cha Skrevet 9. november 2012 #1 Skrevet 9. november 2012 Kjøpte hund for litt over en mnd siden. Katten hadde vi hatt nesten to år. Disse to går ikke sammen enda, er det noe håp? Pusen vil bort å hilse, men hunden vil springe etter, og gjerne småbite litt. Det skal nevnes at dette er en drever, så er vel kanskje jaktlysten som slår inn? Hva kan vi gjøre?
Gjest Skrevet 9. november 2012 #2 Skrevet 9. november 2012 Om hunden er valp ville jeg passet godt på den og gradvis tilvent den pus så mye som mulig! For i disse tilfellene er jeg mer redd for hunden en katten sin velvære! Om kaatta blir lei så sier den godt ifra for å si det slik! Noe pelsen her hr erfart et par ganger! Både kloring på nesa og nesten i øya har skjedd flere ganger!
ninuska_ Skrevet 9. november 2012 #3 Skrevet 9. november 2012 (endret) Jeg så faktisk en episode "Its the dog or me" med hun treneren som holder på med positiv trening (tror det var episode 1 i sesong 1). Der jaktet hunden på katten, selv etter så mange år sammen. Da lærte hun hunden at den ikke fikk røre katten gjennom å bruke ball. "Ikke rør" var kommandoen. Det var kattens bevegelse som visst nok var interessant for hunden. Og da kunne de leve sammen. I tillegg hadde katten et eget sted den kunne få mat i fred, slik at de fikk litt time-out fra hverandre. Kanskje verdt å se om du får noen tips? Endret 9. november 2012 av ninuska_
Notisblokk Skrevet 9. november 2012 #4 Skrevet 9. november 2012 Veldig viktig å la pus få ett eget fristed. Valpen skal IKKE få lov eller klare fysisk å komme seg til dette stedet. Så ville jeg lært valpen ordet "Nei" eller "stopp". Jeg har en hund med sterkt jaktinstinkt og hun er kjempeflink når jeg sier nei eller stopp. Det første du gjør er å trene på kontakt. Få kontakten til valpen, gi ros og godbit. Få kontakt med valpen, gi ros og godbit. Øv på dette hver eneste dag sammen med innkalling. Når du føler du har fått taket på dette kan du begynne å si nei til ting valpen ikke har lov til, stopper valpen og ser på deg må du rose den for at den hørte på deg. Husk at det kan ta litt tid, men gi alltid ros når valpen hører på deg. Hvis valpen er på vei mot pus sitt fristed, sier du stopp. Stopper valpen gir du ros og godbit. Dette øver du på, mye. Og husk at du må lære nei som i at alt den ikke har lov til er ett nei, ikke bare det å tygge på katten. Da kan valpen finne ut at hvis den tygger på valpen får den ett nei, og det er jo kult.. Så øv på dette og husk på fristedet til pusen så den kan løpe å gjemme seg hvis noe skulle skje
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #5 Skrevet 9. november 2012 Her tok det 9 mnd før ting var OK. Ha tålmodighet. Anonym poster: 9f7686383f4a43ece90bc5fb4f6ec0cf
cha Skrevet 9. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2012 Tusen takk for svar! Samboer er redd for at dette skal ødelegge jakta, at vi kjefter når hun vil ta katten. Noe i dette?
Notisblokk Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 Tusen takk for svar! Samboer er redd for at dette skal ødelegge jakta, at vi kjefter når hun vil ta katten. Noe i dette? Det er forskjell på en katt og ett annet dyr, og det er forskjell på ute og inne. Min har som sagt utrolig godt jaktinnstinkt, og hun har fått mye kjeft for å ha vært borti katten hjemme, men ute vil hun jakte på katter og småhunder.. Så det er forskjell
Lulu89 Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Hvorfor skal man kjefte på hunden for å reagere normalt? Selv har jeg hund og katt sammen, hunden hadde veldig lyst til å "leke"med katten. Det jeg gjorde var å avlede han hver gang katten gikk forbi + legge inn kommandoer som stopp. Det som er skummelt med å kjefte er at vi mennesker er sinnsykt treige, så vi klarer nesten aldri å korrigere riktig. Det du risikerer ved å kjefte på hunden din er at den vil forbinde katten med noe ubehagelig og det skaper stress. Ja, det er forskjell på katter og andre dyr. Men det er også forskjell på hunder. Noen vil ikke koble kjeften inne med jakt, mens andre vil det. Prøv heller å avlede enn å kjefte, du får mye tilbake for det
Gjest Badebuksa Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 Avled den med godbiter. Det har jeg gjort, ga katta og bikkja godbiter og etterhvert, når katta kom inn, forventa bikkja og katta godbiter, og bikkja blir (om godbitene er gode nok) mer opptatt av deg og forventninger til godbit. Den kobler at katten = godbit. Og om katta er redd for bikkja, får den også positive assosiasjoner. Men dere må til enhver pris unngå at hunden faktisk får jaget eller plaget katten, hver eneste gang den gjør det, forsterker adferden seg og det er en belønning hunden får for dårlig oppførsel. Trener dere rotrening inne? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå