Gå til innhold

Hvilken bank er best på sparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å spare EK til bolig.

Er det noen som kan si meg hvilken bank som har den beste spareløsningen for meg?

Jeg begynte på 0,-, sparte mine første 3500,- denne måneden, og kommer til å sette inn minimum dette beløpet hver måned, noe mer enkelte måneder.

BSU har jeg hatt, og brukt, så det er ikke en faktor denne casen.

I dag sparer jeg på høyrentekonto hos Sparebanken Vest. Er usikker på hvilken rente jeg får der, har akkurat mailet dem og spurt.

Veldig takknemlig for gode tips!

Anonym poster: f4a232fa60f43222081460b9761bb345

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du har brukt opp BSUen din, og f.eks. BSU 2.0 som de har hos DnB? I så fall har BankNorwegian en veldig høy rente. Er den jeg bruker til penger som ikke får plass i BSUen.

Skrevet

Takk for tips!

Jeg har kun brukt standard BSU (hos Sparebanken Vest), ikke BSU 2.0.

Vet du hva renten er på i BankNorwegian?

Anonym poster: 3a2edccdcf7668901fa86c976ae10078

Skrevet

https://www.topprente.no/ gir best rente på vanlig sparekonto (bortsett fra Nordax, men de er for sære for meg). Du får vel så høy avkastning og står mye friere hvis du bruker BSU-konto fra en bank med høy rente + topprente som hvis du bruker "BSU 2.0". http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd viser hvilke banker som gir høyest rente.

Anonym poster: c822497cc2a9165e5b4911b3b855360e

Gjest barista
Skrevet

Av storbankene er Nordea banken med best rente på boligsparekonto. Det som også er veldig greit er at du kan sette inn "alt" på Boligsparekontoen til Nordea, og deretter overføre dette til BSU-kontoen.

Skrevet

Tusen takk for gode tips dere, jeg skal sjekke ut alle! :)

Anonym poster: 3a2edccdcf7668901fa86c976ae10078

Skrevet

Av storbankene er Nordea banken med best rente på boligsparekonto. Det som også er veldig greit er at du kan sette inn "alt" på Boligsparekontoen til Nordea, og deretter overføre dette til BSU-kontoen.

Ahhh, skulle til å nevne boligsparekontoen til Nordea! Ante faktisk ikke at de hadde det, holdt på å bytte over til DnB da jeg fant det ut. Nordea sin rente er bedre enn DnB, så da blir det fortsatt Nordea. Vet du forresten om man likevel får skattefradraget dersom man f.eks. sparer opp 100 000 i boligsparekontoen, for så å overføre det til BSUen? Om det er slik at man deretter får skattefradrag 5 år fremover? Er jo skattefradraget som hjelper ;)

Skrevet

Ahhh, skulle til å nevne boligsparekontoen til Nordea! Ante faktisk ikke at de hadde det, holdt på å bytte over til DnB da jeg fant det ut. Nordea sin rente er bedre enn DnB, så da blir det fortsatt Nordea. Vet du forresten om man likevel får skattefradraget dersom man f.eks. sparer opp 100 000 i boligsparekontoen, for så å overføre det til BSUen? Om det er slik at man deretter får skattefradrag 5 år fremover? Er jo skattefradraget som hjelper ;)

Jeg er litt usikker på hva du mener, men du får skattefradraget på alt du setter inn på BSU kontoen.

F.eks. Jeg setter inn 100.000 kr inn på min boligsparekonto, og overfører årlig 20.000 av disse til min BSU, da vil jeg få skattefradraget, hvert år jeg gjør dette.

BSU 2.0 i DnB og boligsparekonto i Nordea har ingenting med skattefradrag eller noe lignende. Det er i utgangspunktet bare en helt vanlig sparekonto. Med god rente, og hvor du "binder" pengene til boligkjøp med avtale med banken.

Litt usikker på om jeg forsto deg riktig, men svarte det ditt spørsmål?

Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du mener, men du får skattefradraget på alt du setter inn på BSU kontoen.

F.eks. Jeg setter inn 100.000 kr inn på min boligsparekonto, og overfører årlig 20.000 av disse til min BSU, da vil jeg få skattefradraget, hvert år jeg gjør dette.

BSU 2.0 i DnB og boligsparekonto i Nordea har ingenting med skattefradrag eller noe lignende. Det er i utgangspunktet bare en helt vanlig sparekonto. Med god rente, og hvor du "binder" pengene til boligkjøp med avtale med banken.

Litt usikker på om jeg forsto deg riktig, men svarte det ditt spørsmål?

Tror du misforstod meg litt, ja! Er fullt klar over at BSU 2.0 og Nordeas boligsparekonto ikke gir skattefradraget.

Du skrev: "Det som også er veldig greit er at du kan sette inn "alt" på Boligsparekontoen til Nordea, og deretter overføre dette til BSU-kontoen.". Siden du ikke endrer på hva "alt" er tolker jeg dette som at man kan f.eks. sette inn 100 000 i boligsparekontoen, og så overføre alt dette til BSUen. Synes det var litt merkelig, siden man kun kan sette inn 20 000 i året på vanlig BSU.

Skrevet

Tror du misforstod meg litt, ja! Er fullt klar over at BSU 2.0 og Nordeas boligsparekonto ikke gir skattefradraget.

Du skrev: "Det som også er veldig greit er at du kan sette inn "alt" på Boligsparekontoen til Nordea, og deretter overføre dette til BSU-kontoen.". Siden du ikke endrer på hva "alt" er tolker jeg dette som at man kan f.eks. sette inn 100 000 i boligsparekontoen, og så overføre alt dette til BSUen. Synes det var litt merkelig, siden man kun kan sette inn 20 000 i året på vanlig BSU.

Da skrev jeg nok litt rotete ja. Du kan spare maksimalt 20.000 kr årlig på en BSU ja, det gjelder uansett,

Mitt poeng var at dersom en har 100.000 kr så har en ikke en veldig god rente på en vanlig sparekonto, og dersom målet er bolig uansett, så kan det være lurere å høre disse 100' til boligsparekontoen, hvor du har en meget god rente fra dag 1. og deretter sette pengene over til BSU (20.000 årlig)

Så det er ett rent rentespørsmål, når sparekontoen gir opptil 1,7 % og boligsparekontoen gir 4,65.

Skrevet

Jeg sparer i Bank Norwegian. Får 3,5% rente fra første krone.

Anonym poster: 43c66917a362cb66ca45f43ad29edbfe

Skrevet

Så det er ett rent rentespørsmål, når sparekontoen gir opptil 1,7 % og boligsparekontoen gir 4,65.

Som en eller annen nettopp kommenterte på, så kan man finne en høyere rente enn 1,7%. BankNorwegian har 3,5%. Er der jeg til nå har spart alt som ikke "får plass" i BSUen :)

Skrevet

Som en eller annen nettopp kommenterte på, så kan man finne en høyere rente enn 1,7%. BankNorwegian har 3,5%. Er der jeg til nå har spart alt som ikke "får plass" i BSUen :)

Jada, men jeg skrev dersom pengene likevel skulle brukes til boligformål, så er det lite poeng i å ha resten av pengene på 3,5, når du kan ha 4,65.

Og som du selv skriver, så setter du penger du ikke får plass til i BSU går til bank norwegian. Da er det jo snakk om penger som skal til boligformål, og da har Nordeas boligsparekonto meste renten. Som var spørsmålet.

Skrevet

Jada, men jeg skrev dersom pengene likevel skulle brukes til boligformål, så er det lite poeng i å ha resten av pengene på 3,5, når du kan ha 4,65.

Ca 15 banker gir 5% eller mer på BSU, og hos Topprente får man 3,76% på vanlig innskudd. Da er man totalt sett ikke mye under 4,65. I tillegg står man fritt til å flytte pengene når banken finner ut at de har lurt mange nok til å binde seg til at det er mer lønnsomt å sette ned renten for de eksisterende kundene enn å få flere kunder. Man kan også bruke pengene på den vanlige kontoen til hva som helst i stedet for å risikere å måtte bryte avtalen eller ta opp lån hvis man kommer i en knipe.

Anonym poster: c822497cc2a9165e5b4911b3b855360e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...