Gå til innhold

Svigerinne og svoger utnytter svigers...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg klarer bare ikke å la være å irritere meg! Prøver derfor å lufte hodet her og høre litt andre synspunkter...

Mannen min har en søster (Trine), som igjen er gift og har 2 barn (7 og 4 år). Vi har 1 barn på 2 år.

Svigers passer barna til Trine hver helg. Jeg tuller ikke! I morgen skal de dit igjen, foreldrene skal på fest. Forrige helg var de der lør-søn og hele søn. Helgen før var de der en natt. Og sånn går no dagan...

Jeg syns jo for det første at det er helt rar prioritering da, at foreldrene gjør alt mulig annet bortsett fra å være m barna. For d andre har ikke svigermor tipp topp helse... Og for det tredje skal jeg ikke legge skjul på at jeg også ønsker meg litt barnevakt ;-)

Mannen min og jeg har ikke gjort noe som par etter at knerten kom til verden! Knerten har sovet hos de 3 ganger... De sier at det går fint med legging og soving da.

Mine foreldre bor dessverre i en annen del av landet, så de har ikke mulighet til å passe knerten..

Nå er jo ikke vi interessert i å ha så mye barnevakt, men en hang i blant hadde ikke gjort noe! Men de få gangene har allerede Trude spurt, så det ender med at vi blir hjemme ellerat en av oss går.

Noen synspunkter? Jeg prøver å ikke bry meg, men jeg merker at jeg syns det er kjempetrist at de forskjellsbehandler barnebarna sine på den måten!

Anonym poster: 6bf97e90f139e2118d43a44b7796437f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er Trude?

Anonym poster: 0a32c6da55d046497ac4d394024850ff

• Liker 12
Skrevet

Den andre personligheten til Trine Døøhh :popcorn:

Anonym poster: bf31d0ef60f73f70f5be9929c0b13b7a

• Liker 8
Skrevet

Haha. Trine=Trude... Skulle liksom finne på et annet navn enn svigerinna sitt, jaja!

Hva tenker dere om da?

TS

Skrevet

Ta det opp med Trine-Trude og svigers

• Liker 2
Skrevet

Hvem er Trude?

Anonym poster: 0a32c6da55d046497ac4d394024850ff

Søsteren til mannen til TS, som spør om barnevakt hver helg. Bare en glipp fra TS.

Hei!

Jeg klarer bare ikke å la være å irritere meg! Prøver derfor å lufte hodet her og høre litt andre synspunkter...

Mannen min har en søster (Trine), som igjen er gift og har 2 barn (7 og 4 år). Vi har 1 barn på 2 år.

Svigers passer barna til Trine hver helg. Jeg tuller ikke! I morgen skal de dit igjen, foreldrene skal på fest. Forrige helg var de der lør-søn og hele søn. Helgen før var de der en natt. Og sånn går no dagan...

Jeg syns jo for det første at det er helt rar prioritering da, at foreldrene gjør alt mulig annet bortsett fra å være m barna. For d andre har ikke svigermor tipp topp helse... Og for det tredje skal jeg ikke legge skjul på at jeg også ønsker meg litt barnevakt ;-)

Mannen min og jeg har ikke gjort noe som par etter at knerten kom til verden! Knerten har sovet hos de 3 ganger... De sier at det går fint med legging og soving da.

Mine foreldre bor dessverre i en annen del av landet, så de har ikke mulighet til å passe knerten..

Nå er jo ikke vi interessert i å ha så mye barnevakt, men en hang i blant hadde ikke gjort noe! Men de få gangene har allerede Trude spurt, så det ender med at vi blir hjemme ellerat en av oss går.

Noen synspunkter? Jeg prøver å ikke bry meg, men jeg merker at jeg syns det er kjempetrist at de forskjellsbehandler barnebarna sine på den måten!

Anonym poster: ee17f4d4a72d25119f3f90e52bb33c0a

Skrevet

Hvor gammel er din unge TS?

Syns dette lukter mer av at du ønsker hyppigere barnepass enn at du syns barnebarna blir forskjellsbehandlet.

• Liker 6
Skrevet

Hvis Trine og (eller) Trude allerede har inngått en avtale med svigermor

- må jo svigermor holde sin avtale.

Her virker du til å rakke ned på din svigersøster mer

enn hva barnepass virker viktig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg vet hva du mener, for jeg har opplevd det samme. Svigers er kjempegreie og har vanskelig for å si nei, og svigerinne har ikke skamvett. Hun spør om barnevakt bare hun skal på Rema virker det som.

Det bare ender med at jeg ikke har samvittighet til å spørre om barnevakt, for jeg vet at svigers knapt har tid for seg selv i helgene. Det er alltid sånn at de må passe barnebarn, og i uka må de ofte komme og levere unger i barnehage fordi det er "ett eller annet" på gang sånn at foreldrene ikke kan selv.

Svigerinnen min er ikke spesielt travel, men hun har lagt opp et løp hun aldri kunne ha gjort om ikke svigers hadde vært der og vært reserveforeldre.

Jeg er ei dame som ikke er redd for å si ifra, men tro meg- det er ikke lett å skulle si noe om dette. Svigers er voksne mennesker og må selv få lov til å si nei og ja (det blir jo til at de bare sier ja, men det er deres valg tross alt...) og svigerinnen min må få lov til å spørre. Jeg skal ikke blande meg opp i tidsbruken og prioriteringene til andre.

Hva skulle jeg si? "Hei, du jeg kunne tenke meg barnevakt av og til, så om du vil være så snill og legge om livet ditt sånn at svigermor har mer tid til mine unger i helgene så hadde det vært fint. Det er ikke sikkert jeg trenger så mye barnevakt, men sånn just in case vettu..."

Nei, jeg og mannen har heller forsaket mye eller fått andre til å være barnevakt. Vi føler ikke at vi blir nedprioritert av svigers, men de er altså fullbooket før vi får blunket.

Endret av Løvetanten
  • Liker 4
Skrevet

Det er vel ikke det at de forskjellesbehandler barnebarna, men at tanteungene dine er der så mye fordi svigerinna di spør.

Skjønner at du er frustrert jeg ja. vanskelig å ta opp sånn også. Ikke sikkert du får gjort så mye med det egentlig. De sier jo helt sikker ja til å være barnevakt for dere også, men det løser jo ingenting at dere får barnevakt en gang.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg må si jeg er litt overrasket over kritikken TS får her! Jeg er i akkurat samme situasjon... Jeg blir ikke sint fordi jeg vil ha mer barnevakt selv! Dette irriterte meg også før vi fikk barn. Mine svigerforeldre klager selv og syns de er mye barnevakt. Venninner av min svigerinne har prøvd å si fra til henne, men hun tar ikke hintet! Selv syns jeg det er supervanskelig å si noe! Vi prøver å være ute i god tid dersom vi trenger barnevakt, spør før svigerinnen din.. :) Og hvis du får noen gode råd tror jeg jeg også må teste de ut..!

Lykke til :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det å feste annenhver helg høres ikke noe ålreit ut egentlig. Hva med å heller ta med ungene på noe gøy?

"Nei, unger, vi gjorde noe dere synes var gøy forrige helg, denne helgen er det festing. Husker dere ikke det da, vi gidder bare å være med dere annenhver helg :) <3 ".

Koselig.

• Liker 1
Skrevet

Her er det jo svigerforeldrene dine som må ta tak, hvis de synes det er et problem. Det går an å si nei, og hvis de ikke gjør det, må du anta at de syns det er greit. At de allerede har en annen barnevaktavtale når du spør er ikke forskjellsbehandling av barnebarna, det er evne til å holde en avtale. Spør tidligere, så kommer du først til mølla.

Anonym poster: 85013fcdcd883566d341c1431195fe59

Skrevet

Nesten som å lese om min egen svigerfamilie. Svigerinne leverer tre små barn til sine foreldre som ikke har topp helse og begynner å bli gamle og slitne. Så kan svigerinne ha avslapningshelg med mannen sin (for 40 gang dette året) Helt horribelt. Hvis man har et så stort behov for barnevakt så får man leie noen, ikke utnytte foreldrene sine.

Mine svigerforeldre klarer ikke å si nei, for da blir det bråk fra datteren.

Anonym poster: f13f718731d9f198e6b098073c083038

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Planlegg litt frem i tid og spør om barnevakt nå?

Hvorfor skal svigerinne "straffes" for at dine foreldre bor på en annen kant av landet?

KAn ikke alle tre barna være der samtidig?

Gjest Eurodice
Skrevet

Nesten som å lese om min egen svigerfamilie. Svigerinne leverer tre små barn til sine foreldre som ikke har topp helse og begynner å bli gamle og slitne. Så kan svigerinne ha avslapningshelg med mannen sin (for 40 gang dette året) Helt horribelt. Hvis man har et så stort behov for barnevakt så får man leie noen, ikke utnytte foreldrene sine.

Mine svigerforeldre klarer ikke å si nei, for da blir det bråk fra datteren.

Anonym poster: f13f718731d9f198e6b098073c083038

Bråk? På hvilken måte?

Skrevet

Som andre foreslår, spør god tid i forveien! Hun kan da ikke ha booket hele årets helger et år i forveien? Og ikke ha dårlig samvittighet for å spørre om barnevakt en gang i blant. Passer de ikke for dere, så passer de jo tydeligvis svigerinnen din sine unger uansett, så de får jo ikke fri. Eller, de får jo fri hvis de gidder å si nei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler jeg må si noe til alle dere som sier at besteforeldrene kunne jo bare si nei... Jeg jobbet sammen med en kvinne en gang, som aldri kunne si nei. Om det var overtid, eller å "gå ekstra" fordi hun visste at vi andre på jobb egentlig trengte det, uten å spørre, eller om det var hennes egne barn som spurte om barnepass i helgene. Det endte med at denne koselige damen jobbet ekstra ("frivillig"), og i tillegg passet barnebarna i helgene, fordi hun ikke klarte å si nei. Det er ikke en situasjon man ønsker seg når man er passert 50 år (og nesten 30 år i arbeidslivet).

Min kollega gav ingen uttrykk for at hun syns det ble for mye, ovenfor sine barn/svigerbarn, men vi på jobben fikk jo høre det, og jeg tror nok det er flere slike rundt om.

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler jeg må si noe til alle dere som sier at besteforeldrene kunne jo bare si nei... Jeg jobbet sammen med en kvinne en gang, som aldri kunne si nei. Om det var overtid, eller å "gå ekstra" fordi hun visste at vi andre på jobb egentlig trengte det, uten å spørre, eller om det var hennes egne barn som spurte om barnepass i helgene. Det endte med at denne koselige damen jobbet ekstra ("frivillig"), og i tillegg passet barnebarna i helgene, fordi hun ikke klarte å si nei. Det er ikke en situasjon man ønsker seg når man er passert 50 år (og nesten 30 år i arbeidslivet).

Min kollega gav ingen uttrykk for at hun syns det ble for mye, ovenfor sine barn/svigerbarn, men vi på jobben fikk jo høre det, og jeg tror nok det er flere slike rundt om.

Det er mange kvinner (jeg tror det er flere kvinner enn menn som har dette problemet) som bare ikke klarer å si nei, det er helt klart. Og egentlig tror jeg at de fleste av oss kan ha problemer med det i gitte situasjoner.

Men det fritar dem ikke fra ansvaret for å gjøre det. Som voksne er vi ansvarlige for å sette grenser for oss selv, og hvis vi ikke klarer det er det en vanskelig situasjon, men da kan vi ikke forvente at andre skal gjøre det for oss. Vi må selv jobbe for å få det til. Og for TS å blande seg inn i dynamikken mellom mor og datter, er å be om trøbbel, simpelthen. De eneste som kan si nei til å passe barn hele tiden - igjen forutsatt at det er et problem for dem, og ikke bare for TS som føler seg forfordelt, er svigerforeldrene.

Anonym poster: 85013fcdcd883566d341c1431195fe59

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke typisk da- vi mødre har lettere for å spørre våres egne mødre enn svigermor.. sånn er det bare.

Mine foreldre digget å ha barnebarna hos seg i helger og ferier.. og det beste var når de kunne ha alle 4.. ( altså både mine og min søster's sine)

Sikker på at din svigermor mer enn gjerne vil passe deres barn også..men du må jo spørre.

Anonym poster: 16df098d3ffb9f03da21b020c4d790e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...