AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Er det mulig å slippe Nrk lisensen? Kjøpte meg TV for noen måneder tilbake, og glemte helt at jeg ikke burde registrere den i mitt eget navn, og i kveld ble lisensavgiften dumpet ned i postkassa mi. Kan jeg si at jeg hjalp mine foreldre med å kjøpe TV? Jeg har hørt at de nå kan "måle" for å sjekke om folk har TV? Hva skjer hvis de plutselig finner ut at jeg har TV? Eller de plutsleig står på døra? Jeg vet jeg må egentlig betale, men som student, så er det fryktelig mye penger, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få råd til den.. Hva kan jeg gjøre? Vær grei å ikke kom med en moralsk lære.. Jeg bor forøvrig i en kjellerleilighet, som jeg leier hos privatfolk. Ja, det er min egen TV. Anonym poster: b16b15e806f25940ec3a24264e345f0b
Sugerøret Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Du får betale som alle andre. Tror ikke du finner mange som virkelig betaler den **** lisensen med gleder. 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Du kan plombere TV-en, slik at den ikke kan ta inn tv-signaler. Anonym poster: f71496aa32e110e7ad661defe423e614 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 For en sånn ca ti år siden var jeg på politikontoret og sa jeg ikke hadde noen tv. Det hadde jeg ikke heller, da. Det skrev de under på og så sendte jeg det til NRK. Siden den gang har NRK lot meg være i fred. Selv om jeg har kjøpt meg tv (brukt, alltid brukt) i ettertid. Anonym poster: c57763895ab386c5ef83f13603a8170d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Du får betale som alle andre. Tror ikke du finner mange som virkelig betaler den **** lisensen med gleder. For å være ærlig, er jeg utrolig lei av folk som klager på Nrk-lisensen. Jeg forstår ikke hvordan folk ikke kan skjønne hvorfor man pålegges lisensen? Jeg betaler den med glede, man må bidra for å få kvalitet på TV. Ja, med mindre du ikke har ønsker om et helt land interessert i lavkultur, som Skal i danse og Paradise Hotel. Anonym poster: ae5936fe2c48d1a9f0dc0474595bc4fb 13
Gjest annemor30 Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 For å være ærlig, er jeg utrolig lei av folk som klager på Nrk-lisensen. Jeg forstår ikke hvordan folk ikke kan skjønne hvorfor man pålegges lisensen? Jeg betaler den med glede, man må bidra for å få kvalitet på TV. Ja, med mindre du ikke har ønsker om et helt land interessert i lavkultur, som Skal i danse og Paradise Hotel. Anonym poster: ae5936fe2c48d1a9f0dc0474595bc4fb Betaler for kvalitet ja,jammen sa jeg SMØR! 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Jeg ser aldri på NRK, så derfor seg jeg heller ikke grunnen til at jeg skal betale lisens. Anonym poster: 2e5f2f65475e46a23c75c1424da9ae7a
-Jiinxs- Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 Hahaha, yeah right. Kvalitet stiger jo til de grader av å betale inn så mange tusen i året. Nei, jeg planlegger å kvitte meg med tven før året er ommet. 1
Medlem Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 Selg TVen og informér NRK om dette. Woila! 5
Gjest X-1 Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Sendte mail eller ringte de og sa vi ikkje hadde tv vi.. Har ikkje fått regning etter. 2
-Jiinxs- Skrevet 8. november 2012 #11 Skrevet 8. november 2012 (endret) Hadde NRK lisensen gjort slik at jeg ikke fikk noe som helst reklame. Så hadde jeg gledelig betalt den, og da snakker jeg selvfølgelig reklame på ALLE kanaler. Idiotisk navn på en lisens. Endret 8. november 2012 av -Leon- 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #12 Skrevet 8. november 2012 Jeg skjønner deg, TS. Jeg har tv, ser på tv og på nrk. Nå er jeg i en situasjon hvor jeg sliter veldig økonomisk og derfor har jeg oppgitt at jeg ikke har tv for å ikke få nrk-lisensen. Jeg har overhode ikke dårlig samvittighet for jeg har betalt den i 20 år. Skulle jeg fått kniven på strupen så hadde jeg valgt bort å se tv (hadde ikke kvittet meg med tven) og heller sett nett-tv og film på pcen. Anonym poster: 29a7ad84092ab66493c3f97a02ef2d6c
Gjest BM2 Skrevet 8. november 2012 #13 Skrevet 8. november 2012 Betaler for kvalitet ja,jammen sa jeg SMØR! Er MASSE kvalitet på NRK. I alle kanaler på både TV og radio. Lisensen er en skatt jeg betaler med glede! 15
Strixvaria Skrevet 8. november 2012 #14 Skrevet 8. november 2012 Jeg tenker som så at det er en uting å tvinge på folk produkter de ikke vil ha, og det er merkverdig at den norske staten tillater seg dette ovenfor sine egne innbyggere - eller verre; at innbyggerne tillater at staten tar slike valg på vegne av dem. Dersom en bedrift/et produkt ikke evner å overleve på markedet, så ser jeg ingen grunn til at man skal holde kunstig liv i den/det ved hjelp av statlig finansiering, spesielt ikke i så stor skala som det gjøres når det kommer til NRK. Ikke er det reklamefritt, ikke er det god journalistikk, og ikke er det kvalitetsprogrammer som folk vil se på (dette kan man enkelt se via seerstatistikk). Jeg ser ingen grunn til at NRK skal ha noe monopol på noe som helst, og dersom denne kanalen (herunder radio, TV-kanaler, nettsider osv.) ikke kan overleve uten denne finansieringen ved å gjøre slik andre selskaper gjør (annonsesalg, frivillig "medlemskap" etc.) er ikke dét grunnlag for at jeg skal måtte finansiere driften over skatteseddelen eller via en lisens. Det blir litt som å kjøpe en fryser for så å bli pålagt å kjøpe x antall bokser av et spesielt merke iskrem i året, samt betale en sum for markedsføringen av iskremen + ispinnene i samme merke - om du i det hele tatt spiser iskrem, eller har tenkt å ha is i fryseren din whatsoever er irrelevant; vil du ha fryser så MÅ du ha denne avtalen - usannsynlig og latterlig? Ja, men opplegget er det samme for NRK-lisensen (satt på spissen), og dét er liksom greit..? Vil man unngå lisensen må TV-en kjøpes i utlandet (f.eks. i Sverige - mange elektronikkbutikker på Nordbysenteret), kjøpes brukt, eller man må plombere den og sende mail/brev til NRK om dette, slik at det (forhåpentligvis) registreres i systemet. 4
Sofie1 Skrevet 8. november 2012 #15 Skrevet 8. november 2012 Hvorfor skal folk absolutt snike seg unna tv-lisensen. Betal den som andre normale folk. Blir så irritert når noen absolutt skal sno seg unna dette. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #16 Skrevet 8. november 2012 Er det mulig å slippe Nrk lisensen? Kjøpte meg TV for noen måneder tilbake, og glemte helt at jeg ikke burde registrere den i mitt eget navn, og i kveld ble lisensavgiften dumpet ned i postkassa mi. Nei. Kan jeg si at jeg hjalp mine foreldre med å kjøpe TV? Nei, når du er over 18 må du betale din egen lisens. Hva skjer hvis de plutselig finner ut at jeg har TV? De vet allerede at du har TV. Jeg vet jeg må egentlig betale, men som student, så er det fryktelig mye penger, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få råd til den.. Hva kan jeg gjøre? Vær grei å ikke kom med en moralsk lære.. Det er likt for alle andre studenter og andre som har dårlig råd. Jeg bor forøvrig i en kjellerleilighet, som jeg leier hos privatfolk. Ja, det er min egen TV. Spiller ingen rolle, har du TV må du betale lisens med mindre den er plombert. Jeg ser aldri på NRK, så derfor seg jeg heller ikke grunnen til at jeg skal betale lisens. Anonym poster: 2e5f2f65475e46a23c75c1424da9ae7a Hadde NRK lisensen gjort slik at jeg ikke fikk noe som helst reklame. Så hadde jeg gledelig betalt den, og da snakker jeg selvfølgelig reklame på ALLE kanaler. Idiotisk navn på en lisens. Det er ingenting som heter NRK-lisens, det heter kringkastingsavgift! Det er ikke en avgift for å kunne se på NRK, det er en avgift for å kunne se TV. Alternativet er å la det gå over skatteseddelen og da er det ingen som har et valg lenger - for dere har et valg og det er å ha TV eller ikke. Har du råd til å kjøpe TV har du råd til å betale lisens. Det blir litt som å kjøpe bil for så å syte over at bensin koster penger. Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091 Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091 10
-Jiinxs- Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Har du råd til å kjøpe TV har du råd til å betale lisens. Det blir litt som å kjøpe bil for så å syte over at bensin koster penger. Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091 Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091 Bensinen er altfor dyr!. Sånn, nå har jeg klaget over det også.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #18 Skrevet 9. november 2012 TS her. Mitt spørsmål er vel: Dersom jeg sender mail til de, og forklarer at jeg kjøpte TV på vegne av foreldre /solgte den eller noe. Hva skjer? Kan de finne ut på annen måte at jeg har TV? Noen pratet om at de kunne "scanne", eller søke etter om folk har TV? Og om de plutselig står på døra, hva gjør en da? Er ikke intr.i moralpreken. Jeg er fullstendig i mot hele lisensen, og så lenge jeg ikke benytter meg av "produktet" hvorfor skal jeg betale? Men hadde min økonomiske situasjon vært annerledes, så hadde det muligens gått. Men som student har jeg i underkant av 7000 kr inn i mnd, og og skal leve på det. Denne avgiften utgjør såpass stor del av min mnd inn, at det klarer jeg ikke. Dere som har 20.000 inn i mnd, forestill dere å betale en avgift til 10.000 kr. Fordi det er faktisk hva dette er for meg. Denne avgiften er halvparten av min månedlige "inntekt".. Men selv om jeg er i mot avgiften, så hadde jeg betalt hvis det var snakk om "studentpriser" eller mindre beløp. Men å betale halvparten av min mnd inn, er rustelig. Da må jeg spare! Og med 7000 kr inn i mnd, er det ikke mye rom for sparing.. Anonym poster: b16b15e806f25940ec3a24264e345f0b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #19 Skrevet 9. november 2012 Jeg er fullstendig i mot hele lisensen, og så lenge jeg ikke benytter meg av "produktet" hvorfor skal jeg betale? Anonym poster: b16b15e806f25940ec3a24264e345f0b Igjen, det at du ikke bruker NRK spiller ingen rolle, det er en kringkastingsavgift. Har du ikke råd til den, så har du ikke råd til TV. Slutt og syt og voks opp istedet. Hvor lite penger du har er heller ikke relevant. Du har selv valgt å være student og du har selv valgt å ikke jobbe ved siden av. Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091 8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #20 Skrevet 9. november 2012 Jeg vet ikke hvordan du kan fikse dette etter å ha kjøpt TV i navnet ditt. Broren min gjorde det samme, bortsett fra at det var en gave til mamma siden han selv bare bruker pcen når han vil se noe. Han har krangla med de i snart 2 år. De godtok først forklaringa og sa at han kunne la være å betale, men så kom det plutselig inkassokrav og etter det har det bare blitt tull. Han har til og med bedt de komme å sjekke at han snakker sant, men de har ikke gjort det enda. Anonym poster: 86e430ffd8875d5dbde70c7efebd40d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå