøøør) men minste datter bruker sånne uten å klør...

Da pleier eg å bruke deilig bomull under denne devold ull tøye på eldste, da funka det...

Sko ønsker det finnes någe deilig myk å ha på uten å klør.

Må tillegg sei han ha eksem. Någe sei det ha betydning med eksem og ull ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...