Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Jeg lurer rett og slett på om jeg eier for mye og er for seriøs, til å vært i en alder av 22? Jeg eier ingen leilighet, eller verdier av det slaget, men da jeg og min tidligere kjæreste flyttet sammen, måtte vi kjøpe noen småting (i starten var det bare småtteri som puter, håndkler servise, bestikk, gryter o.l.) Etterhvert fikk vi oss større leilighet, som var umøblert. Her måtte vi kjøpe alt av møbler og hvitevarer selv. Alt ble kjøpt på tilbud,(Januarsalget) men koster likevel endel. Vi var ikke på fretex og handlet. Så gikk vi fra hverandre, og jeg kjøpte han ut av tingene for en grei pris. Det jeg da satt igjen med: - En dobbelseng, vi kjøpte for 13.000kr. - Kommode og nattbord fra Ikea (noen hundrekapper) - Sofa og stoler. Vi betalte 6000 kr for - Sofabord. Kostet 1200 kr - TVbord 1200 kr - Skjenk. 800 kr. - Tørketrommel . 6000 kr. - Komfyr: 6000 kr - Kjøleskap: 6000 kr. - Kaffemaskin 1000 kr I tillegg så skaffet jeg meg: -TV på tilbud. betalte 4000 kr. - Vaskemaskin (fikk gratis av venner av mine foreldre. brukt) - Brukt oppvaskmaskin (800 kr) Når jeg flyttet sammen med kjæresten, så fikk vi også en grill og utemøbler av mine foreldre. Vi flyttet sammen mot slutten av sommeren, så det var til sterkt reduserte priser. Men kostet likevel over 2000 kr. Etterhvert som jeg har bodd her, så har jeg også kjøpt meg andre ting. Fant en kitchenaid blender og kjøkkenmaskin på tilbud. Kjøpte meg noen kjøkkenkniver til tusenlappen. Og sto uten servise, så her har jeg begynt på noe på tilbords. (Jeg drikker aldri, slik at jeg klarer å spandere disse tingene på meg) Likevel er det ikke slik at jeg har alt. Det serviset var fryktelig dyrt, så jeg har bare 4 middagstallerkner, 4 skåler og 4 frokosttallerken. Glass er fra ikea, og bestikk? Kjøpte 4 gafler/kniver/skjeer på nille. Så jeg har en god blanding av flotte ting, og billige ting. Uansett. Hvordan reagerer dere på dette? Jeg hadde bursdag sist uke, og det jeg ønsket meg var en luftavfukter, så det fikk jeg av mine foreldre. Nå kommer jula, og familien har spurt meg om hva jeg ønsker. Noen av tingene jeg har sagt er ordentlig bestikk, vannkoker, sengesett og vinterdyne (ønsker meg selvfølgelig også sminke, klær ++), men det er disse seriøst tingene folk henger seg litt opp i. Og spør meg: er det noe poeng i dette i en såpass ung alder? I det siste har jeg tenkt litt på det, og lurt litt.. Hva om jeg møter en fyr nå, også sitter han med akkurat det samme? Det er jo nokså bortkastet å bruke masse penger på "ordentlig" ting, når jeg kanskje likeså greit fungerer med vannkoker fra nille, og bestikk fra ikea? Jeg vet ikke helt om jeg fikk forklart meg godt nok, men jeg kan si det slik at jeg sitter i en leilighet, hvor jeg eier ALT. Alle hvitevarer, seng, sofa, bord, tv ++
Kvist Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Jeg vet ikke helt om jeg fikk forklart meg godt nok, men jeg kan si det slik at jeg sitter i en leilighet, hvor jeg eier ALT. Alle hvitevarer, seng, sofa, bord, tv ++ Hvem skulle ellers eie tingene i leiligheten din? Ellers må jeg bare si at jeg nok heller hadde hatt billig bestikk og sånt og heller spart penger til å få kjøpt selve leiligheten. Jeg kjøpte hus da jeg var 22 jeg, sammen med samboeren riktignok. Vi har fortsatt IKEAbestikk og det fungerer aldeles utmerket. Ser ikke poenget med å bytte det ut med et mer fancy heller, det virker jo. 9
Gjest Naria Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 For første gang i livet eier jeg selv alt jeg trenger av møbler og større ting. Jeg eier sofa, seng, kjøleskap, komfyr, vaskemaskin, tørketrommel, stuebord, kommode og spisebord med stoler. Samt selvsagt bestikk og den typen kjøkken- og bruksting, og det føles helt fantastisk. Jeg er litt eldre enn deg, men under 30 og jeg har et par samboerskap bak meg. Da de forholdene har tatt slutt har jeg alltid bekymret meg litt for at jeg har så lite, og at det er så mye jeg må skaffe for å møblere et hjem, det er det nå slutt på! Dersom jeg får meg ny samboer kommer jeg ikke til å kvitte meg med noen av mine ting, akkurat den har jeg lært the hard way. Ikke at jeg kommer til å insistere på at vi bare skal bruke mine ting og at han skal kvitte seg med sine, men det som eventuelt ikke blir brukt settes på lager i stedet for å selges/kastets. Jeg synes det er lurt at du har alt du trenger jeg. Og jeg ser heller ikke noe merkelig at du ønsker deg skikkelig utstyr når du har alt annet basic på plass, det er vel heller bare naturlig. 1
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Hvem skulle ellers eie tingene i leiligheten din? Ellers må jeg bare si at jeg nok heller hadde hatt billig bestikk og sånt og heller spart penger til å få kjøpt selve leiligheten. Jeg kjøpte hus da jeg var 22 jeg, sammen med samboeren riktignok. Vi har fortsatt IKEAbestikk og det fungerer aldeles utmerket. Ser ikke poenget med å bytte det ut med et mer fancy heller, det virker jo. Jeg tenkte litt på at leiligheten ikke var ferdig møblert. Jada, jeg tenkte ikke nødvendigvis negativt om ikea bestikk, mulig meg formulerte meg litt kronglette. Mitt spørsmål er vel hvorvidt det er dumt av meg å ønske å ha "kvalitetsting", når jeg mye mulig vil møte en mann eller to langs veien, og de gjerne også har en hau av ting. Og kanskje en ønsker å heller kjøpe ting sammen? Som student så får jeg ikke boliglån. Men, jeg kunne nok ha spart opp mer EK, helt klart..
Gjest barista Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 For første gang i livet eier jeg selv alt jeg trenger av møbler og større ting. Jeg eier sofa, seng, kjøleskap, komfyr, vaskemaskin, tørketrommel, stuebord, kommode og spisebord med stoler. Samt selvsagt bestikk og den typen kjøkken- og bruksting, og det føles helt fantastisk. Jeg er litt eldre enn deg, men under 30 og jeg har et par samboerskap bak meg. Da de forholdene har tatt slutt har jeg alltid bekymret meg litt for at jeg har så lite, og at det er så mye jeg må skaffe for å møblere et hjem, det er det nå slutt på! Dersom jeg får meg ny samboer kommer jeg ikke til å kvitte meg med noen av mine ting, akkurat den har jeg lært the hard way. Ikke at jeg kommer til å insistere på at vi bare skal bruke mine ting og at han skal kvitte seg med sine, men det som eventuelt ikke blir brukt settes på lager i stedet for å selges/kastets. Jeg synes det er lurt at du har alt du trenger jeg. Og jeg ser heller ikke noe merkelig at du ønsker deg skikkelig utstyr når du har alt annet basic på plass, det er vel heller bare naturlig. Ah, takk! :-) Jeg kjenner også litt på den følelsen å vite at alt er mitt! Føler meg så mye mer hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 Jeg ville ikke lagt mye penger i dekketøy og bestikk og slike typiske bryllupsgaver i så ung alder. Min samboer hadde spart på noe greier i åresvis, og det var helt grusomme ting. Det var en lang og bitter strid vi kjempet om det bestikket. Han hadde lagt masse penger i det, men for meg var det så fælt at det var uaktuelt å bruke det. Vannkoker, vinterdyne etc er jo ting du faktisk trenger, så det ville jeg definitivt ønsket meg. Det er heller ikke sånn at det vil være grusomt for en ny sambis på bruke, og det må byttes etter 5 - 10 år uansett. Anonym poster: 369926e6274c3a8c030158a24ad42240
Gjest Badebuksa Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 Nei, eier for mye? Er det ikke fint å slippe å låne da? 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #8 Skrevet 9. november 2012 Nei. Det var da også en ting å lure på. Anonym poster: 2ed347a7486c9a4dcaf152e83f525124 5
Angelheart2 Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Skjønner ikke helt hva du mener skal være galt med dette? Min datter og samboeren hennes er nå 20 og 21. De eier eget hus, egen bil og selvsagt alt innhold i huset. Det er da bare flott at man eier egne ting og slipper å leie/låne alt man trenger. Dette har da ingenting med aldre å gjøre, eller?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #10 Skrevet 9. november 2012 Skjønner ikke helt hva du skal frem til, er dette en forkledd skrytetråd? Anonym poster: 2dbffdc4dc9d30fd6f38dc46a97fe4ef 11
Namine Skrevet 9. november 2012 #11 Skrevet 9. november 2012 (endret) Det er jo selvfølgelig aldri noe negativt med å eie tingene sine. Jeg og mannen eier alt i huset våres, begge bilene, og vi eier et hus (dette er det lån på, ellers er alt gjelsfritt), og alt dette hadde vi før jeg ble 22, og flere jeg kjenner hadde også det, så tror ikke det er unormalt. Hadde du derimot kommet å sagt at du eide 13 tv-er, 6 biler, 8 kaffetraktere osv, så hadde jeg vel kanskje tenkt at det virket som en samlemani. :gjeiper: Men tror som sagt ikke det blir sett på som rart å eie tingene som står inni leiligheten/huset man eier/leier i en alder av 22, er jo mange som har vært i jobb i flere år i den alderen. Endret 9. november 2012 av Namine
Gjest Uanonymbruker Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Det er omtrent de samme tingene jeg eide da jeg var på din alder, ikke uvanlig det når man er i 20åra
AnonymBruker Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 eide alle de tingene der da jeg var 16. Skjønner ikke hvorfor det skulle ha noe å si...? er du stolt over å eie ting som er helt vanlig å ha? Anonym poster: 71655a1afe9e58d32f9ed75be5383601 7
Gjest oreokaka Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 Absolutt ikke. Jeg er bare 19, og jeg selv har nesten like mye som deg hvis du ser bort ifra deler av hvitvarene, men har andre ting igjen. Når man flytter vekk fra foreldre, er det jo ganske normalt å kjøpe en del egne ting. Er ikke noe å tenke over mener da jeg. Noen bor hjemme hos foreldrene sine og har ikke behovet for å kjøpe møbler, andre flytter ut.
Tropic Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 Tror ikke det er noe unormalt TS, jeg og sambo har alt det du har og alt av kaffeservise til fin bruk, sølvbestikk osv osv. Alt av det man vanligvis ønsker seg i bryllup (kaffeservice, sølvbestikk, vinglass ol ol) har jeg allerede. Om du ønsker kvalitetting og du ikke kan ønske deg det av alle, hvorfor ikke ønske deg andre ting heller, evnt kokebøker? Jeg ønsker meg f.eks ikke whiskeyglass ol i julegave fordi jeg kunne tenkt meg et par stykk av god kvalitet som jeg kan ha resten av livet, men det koster jo litt, så da dropper jeg å ønske meg det
FantasDick Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 Det er da vel ikke rart å eie møbler, bestikk og sengetøy i en alder av 22 år? Jeg og eks-kjæresten eide både leilighet med "alt" utstyr, bil, campingvogn, båt og hytte da vi var 20 og 21 år gamle. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Hvor mye eier man egentlig selv når man tar opp lån i banken, lurer jeg på.
FantasDick Skrevet 9. november 2012 #18 Skrevet 9. november 2012 Hvor mye eier man egentlig selv når man tar opp lån i banken, lurer jeg på. Haha, ja det er sant! Ta vekk leiligheten fra innlegget mitt over her, så blir det rett.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2012 #19 Skrevet 9. november 2012 Haha, ja det er sant! Ta vekk leiligheten fra innlegget mitt over her, så blir det rett. Den var ikke ment til ditt innlegg. Den var mer som tatt ut av det blå ihht eiendom og sånt.
FantasDick Skrevet 9. november 2012 #20 Skrevet 9. november 2012 Den var ikke ment til ditt innlegg. Den var mer som tatt ut av det blå ihht eiendom og sånt. Jeg tenkte meg egentlig det, men ville bare "rette opp" likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå