AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Jeg var i 2006 utsatt for en ulykke som sakte og sikkert har forverret seg. Jeg har vært studert frem til sommeren 2012 og fikk siste utbetaling fra lånekassen i mai. Siden da har jeg levd på kredittkort og oppsparte midler og nå fått innvilget minstesatts på AAP 4800 kr hver 14 dag, alså 9600 kr i måneden. Husleien min er på 7400 kr ink oppvarming og varmtvann. Internett 350 kr Strøm 250 kr Trening 200 kr Sitter da igjen med 1400 kr som skal gå til mat og div, og må jo nå betale tilbake kredittkort gjell, ca 15 000 kr. Hvordan få dette til å gå rundt? Noen som har erfaring med bostøtte/hvordan man søker bostøtte? Jeg har ikke anledning per i dag til å flytte til ett rimeligere sted pga kontrakten på leiligheten, og treningen trenger jeg for å bli frisk. Så er ikke så mye jeg kan kutte i heller Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Vel, kan du kutte internett? Det er kjipt, men da har du plutselig 350kr mer i måneden. Søke om betalingsutsettelse på kredittkortet fram til du kan flytte til et billigere sted? Få tak i noen andre som kan flytte inn i din leilighet så du kan finne et billigere sted? Kan ikke noe særlig om slikt, men bare et par ideer.. Lykke til! Anonym poster: cfcc94376b6304ee578d01c85a5abd3f 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Du kan søke om bostøtte hos husbanken; http://www.husbanken.no/bostotte/ Ellers får du spørre Nav om hva du skal gjøre og vise at du har flere utgifter enn inntekter(men da må du nok regne med at du må droppe nett-tilgangen din og/eller ta hull på eventuell BSU om du har det). Anonym poster: 6227354671dee9d778de62cd0992923a 2
Gjest Chin Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Kutt internett og trening. Dette er luksusting. Om du søker på bostøtte så skal du ikke se bort ifra at de ber deg kutte ut en eller begge.
LiveLaughLove Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Kutt internett og trening. Dette er luksusting. Om du søker på bostøtte så skal du ikke se bort ifra at de ber deg kutte ut en eller begge. Treningen er jo ikke en luksusting da TS har vært i en ulykke og skriver at hun trenger denne treningen for å bli frisk. 17
Ivana Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Treningen er jo ikke en luksusting da TS har vært i en ulykke og skriver at hun trenger denne treningen for å bli frisk. trening trenger ikke alltid å foregå i treningssenter og koste penger. 3
lisad Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 (endret) Du trenger ikke å kutte ut internett for å få innvilget bostötte. Sök, du får det garantert innvilget. Det er også meget mulig at du kan få supplering til livsopphold fra Nav. Kanskje ikke så kult å söke om det, men i nöden osv. Du ligger under satsene for en enslig person selv om man tar med utgiftene til trening, ström og internett. Endret 8. november 2012 av lisad 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 Treningen trenger jeg for å bli frisk og internettet er det bindingstid på, og for å være helt ærlig ville jeg gått på veggen uten nett, har ikke TV og det blir ikke så mye å gjøre på dagtid når kroppen er som den er. Trening og fyseoterapi, er fremdeles mye igjen av dagen da når man står opp kl 07 hver dag. Uten trening kommer jeg meg ikke opp av sengen så for meg er det en nødvendig ting og ikke luksus. Jeg har gode prognoser på å bli frisk innen 1 år ved behandling og trening Leiligheten er jeg i en litt spesiell situasjon, den er kjøpt til meg mot at jeg betaler denne månedlige husleien og for å ikke sette den andre personen i en kinky situasjon er det her jeg kommer til å bo. Pga forbud mot framleie osv er det ikke bare å finne noe rimeligere, heller ikke så lett i en by som Oslo. Har veldig lite erfaring med NAV da dette er første gang jeg er i kontakt med dem, og føler jeg ikke får så mye tilbakemeldinger og hjelp. Har brukt opp bufferkonto og har ikke BSU, i januar begynner også studilånet mitt å løpe og da vil jeg jo ikke ha penger til mat engang... Jeg har ingen venner i Oslo, så nettverket er ikke eksisterende. Veldig trist situasjon jeg har havnet i, og ønsker bare å bli frisk å kunne jobbe og studere, man føler dette økonomiske nesten gjør meg sykere Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198
LiveLaughLove Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 trening trenger ikke alltid å foregå i treningssenter og koste penger. Nei er forsåvidt sant det. Allikevel så vet vi jo ikke hva slags trening / hvilke apperater eller utstyr TS er avhengig av, ettersom det er snakk om en ulykke og hun trenger denne treningen for å bli frisk.. Men det er jo 200 kr i mnd, og Fullt mulig at TS kan klare seg uten, hva vet vel jeg. Regnet bare med at det ikke var et alternativ å droppe siden TS skrev dette. 1
frøkna Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Er det noen du kjenner som kan gi deg personlig lån? Om du har mulighet til det så burde du vurdere å låne penger, leve trangt til du kan flytte. Kanskje du kan flytte til foreldre til du har fått økonomien på plass igjen?
Kamikatze Skrevet 8. november 2012 #11 Skrevet 8. november 2012 Få deg en samboer å dele utgiftene med, kanskje? Enten må du senke utgiftene, eller heve inntekta. Kan du ta noe lett arbeid inntil grensa for at de trekker trygd? Snakk isåfall med NAV om hva du kan og ikke kan. Kan du bruke noe av treninga på å sage ved, og redusere varmeutgifter? Kan du fiske og høste av naturen? Kan du fiske og høste av firkantfisk i butikkfryseren, eller er fiskepinner æsj? Har du foreldre som kan sponse deg med en lapp i måneden, til alt roer seg? Lånekassen får du utsettelse på, men der må du ta kontakt allerede i dag. Du har uansett fast inntekt. Er du venn med banken din? Kan du få et lån med såpass sikkerhet at du får betalt vekk kredittkortgjelda og ender med bedre rente og nedbetalingsvilkår? OK, leiligheta ble kjøpt til deg. Kan du leie ut et rom til ei studine, ellerno? Har du en hobby eller andre ferdigheter hvor du kan lage noe som kan omsettes i penger?
frøkna Skrevet 8. november 2012 #12 Skrevet 8. november 2012 Om det virkelig blir ille kan du også oppsøke Fattighuset i Oslo, og få gratis mat derfra. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #13 Skrevet 8. november 2012 Slik jeg har forstått det hos nav kan man ikke jobbe noe uten at man får trekk i aap, med mindre man jobber svart da.. Jeg har ikke muligheten til å løfte tungt, får nesten ikke med meg posene hjem fra butikken så er derfor vanskelig for meg å måke snø, passe barn ( løfting ), eller gå tur med hunder som trekker. Å gjøre noe fysisk som belaster ryggen er også håpløst, treningen på treningstudio er veldig spesifikk rettet mot problemene jeg har. Leiligheten er en 1 roms så har ingen muligheter til å leie ut ett rom, er også problem ved framleie av leiligheten. Foreldre har ikke mulighet til å sponse med mer, de betaler alt en god del på leiligheten (lån). Jeg prøver å spise billig, men kroppen trenger sunn mat for å bli frisk så uansett hvordan jeg snur og vender på det er det vanskelig å leve på 250 kr uken i mat. Jeg har forsøkt å lage ting å selge + selge klær/sko jeg ikke bruker lengre uten heller. Har som sagt ikke noe nettverk som gjør ting mer komplisert. Jeg setter stor pris på tipsene og rådene, men som dere ser er det ikke så mange som kan settes ut i live i den situasjonen jeg er i nå. Har tidligere bedrevet noe undervisning i idrett, har forsøkt å kontakte ulike i Oslo men får beskjed om at de ikke trenger folk eller at det er ulønnet. Har gått toppidrettslinje og har tidligere hatt suksess med trening og undervisning. Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198
lisad Skrevet 8. november 2012 #14 Skrevet 8. november 2012 Dra på Nav imorgen og sök på bostötte, TS. Du har krav på det, og det kommer til å lette din situasjon uten at du må gi opp noe som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #15 Skrevet 8. november 2012 Du trenger ikke å dra på NAV for å søke bostøtte, NAV har ikke noe med bostøtte å gjøre. Men du kan gå på NAV å søke om supplerende sosialstønad. Lykke til! Anonym poster: 489c41c3bdace4e7af0abc2addef306c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #16 Skrevet 8. november 2012 jeg har sett på bostøtte men skjønner ikke helt hva jeg må ha av dokumentasjoner og hvordan jeg fyller ut skjema? Holder det med regningene og avtalen på husleie? eller må konto utskrifter med? Er dette noe de kan hjelpe med på NAV? fristen for innsendelse er jo den 14 og jeg vil gjerne rekke denne fristen! Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198
lisad Skrevet 8. november 2012 #17 Skrevet 8. november 2012 Du trenger ikke å dra på NAV for å søke bostøtte, NAV har ikke noe med bostøtte å gjøre. Men du kan gå på NAV å søke om supplerende sosialstønad. Lykke til! Anonym poster: 489c41c3bdace4e7af0abc2addef306c Hos Nav får man tak i söknadsskjema og har muligheten til å spörre om hjelp hvis man trenger det. Man kan også levere inn söknadsskjema der.
lisad Skrevet 8. november 2012 #18 Skrevet 8. november 2012 jeg har sett på bostøtte men skjønner ikke helt hva jeg må ha av dokumentasjoner og hvordan jeg fyller ut skjema? Holder det med regningene og avtalen på husleie? eller må konto utskrifter med? Er dette noe de kan hjelpe med på NAV? fristen for innsendelse er jo den 14 og jeg vil gjerne rekke denne fristen! Anonym poster: 83ac035336d3b89bdadc666f41ef5198 Som sagt, dra på Nav imorgen. Spör om hjelp til utfylling av söknadsskjema og hva slags dokumentasjon de krever. Så drar du tilbake på mandag, leverer skjema og dokumentasjon. Bare sörg for at de stempler söknaden når du leverer den.
Gjest Darthoven Skrevet 9. november 2012 #19 Skrevet 9. november 2012 (endret) Kutt internett og trening. Dette er luksusting. Om du søker på bostøtte så skal du ikke se bort ifra at de ber deg kutte ut en eller begge. Internett luksusting? Kanskje på 90-tallet. Men i dag trenger man internett til det meste. Hva med fakturaer og regninger f.eks? Det koster penger og få dem i papirutgave. Hva med jobbsøking? Det foregår på internett. Hva med gratis ting på f.eks finn.no? Det finner man ikke uten internett. Tips til sparing f.eks, det finner man på internett. Man kan holde kontakten med folk uten telefonregning osv. Blir litt som å si, kvitt deg med mobilen, det er en luksusting. I vår del av verden er internett en menneskerett å regne. Du kan ikke delta på en normal måte i samfunnet uten internett, og folk blir da ikke friske fra sykdom om man skal ta i fra dem fysisk trening og muligheten til å kommunisere med resten av verden. Du høres ut som Mengele. Slik jeg ser det er det eneste hun kan spare på husleien. 7400 kroner for EN person er mye å betale. Hva med å flytte inn i et kollektiv? Ikke bare er det mye billigere, men det er også sosialt. Endret 9. november 2012 av Darthoven 12
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #20 Skrevet 9. november 2012 Du kan få hjelp til å fylle ut skjema om bostøtte på NAV, men det er Husbanken som skal ha denne søknaden - ikke NAV. Alt du trenger av informasjon ligger på www.husbanken.no, men som sagt kan du oppsøke NAV for hjelp til utfylling. Du må også være obs på at du regner ut inntekten din feil. Det er mer enn fire uker i en mnd. Med 4800 kroner utbetalt hver 14. dag vil det si at du har 10 300 kroner i mnd, altså mer enn det du tror du har. Det er greit å vite når du skal sette opp et budsjett! Anonym poster: c07e51c7691eff34f070144e06eec896
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå