Gå til innhold

Sukkeravhengig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske flink med kost og trening, men nå har jeg bytta prevensjon fra minipillen til p ring og har hatt mensen snart i 3 uker. Bare ikke det var nok, så er søtsuget en evig kamp. Når jeg først har kasta meg over noe søtt så fortsetter det i mange dager. Jeg føler meg så uvel etterpå dvs dårlig selvfølelse og har hverken lyst til å være sosial eller trene... Noen andre med samme problem? Eller en løsning?? Jeg blir gal av denne svingen og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Anonym poster: bfc428aa3ca89c4d0753c0b33823a2c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med sukkersug selv, vet at krom skal virke dempende på suget, vurderer å kjøpe meg det selv senere i dag. Verdt å prøve! Lykke til!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er så sukkeravhengig at det er flaut.

Det eneste som hjelper for meg er stålvilje og nulltoleranse. Hvis jeg har godterifri uke, hvor jeg ikke tillater meg selv å spise NOE, fungerer det og jeg har minimalt sukkersug.

Hvis jeg har lov til å spise sukker kun en dag, går jeg hele uka og tenker på den ene dagen jeg skal få lov til å spise melkesjokolade..

Jeg har følgende regler for meg selv for tida:

Godteri er kun lov første mensendag. Da kan jeg kjøpe meg godteri for en femtilapp.

Jeg kan drikke en halvlitersflaske med brus hver søndag.

Resten av uka må jeg bare bite tenna sammen og rope "lalalalalalalalalala" inni hodet når jeg går gjennom godteridelen på butikken..

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Dobbel dose Kromtabletter på morgenen redder selv den største sukkerungen. :)

Ellers er jeg enig med brukern over; nulltoleranse er nøkkelen til suksess. IKKE ha det i hus.

Skrevet

Sukkeravhengighet er helt forferdelig, og jeg er en av dem som sliter. Ikke bare craver jeg sukker så til de grader, men hvis jeg først begynner å spise, går det ned så ekstreme mengder at dere ikke vil tro det en gang. Som Kevlarsjäl skriver, er det også nulltoleranse som hjelper her i gården. Jeg har perioder der jeg bare sier til meg selv at jeg skal holde meg unna ALT av godteri, brus, kaker og generelt de åpenbare sukkerkildene. Jeg gjør det fordi jeg vet jo hvor dårlig, daff og ekkel jeg føler meg etter å ha stappet innpå med godis, selv om jeg akkurat når det skjer ikke klarer å stanse det.

De periodene der jeg klarer å holde dette "regimet," merker jeg også hvor mye mindre søtsuget mitt blir. Jeg vet ikke om dette bare er fysisk, det kan også godt hende det er en del psykisk fordi jeg er så fast bestemt på å følge opplegget mitt, men i det minste har kroppen min det mye bedre, og jeg har mer overskrudd, det merker jeg. De første to-tre dagene er helt forferdelige, jeg tenker ikke på annet enn hva jeg skulle ønsker jeg kunne spise, men så går det gradvis mer og mer over.

Nøkkelen min er å bestemme seg, rett og slett, og ja: det kan være sykt hardt. Jeg har failet tusen ganger i forhold til at jeg ikke har vært bestemt nok, gitt opp etter en dag etc, men når jeg først virkelig går inn for det, klarer jeg det også. Foreløpig har denne levemåten dessverre kun vært periodisk, men fremover ser jeg for meg at dette kan bli en livsstil. Jeg vet at jeg kommer til å klare det, og jeg vet at det er verdt det. Jeg merker også at jeg er mye mer gira på trening og å få beveget kroppen når jeg kutter ut sukkeret! Stå på, for meg gir det utrolig mye mestringsfølelse og ikke minst motivasjon når jeg ser at tre dager uten nesten noe sukker plutselig har blitt til to uker uten at jeg har tenkt noe større over det, og det føles veldig bra :-)

Men, som sagt, det er ikke enkelt. Jeg prøver å tolerere at jeg går på en smell uten å tenke at da er ikke noe av innsatsen jeg har lagt ned verdt det, og jeg kan like gjerne begynne å spise mengder med sukker hver dag når jeg først har gjort det en dag. Sånn tenkte jeg før, men nå er jeg bare klar over at en smell er en smell, og at jeg ikke skal tilbake dit på hvertfall en liten stund!

Anonym poster: 865da54ffbe13a4f16c8a33e38a8e863

Skrevet

Takk for mange bra tips!!! :) Som sagt er det når jeg har pms at alt skjærer seg, og jeg skulle ønske at det fantes medisiner for sånt. Men skal teste dobbel dose krom :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Pleier å ha mørk sjokolade liggende. Liker 70% med pecan og havsalt! En bit av den og jeg har ikke lyst på noe som helst av søtt etterpå.

Skrevet

Til dere sukkeravhengige: husk at det ikke bare er sukker som er sukker for kroppen. For eksempel er stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler og disse brytes lett ned til sukker i kroppen. Tygg på en potet noen minutter og du vil kjenne at den begynner å smake søtt. Nedbrytningen av stivelse til enkle sukkerarter skjer allerede i spyttet. Alle karbohydrater som kroppen klarer å bryte ned blir til sukker i kroppen. Uansett om det kommer fra en skive grovbrød, en frukt eller eller en slikkepinne. Jeg må kutte ned på karbohydrater for å få bort søtsuget, det hjelper ikke nok å kutte ut bare sukker. Potet, ris, brød og sånt gjør at jeg raider kjøkkenskapene senere.

Skrevet

Dobbel dose Kromtabletter på morgenen redder selv den største sukkerungen. :)

Ellers er jeg enig med brukern over; nulltoleranse er nøkkelen til suksess. IKKE ha det i hus.

Dobbel dose? Har du spurt noen som har peiling om det er ok?

Det står ganske tydelig der som alle andre steder at man ikke bør ta mer enn anbefalt dose.....

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Dobbel dose? Har du spurt noen som har peiling om det er ok?

Det står ganske tydelig der som alle andre steder at man ikke bør ta mer enn anbefalt dose.....

Jeg fikk tipset fra en som jeg hvertfall har tiltro til. Har nevnt det for legen min også mht at jeg fikk slankepiller...

Dobbeldose er jo 2 tabletter hver dag, kan umulig forestille meg at det er farlig. Det er det som fikk Krom til å fungere på meg. :)

Skrevet

Jeg mener at løsningen er nulltoleranse, og ha andre gode løsninger i stedet for godteri. For min del er det søtsug som er en ting, men det blander seg litt med "lyst på noe godt". Da er det viktig å ha noe bær eller frukt eller små snacktomater eller lignende tilgjengelig. Eller lage en kopp te. Rett og slett distrahere seg selv litt :)

Det å erstatte godteri og sukker med den type bær man foretrekker hjelper veldig godt synes jeg. Det er faktisk ikke så kjipt å ikke spise sjokolade om man kan spise blåbær i stedet :)

Skrevet

Hvor mye godteri spiser dere egentlig når dere "mister all kontroll"? Skriv gjerne som anonym hvis dere synes det er flaut :fnise: Jeg er bare nysgjerrig på hva andre synes er "ekstreme mengder".

Skrevet

Hvor mye godteri spiser dere egentlig når dere "mister all kontroll"? Skriv gjerne som anonym hvis dere synes det er flaut :fnise: Jeg er bare nysgjerrig på hva andre synes er "ekstreme mengder".

Kjører ned 200 g Sourcream and Onion potetgull, 100 grams sjokolade og 4 cola bokser.

Kaloriinnholdet av dette tilsvarer ca. 2100 kalorier mens behovet mitt er 1600 om dagen. Med andre ord begynner buksa å stramme fort med et sånt kosthold.

Anonym poster: e5ba70c7c5097875f736dffde601f244

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Nå er det LENGE siden jeg hadde en "binge day" (merk: jeg har aldri hatt bulimi, så jeg bare binget uten å spy)

Men det var en periode hvor jeg kjøpte inn en pizza+halvannenlitersflaske cola+200 gram melkesjokolade+en pose med salt sild+en dipp+potetgullpose og yoghurtnøtter. Dette spiste jeg i løpet av en hel dag. Gjerne 1-3 ganger i MÅNEDEN.

Er et under at det meste jeg har veid er 59 kilo. :s

Skrevet

Sjokolade med 70% kakao eller mer er godt og sunt for kroppen.

Yacon sirup er søtt men med lav GI så det blir ikke til fett i kroppen.

Anonym poster: 566295f5356b766b528e5f4f4a0b52e1

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Yacon sirup er søtt men med lav GI så det blir ikke til fett i kroppen.

Anonym poster: 566295f5356b766b528e5f4f4a0b52e1

Hahaha, hvor har du lest det hen?

Skrevet

Nå er det LENGE siden jeg hadde en "binge day" (merk: jeg har aldri hatt bulimi, så jeg bare binget uten å spy)

Men det var en periode hvor jeg kjøpte inn en pizza+halvannenlitersflaske cola+200 gram melkesjokolade+en pose med salt sild+en dipp+potetgullpose og yoghurtnøtter. Dette spiste jeg i løpet av en hel dag. Gjerne 1-3 ganger i MÅNEDEN.

Det er noe ala det jeg kan spise HVER dag :sjenert: Jeg ble oppdratt slik, og trenger jeg å si at hele familien min er krafitg overvektig? Jeg er derimot ikke det. Utrolig nok.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat sånn har jeg vært også. I det minste er det godt å vite at jeg ikke er den eneste. Begynner å bli en stund siden jeg var så ekstrem, og nå klarer jeg bare ikke få i meg de samme mengdene fordi det føles som om magen skal sprekke, men jeg har hatt lange perioder med disse spisevanene selv, og da kunne jeg gjøre det opptil to ganger i uka. Helt sykt, og ikke minst er jeg ganske flau på mine egne vegne for at jeg gjorde det mot kroppen min.

Anonym poster: 865da54ffbe13a4f16c8a33e38a8e863

Skrevet

Jeg kan også spise helt enorme mengder i perioder. Er skikkelig jojo-slanker med et forstyrret forhold til mat. Noen ganger spiser jeg så mye at jeg ikke får sove fordi jeg er uvel! Masse mat + f.eks. 200 g sjokolade og en hel stor pose seigmenn. Og når det først sklir ut varer det gjerne en ukes tid. Ellers kan jeg være veldig flink når jeg er flink. Slitsomt. Sikker på at det er psykisk og vet ikke hva jeg skal gjøre :-(

Anonym poster: 291a1c5fe07846efbab1bbb450b5c749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...