Gjest Marmot Skrevet 9. november 2012 #2 Skrevet 9. november 2012 (endret) Man kan ha barnet/barna folkeregistrert hos seg annenhvert år, og det året mottar man en ekstra barnetrygd (eller foreldrene kan dele barnetrygden mellom seg og få en halv ekstra hver) og har skatteklasse 2 (som forsvinner og erstattes av et særfradrag fra 2013). Ellers ingen. Skal man ha rett på andre stødnader som overgangsstødad må man ha barnet vesentlig mer enn den andre, i praksis minst 60%. Endret 9. november 2012 av Marmot
Gjest Hi Skrevet 9. november 2012 #3 Skrevet 9. november 2012 Takk for svar. Er det lov å ha 100% forsørger for hvert sitt barn (har to) Men at man praktiserer med å ha de annenhver uke?
Gjest Hi Skrevet 9. november 2012 #5 Skrevet 9. november 2012 Ok. Det er det mange som gjør har jeg inntrykk av. Det er jo nesten umulig at myndighetene kan finne ut av det. Om de plutselig skulle møte opp på døra uanmeldt og barnet ikke er der, kan man jo bare si at det er på besøk hos mor og søsken?
Gjest Marmot Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 Ja, det er mange som gjør det, men det er ikke lov likevel. Trygvesystemet vårt er bygget på tillitt og en naiv idé om at folk er ærlige. 2
Gjest Fruella Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 Hei, du kan være bostedsforeldre til ett barn og exen din til et annet. Dere kan så avtale utvidet samvær med den andre foreldren slik at barna i realiteten er 50% hos hver av foreldrene. Da har dere begge utvidet barnetrygd og skatteklasse 2 hvert år. Dere må altså IKKE avtale delt bosted, men ett bosted for hver av barna og gi den andre foreldre utvidet samvær. Dette er fullt lovlig og ikke svindel i det hele tatt som andre insinuerer. Jeg har hatt det slik med mine barn nå i 6 år, bortsett fra at jeg nå har mistet fordelene fordi jeg har giftet meg:-) Nå ha jeg barnetrygd for ett barn.
Gjest Hi Skrevet 9. november 2012 #8 Skrevet 9. november 2012 Så man kan ha bosted for hvert sitt barn, ha de 50% men samt motta rettigheter som 100% forsørger?
Gjest Fruella Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Hei, ja stort sett, men jeg tror ikke du har rett på overgangsstønad f.eks - litt usikker, så ta det med en klype salt;-) Du kan se mer her: http://www.regjering....html?id=416273 http://www.regjering....html?id=471332 Her er to setninger sakset fra link nr. 2: Hvis foreldre med flere barn lar minst ett av barna bo hos hver av dem, kan begge foreldrene få rett til offentlige overføringer. Hvis en søskenflokk er delt, har begge foreldrene rett til overføringer som enslig forsørger.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2012 #10 Skrevet 9. november 2012 Det må skilles mellom 50/50 samvær og delt bosted. Dette er ikke det samme og det gir forskjellige resultater opp mot de gjeldene lover og forskrifter.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #11 Skrevet 9. november 2012 Det du prøver å gjøre her er trygdemisbruk, og å prøve å melke staten for mest mulig penger. Både TS og de som gir råd om dette burde skamme seg. Anonym poster: e80294f66925503fd38c71bd00db9fd9 2
Gjest Marmot Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Så man kan ha bosted for hvert sitt barn, ha de 50% men samt motta rettigheter som 100% forsørger? Nei, det kan man ikke. Som jeg sa; det er ikke lov.
Gjest Fruella Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 Hvis man deler søskenflokken kan det helt fint gjøres slik. Du blir regnet som enslig forsørger. HI: hva legger du i begrepet 100% forsørger? 100% forsørger er du jo ikke hvis dere har barna 50% hver, men ved at barna har bosted og hver av dere og utvidet samvær med den andre blir dere begge regnet som enslige forsørgere. Jeg forseslår at du ber NAV om opplysninger om hvike stønader du har rett til her. For meg har det aldri vært aktuelt med overgangsstønad eller andre stønader. Jeg har kun mottat utvidet barnetrygd fra NAV. Det vil kunne pålegges bidrag på den som er samværsforeldre i en slik situasjon (om inntektene tilsier det). Til AB 12:31: Dette er overhodet ikke trygdemisbruk! Vi fikk faktisk anbefalt denne ordningen av dommeren da vi inngikk forlik om samværsavtalen. Dette rettsforliket ble oversendt NAV da det ble søkt om utvidet barnetrygd. Du kan bare se på linkene jeg postet tidligere. Tror du virkelig at regjeringen.no oppforder/informerer om svindel/trygdemisbruk? Sørg for at du har kunnskap om ting før du begynner å slenge fordømmelser rundt deg!
Kontormus Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 Ja, det er mange som gjør det, men det er ikke lov likevel. Trygvesystemet vårt er bygget på tillitt og en naiv idé om at folk er ærlige. Tenkte jeg det ikke!! Det virker som om det er mange som tar bosted for en hver (de som har 2), får alle stønader som enslig forsørger for ett barn hver, og ikke betaler noe til hverandre. Og i tillegg ordner samvær seg i mellom, tilogmed bare annenhver helg for den ene. Så det er ikke lov dette? Står det nedfeldt noe sted tror du?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 En får ikke overgangsstønad ved delt bosted og ved mer samvær enn 40% på samværsforelder. Avtale leveres NAV. Skattemessig , skatteklasse 2 til bostedforlelder uansett samværsandel. Delt bostedavtale til NAV gir skattekl. annet hver år ved delt bosted. Utvidet barnetrygd gies til enslige forsørgere, den gies også utvidet barnetrygd ved delt bosted. Barnetrygdn utbetales til den som har bosted på barnet eller en kan avtale dette fritt med NAV. Har en eksempelvis to barn og barna har hvert sitt bosted. Et far og et hos mor blir begge regnet som enslige forsørgere og tillegg og stønader blir gitt på avnlig måte. Samværsavtale til NAV på maks 40 % samvær gir overgangsstønad til begge fordeldre. Overgangsstønad gies inntil inntekt 6G. Den avtar etter etter inntekt, Begge foreldre får skattekl.2 og utvidet barnetrygd. Jeg vet også at mange ahr papiravtale 60/40 mend virkeligheten er 50/50 ved barn hos begge foreldre.
Gjest Marmot Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 (endret) Tenkte jeg det ikke!! Det virker som om det er mange som tar bosted for en hver (de som har 2), får alle stønader som enslig forsørger for ett barn hver, og ikke betaler noe til hverandre. Og i tillegg ordner samvær seg i mellom, tilogmed bare annenhver helg for den ene. Så det er ikke lov dette? Står det nedfeldt noe sted tror du? Det står at man må være alene om omsorgen, og at man må ha barnet vesentlig mer enn den andre forelderen, i praksis tolkes dette til å være minst 60%. Jeg har ikke tid til å lete nå, men jeg skal se om jeg finner det i kveld. Men det er ingenting som tilsier at man ikke kan ha barna 60% hver, men da må det være slik i praksis også. Det er der folk ofte juger litt. Endret 9. november 2012 av Marmot
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Eller så kan man jobbe, som alle andre Anonym poster: 4b6586e8e7f1cc1932d7f7dd443543db
Kontormus Skrevet 9. november 2012 #18 Skrevet 9. november 2012 Eller så kan man jobbe, som alle andre Anonym poster: 4b6586e8e7f1cc1932d7f7dd443543db Det er vel ikke poenget hvordan inntektene kommer til, men hvordan man fordeler utgiftene. 2 foreldre = delt på to!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå