beige Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Som pedagogisk leder på ei småbarnsavdeling for 1-2 åringer er det noe jeg lurer på.... Hva synes dere er viktig for at 1-2 åringen deres skal ha det bra i barnehagen? Setter dere mest pris på at barnet får dekt primære behov som mat, hvile og omsorg eller er det tilrettelagte aktiviteter som f.eks. turer, forming, sangstunder osv. som er viktigere/like viktig for at barnet ditt skal ha det bra?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Det må vel ikke være enten eller? Anonym poster: ed309349f90d693e136717b72ade93c5 4
beige Skrevet 8. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2012 selvfølgelig ikke, derfor skrev jeg "like viktig"
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Min guttunge har har matpakke med og spiser der og sover der og får omsorg. Ellers tror jeg de er flinke til å gjøre aktiviteter som turer, sang, forming osv og det tror jeg er viktig. Anonym poster: 951a80f5131107df76291a559c23a4ca
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 For min/vår del, at h*n blir sett. Vi har et beskjedent barn som har begynt å søke mer og mer kos og nærhet hos foreldrene etter bhg-start, fordi h*n faller ut av mengden. Litt sårt, men så lenge dette er lagt merke til og gjøres noe med, så kommer det aller viktigste med å være i en barnehage: At h*n blir tatt vare på, på lik linje med alle de andre- og lærer seg at h*n er et individ som også skal fungere i flokk. At h*n får litt "hjelp" til å se at ikke alt er om "meg meg meg" men også mye "oss oss vi vi.." Anonym poster: 5228be71fe5e16705a47bce08b94fffc 12
ViljaH Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 At barnet får dekt primære behov (mat, søvn, trygghet) er et primærkrav, altså absolutt og minimumskrav. At barnet skal gjøre gøye ting er et sekundærkrav (sangstund, utelek, osv.) Helst bør man strekke seg mot begge. Av de sekundærkravene du nevner (turer, sangstund, forming) så synes jeg ikke turer er viktig i den aldersgruppen. I vår barnehage er "tur" for den aldersgruppen å gå i en park som ligger rett utenfor, altså utforske nærmiljøet 100 m utenfor. De har ikke behov for å dra på museum akkurat. Sangstund synes jeg dere bør få til, det er jo inne i barnehagen. Enkle formingsaktiviteter bør dere få til iblandt, litt lim på papir og strø på glitter osv. Men også lego og slikt. I hovedsak bør dere voksne tilbringe mye tid på gulvet, og la barna kravle rundt dere og leke med det de vil, og sitte i fang når de vil. Gjerne lese i bøker.
^^Belle^^ Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 Mat, trygghet og søvn er det absolutte minimum synes jeg, håper virkelig ikke det finnes så mange barnehager der ute som skranter på noen av de tingene der. Men for jenta vår, som er veldig sosial av seg, trenger hun mer enn det for å trives. Jeg må si at jeg er ekstremt fornøyd med at de aller minste er så mye ute og leker som de er i vår barnehage. Det er visstnok ikke like vanlig, ettersom jeg har forstått både på andre som har ettåringen sin i andre barnehager, og på søsteren min som jobber i barnehage. Det er jo kjempegøy for dem å dra på tur, selv om det bare er noen hundre meter utenfor barnehagen. Da får de hilse på katter og hunder, ''bade'' i sølepytter og finne på noe de ikke gjør hver eneste dag. Ellers i barnehagen vår maler de, de har sangstund (morgensamling) hver dag, de leker i gymsalen minst to dager i uken, de bader i basseng litt oftere enn annenhver måned (barna går på ''rundgang'', så de bader to eller tre om gangen), de har plaskerom hvor de kan leke med vann og de leker mye på gulvet sammen med de voksne. Jeg setter også veldig stor pris på hvor fleksible de ansatte er mtp. søvnen til jenta vår. Hun er ikke den letteste når det gjelder dagsøvn, og her har vi prøvd det meste. Sove ute i vogna (noe som ikke funket i det hele tatt), sove i seng og sove inne i vogna. Sistnevnte er det som funker best, og da tilrettelegger de mtp. det. De er også veldig flinke til å evt. prøve en lur nummer 2 om det trengs.
beige Skrevet 9. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2012 tusen takk for innspill! jeg vil tro alle barnehager dekker barns primære behov ja jeg har bare tenkt en del på hvor viktig det er for de aller minste å bli dratt med på ditt å datt, og om det stresser barna?
Arkivskap Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Når jeg hadde små unger så var det viktigste for meg at de hadde et sted å være mens jeg var på jobb. Primærbehovene er da selvfølgelig viktigst. Alt det andre blir bare en bonus.
^^Belle^^ Skrevet 9. november 2012 #10 Skrevet 9. november 2012 tusen takk for innspill! jeg vil tro alle barnehager dekker barns primære behov ja jeg har bare tenkt en del på hvor viktig det er for de aller minste å bli dratt med på ditt å datt, og om det stresser barna? Jeg tenker litt at det kommer veldig an på hvordan det gjøres og selvsagt hvor mange barn (og voksne) det er på denne avdelingen. På vår datters avdeling er det 9 unger, 5 ettåringer og 4 toåringer, og 3 voksne. Det er da naturlig at det er lettere å finne på ting i en ustressende ramme enn det er i for eksempel en basebarnehage hvor søsteren min jobber - som beskriver sin småbarnsavdeling som helt annerledes enn der jenta vår går.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #11 Skrevet 9. november 2012 Når jenta vår var ml ett og to år, var det viktigst for meg at hun hadde trygghet og rutiner i barnehagen. At hun ble tatt imot med åpne armer når hun kom dit, og at det var fokus på inkludering av alle i lek. Barnehagen vi hadde da, var beskjedent innredet, ikke mange fancy leker etc, men du og du så mange sanger hun lærte der, og så mange bøker de leste. Turer var det stas å begynne med når hun var litt over to år. Er glad de ikke stresset med å dra med de minste barna på tur. Anonym poster: 4b3958c3aaee2750f0fe67478976b35d
Frk Rabarbra Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Nå har ikke jeg så små barn lenger , men for meg var det viktigste at barna hadde det trygt og ble sett i barnehagen da de var under tre år . At de fikk mat og kontakt med andre barn . Trygge voksne personer som tok de på fanget og ga de nærhet iløpet av dagen . Aktiviteter kan det være noe av , små turer i nærheten . De små trenger ikke masse aktiviteter , de trenger å leke frilek .
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 Som alle de andre sier: søvn, mat og trygghet er en selvfølge. Ellers liker jeg at de er ute selv om det er litt dårlig vær (alt med måte). Min er nå 1,5 år, og ELSKER å gå på tur. Selv om det bare er til en annen lekeplass like ved. De får løpe, leke og utforske på en helt annen måte. Og selv om de gjerne blir litt ekstra slitne av det, så tror jeg det bare er godt for dem å oppleve noe utenfor barnehagens gjerde. Inne så liker jeg rutiner. At de også lærer noe av leken og hva de gjør - ikke at de bare sitter på gulvet og kjører bil hele dagen. Mye sang og dans. Og det aller viktigste for meg som mamme: å vite at barnet mitt blir sett! Når de ansatte kan fortelle småting utover hvor lenge de har sovet og om bleia var løs, f.eks at "Ola" har brukt et nytt ord i dag. Da blir jeg glad. Anonym poster: 340e684a5f54b285e7e3aef67fc4e7c9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 For meg er det helt selvfølgelig at primærbehov skal dekkes, som søvn, mat etc, men stimuli er også et primærbehov i mine øyne og da må barnehagen anstrenge seg på det området også. Ja, jeg synes turer ut er viktig for de minste og de har ofte stor glede av å komme seg ut og rundt for å se på verdenen. Min barnehage triller mye med de minste og de minste får også lov å gå selv hvis de kan og mine har ihvertfall storkost seg ute. I tillegg til de vanlige småturene i nabolaget drar de ofte på nye lekeplasser og har piknick når det er fint vær, de har vært på gårdsbesøk og sett på dyrene etc. Det er helt klart godt for ungene å komme seg ut. Ellers synes jeg det er flott med barnehager som strekker seg litt ekstra for å imøtekomme individuelle behov. At de også involverer seg aktivt i leken og leder i konfliktløsning når det oppstår situasjoner og ikke alltid prøver å unngå "problemer" ved å lage kleskoder og strenge regler for matbokser etc... Anonym poster: 6b1ddc231441e55b006af47d3d532180
ViljaH Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 Vår barnehage har et stort og veldig flott og spennende uteområde, så de trenger ikke dra til andre lekeplasser så mye. De pleier å dele gruppen en del, tar med seg to-åringene på tur i nærmiljøet mens ettåringene er igjen i bhg. Samme med utelek, de er ut minst en gang pr dag. Men hvis det er litt dårlig vær, regn/snø/glatt, så er det ikke like gøy for ettåringer som knappest kan gå. Mens toåringene liker seg ute uansett. På fine dager er hele gruppa mye ute, ettåringer liker seg godt i sandkassa med en spade. De har vært på gårdsbesøk med hele gruppa en gang i året, de bruker en gymsal i nærheten iblandt. Så viktig poeng å ikke stresse barna med å dra dem med på ting støtt. Bare litt variasjon iblandt. Også viktig at på høsten med mange nye små barn, er det igrunn nok med å være i bhg de første par månedene. Barna trenger tid til å venne seg på nye omgivelser og rytme, da trenger de ikke mer utfordring med turer osv.
Ciara Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 For så små unger synes jeg ro og trygghet er viktigst. At det legges opp til at dagene blir så lite hektiske som mulig. Jeg er mao ikke så opptatt av kreative opplegg for barn i den alderen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Jeg er mest opptatt av at den lille er i trygge omgivelser som skaper rom for tilknytning. Det er etter min mening viktig med voksne som ser ham og som har tid og anledning til dekke behov for å sitte i fang m.m. Jeg synes også at det er viktig at det gjøres rolige aktiviteter. Utearealer er også av betydning. Anonym poster: 7d1fa6358410a9f39ecbaab7a6d8fe24
beige Skrevet 11. november 2012 Forfatter #18 Skrevet 11. november 2012 jeg har nok formulert meg litt teit i første innlegg. jeg vet jo det at primærbehovene som mat, søvn og omsorg er det viktigste... jeg lurte bare på hvor viktig det er for dere at barnehagen legger opp til tilrettelagte aktiviteter hver dag? evt. hvor mye synes dere 1-2 åringen trenger av de aktivitetene?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #19 Skrevet 11. november 2012 jeg har nok formulert meg litt teit i første innlegg. jeg vet jo det at primærbehovene som mat, søvn og omsorg er det viktigste... jeg lurte bare på hvor viktig det er for dere at barnehagen legger opp til tilrettelagte aktiviteter hver dag? evt. hvor mye synes dere 1-2 åringen trenger av de aktivitetene? Selvfølgelig må de ha noen aktiviteter som tilrettelegges hver dag, hva er alternativet liksom? Frilek hele dagen og unger som styrer seg selv? Er ikke mye av den pedagogikken som barnehagene skryter av i det... Siden alle barnehager og ansatte skryter av at de har så mye å tilby barna (mer enn foreldrene visstnok) så forventer jeg faktisk at de klarer å tilby mer enn primærbehov. Så ja, jeg forventer utelek/tur, sanglek, lesestund, tegning og maling etc i organisert form hver dag (ikke nødvendigvis alt, men 1-2 aktiviteter ihvertfall). og selv da tilbyr de ikke mer enn jeg fint klarer å tilby ungene mine selv hjemme. Klarer ikke barnehagen dette eller mener det er for mye forlangt, så får de heller si det som det er. Nemlig at de tilbyr kun pass og oppbevaring av ungene mens foreldrene jobber.. Anonym poster: 6b1ddc231441e55b006af47d3d532180
ViljaH Skrevet 11. november 2012 #20 Skrevet 11. november 2012 Jeg synes sangstund (samling) og lesestund hører til hver dag. Også en tur ut. Formingsaktiviteter en gang eller to i uka. Må jo finne på gøye ting med med barna selv om de er små. Gjerne tema for lengre perioder også, hvor både bøker og sanger og forming og ute ser på det samme. Høst f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå